شناسه خبر:53115
1400/12/15 09:20:17

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان گفت: بازار همدان مستعد هرگونه حادثه است و اگر اتفاقی بیفتد، بسیار خسارت به‌بار خواهد آورد.

محمدعلی محمدی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان همدان با اعلام هشدار درخصوص ایمنی بازار، گفت: وضعیت ایمنی برخی از مراکز تجاری، پاساژها و کاروانسراها و راسته‌بازارهای سنتی ما مناسب نیست و متأسفانه برخی از متصدیان و متولیان امر علاوه‌بر کم‌توجهی به این موضوع، با اقدامات خود به این مشکل دامن زده‌اند.

فرماندار همدان افزود: بهره‌برداری غیر استاندارد از انشعابات دستگاه‌های خدمات‌رسان، ساخت‌وسازها و تعمیرات غیر مجاز و غیر اصولی، سد معبر و تجاوز به حریم عمومی، ازجمله مهم‌ترین مواردی بوده که ایمنی بازار همدان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به طرح مطالعاتی در دست اقدام بازار همدان توسط شهرداری همدان، یادآور شد: این طرح حدود یک سال توسط مشاور در دست اقدام است و باید سریع‌تر مشخص شود که درخصوص ایمنی بازار چه کاری انجام شده و چه اقداماتی لازم است برابر این طرح به‌صورت کوتاه‌مدت و یا با زمان‌بندی مشخص، انجام شود.

محمدی اضافه کرد: بازار به‌عنوان یکی از ارکان شهر همواره مد نظر شهروندان و گردشگران است؛ به‌ویژه در شهر همدان با سبقه تاریخی وضعیت بازار بسیار حائز اهمیت است و بنابراین کار مطالعاتی باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد و اجرایی بشود.

وی از افزایش شیرهای آب آتش‌نشانی در محدوده بازار همدان از 130 شیر به 250 عدد خبر داد و تأکید کرد: اعتبار 50 میلیارد تومانی برای بازآفرینی بازار همدان درنظر گرفته شده است که باید دستگاه‌های متولی در راستای رفع نقایص ایمنی بازار ضمن انجام کار و تهیه صورت‌وضعیت، از این اعتبار استفاده کنند.

فرماندار همدان تصریح کرد: براساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها اندیشیدن تدابیر مؤثر برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و به عبارت کلی رفع خطر از هر نوع اشیا آسیب‌زا برای سلامت شهروندان است که انتظار می‌رود موارد نقص ایمنی به‌ویژه در مراکز تجاری و پاساژها به هیئت‌مدیره و اتحادیه‌های ذی‌ربط ابلاغ شود.

محمدی با اشاره به بخش‌هایی از بازار همدان که واجد شرایط حفظ بافت با ارزش تاریخی است، گفت: با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و اتاق اصناف باید در این خصوص تسهیل‌گری کنیم تا ازنظر ایمنی بازار به شرایط مطلوب برسیم.

فرماندار همدان با اشاره به سوابق آتش‌سوزی در چند نقطه از بازار همدان و مشاهده مواردی از تداخل صنفی، یادآور شد: عرضه کالا در واحدهای صنفی باید مطابق با پروانه کسب متصدی باشد که اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه در این راستا موظف به نظارت، جلوگیری و برخورد قانونی هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز در این جلسه گفت: ممکن است سامان‌دهی وضعیت ایمنی بازار همدان کار بزرگ و پُرهزینه‌ای باشد، اما دلیل بر توقف کار نیست و باید از یکجا کار را با اولویت‌بندی شروع کنیم تا به‌مرور به نتیجه برسیم.

علیمردان طالبی تجاوز به حریم عمومی را یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار همدان برشمرد و افزود: اتاق اصناف و شهرداری باید در این خصوص ورود جدی داشته باشند و لازم است حریم عمومی در بازار رعایت شود.

وی با اشاره به ضرورت انتقال بنکداران فعال در بافت بازار همدان به شهرک بنکداران، اظهار کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز موظف هستند نسبت به بازدید از واحدهای صنفی و تجاری اقدام و درصورت مشاهده بهره‌برداری غیر استاندارد از انشعابات ضمن تذکر کتبی و تعیین مهلت، نسبت به توقف خدمات تا رفع نقص کامل اقدام کنند.

شناسه خبر 53115