شناسه خبر:53176
1400/12/16 09:31:21

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار اراک از افزایش صدرصدی بودجه 1401 شهرداری در بخش ایجاد فضای سبز خبر داد.

علیرضا کریمی ظهر یکشنبه در مراسم روز درخت‌کاری در دره گردشگری گردو اظهار کرد: در اراک یک‌هزار و 500 هکتار و به‌عبارتی 15 میلیون و 206 هزار و 750 متر مربع فضای سبز موجود است که 127 پارک مساحت این فضای سبز را دربرمی‌گیرد.

وی افزود: سرانه فضای سبز در سال 1400 برای هر نفر در اراک 26/83 سانتی‌متر بوده است.

شهردار اراک بیان کرد: یکی از کارهایی که شهرداری در راستای توسعه فضای سبز در اراک به‌دست گرفته، احداث کمربند سبز نوار جنگلی در اطراف جنگل‌های سقا و منطقه دره گردو و گردنه سیبک و در اکثر مناطق شهری است که علاوه‌بر تولید اکسیژن و تلطیف هوا، مانع ورود ریزگردها نیز می‌شود.

کریمی ادامه داد: دمای زمین درحال افزایش است و باید دقت شود تا به‌منظور ایجاد فضای سبز از گونه‌های مقاوم و سازگار با شرایط آب‌وهوایی اراک استفاده کرد.

وی افزود: زبان‌گنجشک، نارون، سنجد، توت، زالزالک، بادام کوهی، زرشک و غیره از نوع گونه‌هایی هستند که بنا بر گزارش‌های داده‌شده با آب‌وهوای اراک سازگار است.

شهردار اراک بیان کرد: قرارداد انعقاد تخصیص پساب 250 لیتر در ثانیه با آب منطقه‌ای منعقد شده که برای آبیاری نقاط فضای سبز استفاده می‌کنیم؛ اما بهینه‌سازی مصرف آب را هم رها نکردیم و درحال حاضر در بیشتر نقاط شهر از آب غیر شرب مخصوص فضای سبز برای درخت‌ها استفاده می‌شود و دیگر آب شربی هدر نمی‌رود.

کریمی ادامه داد: مناطق سبز کوی صنعتی، نوار جنگلی، پارک جنگلی شهید باهنر و غیره از مناطقی هستند که به‌منظور حفظ و توسعه فضای سبز شهری با آب غیر شرب آبیاری می‌شوند و به دنبال این هستیم که بهینه‌سازی مصرف صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه گسترش روشنایی پارک‌ها و فضای سبز یکی از کارهای اساسی است که در شهر به‌منظور امنیت، آسایش و رفاه شهروندان دنبال می‌شود، اضافه کرد: توسعه روشنایی در بوستان‌های اراک ازجمله شهرک‌های معلم، الهیه، فاطمیه، امین، سلامت، فردوس، میلاد نور، یاسمین، غدیر، دفاع مقدس و جنگل بلوار شهدای دولت در سال 1400 عملیاتی شده است.

شهردار اراک بیان کرد: راه‌اندازی مجدد آب‌نماها، استانداردسازی وسایل بازی کودکان در راستای ایجاد امنیت آن‌ها، احداث مسیر دوچرخه‌سواری در پارک‌های سطح شهر به طول 38 کیلومتر، احداث زمین بازی و نصب تجهیزات، ازجمله کارهایی بوده که در فضای سبز و بوستان‌های شهر انجام شده است.

کریمی ادامه داد: در سال 1400 مجموع اعتباراتی که در بخش فضای سبز هزینه شده به 135 میلیارد تومان رسیده بود و در بودجه مصوب سال 1401 به 268 میلیارد تومان رسیده که تقریباً دو برابر شده است.

شناسه خبر 53176