شناسه خبر:53306
1400/12/19 09:13:31

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت و نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مشخص شد تکمیل کنارگذر غربی همدان نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار است.

29 تیرماه سال جاری بود که حجت‌الاسلام فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از تأمین اعتبار نزدیک به 42 میلیارد تومان برای کنارگذر غربی این شهر خبر داد و گفت: این اعتبار قرار است صرف گشایش مسیر کنارگذر غربی همدان از پلیس‌راه تا تقاطع همدان- زنجان شود.

وی افزود: پروژه کنارگذر غربی همدان یک پروژه منطقه‌ای است که می‌تواند ترافیک ورودی چند استان به داخل همدان و البته ورود و خروج زائران اربعین از دیگر استان‌ها را پوشش ‌دهد.

حال آنکه اگر نگاهی گذرا به سابقه این پروژه در جراید بیندازیم، مشخص می‌شود که کلنگ‌زنی آن به آبان‌ماه سال 89 بازمی‌گردد؛ به‌طوری که در آن مقطع زمانی معاون ساخت و توسعه حمل‌ونقل شمال از کلنگ‌زنی کنارگذر غربی شهر همدان توسط وزیر راه و ترابری خبر داد و گفت: کلنگ‌زنی عملیات اجرایی کنارگذر غربی شهر همدان به‌عنوان حلقه ارتباط‌‌دهنده میان غرب و مرکز کشور، توسط وزیر راه و ترابری انجام شد.

حسین علیزاده ضمن اعلام این خبر، افزود: این کنارگذر به طول 29 کیلومتر از کیلومتر 15 محور همدان- تهران آغاز می‌شود و پس از عبور از شرق شهر بهار درنهایت به محور همدان- کرمانشاه متصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: احداث این کنارگذر به تردد ایمن و روان به سمت غرب کشور بدون تداخل با ترافیک ورودی داخل شهر همدان می‌انجامد.

علیزاده درخصوص زمان بهره‌برداری از این پروژه تصریح کرد: براساس پیش‌بینی بهبهانی، مقام عالی وزارت و قول مساعد ایشان، امیدواریم این پروژه تا پایان عمر دولت دهم به بهره‌برداری برسد.

اما حالا با گذشت بیش از 10 سال، هنوز در ابتدای راه دولت سیزدهم نیز خبری از بهره‌برداری از این پروژه نیست؛ البته طی یک سال گذشته همان‌طور که عنوان شد، احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس بارها و بارها پیگیر این پروژه شده که نتیجه آن تاحدودی امیدوارکننده است. به‌طوری که خبرها حاکی از آن است که با سازمان برنامه بودجه مذاکراتی انجام شده که حاصل آن اختصاص اعتبار برای پروژه نیمه‌تمام کنارگذر غربی است. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص این پروژه گفت‌وگویی را بار دیگر با حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و نیز فرزاد تیموری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان ترتیب دهیم که در ادامه متن آن‌ها را می‌خوانید:

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اختصاص 42 میلیارد تومان به پروژه نیمه‌کاره کنارگذر غربی همدان، گفت: خوشبختانه این پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

   زنده کردن 12 میلیارد تومان از ردیف‌های حذف‌شده

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به اینکه 12 میلیارد تومان از 42 میلیارد تومان عنوان‌شده از محل احیای ردیف بودجه حذف‌شده و 30 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات توازن تأمین شده است، تشریح کرد: با روی کار آمدن دولت جدید استانداری نیز به پیگیری این پروژه و به سرانجام رسیدن آن اهتمام ورزید و حتی معاون هماهنگی امور عمرانی سابق نیز نسبت به بازدید از پروژه طی ماه‌های اخیر اقدام کرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر نیز درتلاش هستیم که این پروژه جزء مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به همدان قرار گیرد و این مهم را در جلسه اخیری که وی با نمایندگان غرب کشور داشت مطرح کردیم، ابراز کرد: درتلاش هستیم اعتبار کامل این پروژه از طریق مصوبه ریاست‌جمهوری در سفر به همدان تأمین شود.

   در جلسه با رئیس‌جمهور طرح تبدیل کنارگذر به بزرگراه را مطرح کردیم

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این در نشست عنوان‌شده به رئیس‌جمهور گفتیم که بزرگراه تهران– همدان- ساوه به کرمانشاه و کردستان در همدان دچار مشکلی به‌نام کنارگذر شده که ضمن لزوم تکمیلش، باید نسبت به تغییر آن به بزرگراه اقدام شود.

   تکمیل کنارگذر غربی نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار

وی با تأکید بر اینکه از استانداری نیز خواستار آن شدیم که این مهم را همچون پروژه انتقال آب در اولویت قرار دهد، اذعان کرد: برای تکمیل این پروژه تا مرحله بهره‌برداری به اذعان پیمانکاران چیزی حدود 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر به بزرگراه بدل شود، یقیناً این مبلغ افزایشی خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه پروژه مذکور جزء پروژه‌های اولویت‌دار استان همدان است، ابراز کرد: به دنبال آن هستیم که این پروژه‌ها را جزء پروژه‌های مصوب سفر ریاست‌جمهوری جهت تأمین اعتبار مورد نیاز قرار دهیم.

   9 کیلومتر از کنارگذر غربی باقی است

فرزاد تیموری با اشاره به اینکه درحال حاضر هشت کیلومتر از انتها و یک کیلومتر از ابتدای مسیر باقی مانده، تشریح کرد: علاوه‌بر این در حوزه تجهیز علائم ایمنی و روشنایی نیز از دیگر بخش‌هایی است که در این پروژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: بازهم تأکید می‌کنم در جلسه‌ای که با حضور استاندار درخصوص این پروژه داشتیم، قرار شد جزء اولویت‌های استان در تأمین اعتبار مورد نیاز باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در پاسخ به این سؤال که آیا درصدد تبدیل این پروژه به بزرگراه نیز هستید؟ تشریح کرد: در وهله نخست به دنبال تأمین اعتبار تکمیل پروژه با تعریف پیشین یعنی یک لاین رفت و برگشت هستیم؛ درصورت نیاز در مراحل بعدی بنا به شرایط ترافیکی و بار موجود، نسبت به پیگیری جهت تبدیل این کنارگذر به بزرگراه نیز اقدام خواهیم کرد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، خوشبختانه پروژه عتیقه کنارگذر غربی همدان با سابقه بیش از 10 سال، سرانجام روز‌های خوش پیگیری و تخصیص اعتبار از سوی متولیان امر را تجربه کرد. انتظار می‌رود 9 کیلومتر باقی‌مانده از این کنارگذر 29 کیلومتری و به تعبیری 27 کیلومتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تخصیص اعتبار مورد نیاز تکمیل شود و زیر بار ترافیکی رورد؛ زیرا امروز این معابر شهری همدان است که به‌ازای فروش یک فلاکس آب داغ و چای توسط قهوه‌خانه‌ها و سوپرمارکت‌های در مسیر، قربانی چرخ‌ ماشین‌های سنگین‌ عبوری در مسیر غرب کشور است.

شناسه خبر 53306