شناسه خبر:53369
1400/12/21 09:18:59

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کردستان حمایت از واحدهای معدنی مشکل‌دار استان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در استان را ضروری دانست و گفت: تاکنون بیشتر تمرکز روی واحدهای تولیدی بوده این انتظار را داریم این رویه برای واحدهای معدنی هم انجام شود.

سیدکمال حسینی در یازدهمین جلسه شورای معادن استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: حمایت از واحدهای راکد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید اقدام ارزشمندی بوده که زمینه احیای واحدهای راکد زیادی را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه برای احیای 174 واحد راکد صنعتی استان در کارگروه رفع موانع تولید برنامه‌ریزی شده است، افزود: بیشتر تمرکز روی واحدهای تولیدی است و انتظار داریم این رویه برای واحدهای معدنی هم انجام شود.

معاون امور معادن سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در قالب تبصره 3 ماده 6 قانون معادن، از دارندگان پروانه اکتشاف به استثنای مالک یا مالکان شخصی در ملک خود مبلغی دریافت می‌‌شود.

مهدی سیفی خاطرنشان کرد: طبق قانون موافقت با توقف مالیات بهره‌برداری موضوع ماده 53 آیین نامه اجرایی قانون معادن برای موارد رکود بازار به تشخیص شورای معادن و خارج از ید بهره‌بردار حداکثر به میزان سه سال مالیات از آها اخذ نمی‌شود که 6 مورد آن مربوط به سال 99 است.

وی همچنین گفت: امسال نیز 10 مورد رکود بازار و درخواست بخشودگی بوده است اما مطابق قانون، تعطیلی معدن بدون اخذ مجوز از سازمان صمت، منجر به ابطال پروانه بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: این مهم در راستای حمایت از معدن‌دارانی است که معادن آن‌ها در حالت رکود است و این تعطیلی موقت تا حدودی می‌تواند به آن‌ها کمک کند و مانع از ابطال پروانه بهره‌برداری شود و از سوی دیگر حقوق دولتی نیز در آن بازده زمانی معاف خواهند بود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه، تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معادن در استان را 339 فقره، پروانه‌های ا‌کتشاف موجود را 129 فقره و گواهی کشف موجود را 10 فقره اعلام کرد.

به گفته بختیار خلیقی، اشتغال اسمی در معادن استان کردستان چهار هزار و 901 نفر و اشتغال واقعی را 3 هزار و ٦07 نفر ذکر کرد و گفت: معادن فعال در استان 197، در حال تجهیز هشت، غیرفعال 13٥ مورد و مجوز برداشت موقت در سال گذشته 30 فقره و در سال جاری به 23 فقره بوده است.

وی مجوزهای معدنی در گروه یک شامل ماسه، سنگ‌لاشه، خاک رس اعم از معادن فعال، غیرفعال، در حال تجهیز و دارای مجوز را در مجموع 293 عنوان کرد.

وی همچنین گفت: در گروه چهارم شامل سنگ‌های تزئینی و نما، جمعا ٨7 مورد و گروه‌های سه و پنج شامل سنگ گچ و نمک، پوکه معدنی و... جمعاً ٦7 مورد معدن در کردستان وجود دارد.

این مسئول اضافه کرد: معادن فلزی شامل طلا، آهن و منگنز، جمعا 33 مورد و مجموع معادل به تفکیک فعال، غیرفعال و در حال مزایده ٤٨2 مورد است.

خلیقی اضافه کرد: گروه یک و دو؛ قریب به ٦0 درصد معادن استان کردستان را به خود اختصاص داده که شامل سنگ لاشه و شن و ماسه است.

وی ادامه داد: همچنین گروه چهار و ٦ شامل سنگ‌های تزئینی و نما؛ 1٨ درصد و کانی‌های غیرفلزی شامل گروه‌های سه و پنج قریب به 1٤ درصد و گروه غیرفلزی 7 درصد معادن استان هستند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: در حال حاضر 1٨ گونه معدنی در استان کردستان وجود دارد که در ردیف هفت و هشت و 9 قرار دارند.

خلیقی بیان کرد: از تعداد مجوزهای معدنی به تفکیک مواد معدنی 1٦7 مورد سنگ لاشه و 2٦ مورد آهن، باریت چهار مورد، مرمری 3٤ مورد است که در مجموع 339 مورد است که بیشترین بحث مورد نظر ما در خصوص سنگ لاشه است.

وی در خصوص وضعیت مجوزهای معدنی صادر شده در سال جاری گفت: پروانه بهره‌برداری صادر شده هفت مورد، گواهی کشف صادره هفت مورد و پروانه اکتشاف نیز ٤0 مورد، اشتغال اسمی ٥1 نفر و اشتغال واقعی 100 مورد بوده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به وضعیت معادن استان به تفکیک شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: بعد از سنندج شهرستان قروه بیشترین معادن را به خود اختصاص داده است و ٥٦ معدن در شهرستان قروه وجود دارد که چهار معدن در گروه ٦ شامل گروه فلزی، سنگ تزئینی 31 مورد، شن و ماسه هشت مورد و گروه‌های غیرفلزی 1٦ مورد است.

خلیقی عنوان کرد: در شهر سنندج نیز از بین ٥٨ معدن موجود، ٥7 معدن آن شن و ماسه است.

وی در خصوص وضعیت حقوق دولتی وصولی گفت: در سال 9٦ حقوق دولتی وصولی استان کردستان 10٦ میلیارد تومان، در سال 99 حقوق دولتی 3٥9 میلیارد و حقوق دولتی سال 1٤00 نیز ٦٨0 میلیارد تومان بوده که تا پایان سال این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص وضعیت حقوق دولتی معادن به تفکیک شهرستان اظهار کرد: حقوق دولتی معادن قروه ٥٤٨ میلیارد تومان و کامیاران هفت میلیارد تومان است.

شناسه خبر 53369