شناسه خبر:52989
1400/12/11 09:36:13

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با رؤسای اتحادیه‌های میوه و تره‌بار و آجیل‌فروشان همدان، مشخص شد کمبودی در بازار وجود ندارد و سبد پُر میوه و آجیل بازار همدان برای نوروز مهیا است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : کمتر از یک ماه تا آغاز سال نو باقی مانده است و در میانه اخبار ناگوار کرونا و سالی که بر همه سخت گذشت، اخبار مربوط به قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید نه‌تنها دلخوش‌کننده نیست، بلکه باعث نگرانی‌ جدی برای خانواده‌ها است.

دراین‌بین آنچه مسلم است اینکه بازار میوه و آجیل در آستانه نوروز هرساله به‌صورت پیش‌فرض هم‌زمان با افزایش تقاضا، شاهد افزایش قیمت‌ها است؛ اما تورم کم‌سابقه ماه‌های اخیر سبد مصرفی (روغن، برنج، گوشت و سیب زمینی و غیره) شهروندان را به‌شدت کوچک‌تر کرده است، به‌طوری که اقلام روزانه خانوارها هم با سختی تهیه می‌شود.

البته ناگفته نماند که نهادها و سازمان‌های متولی برای جلوگیری از برهم خوردن تعادل بازارها ازجمله بازار خشکبار و شیرینی، اقداماتی را در دستور کار قرار می‌دهند و تلاش‌هایی نیز برای تنظیم بازار و رسیدگی به تخلفات آغاز می‌شود.

حال این سؤال مطرح است که وضعیت بازار خشکبار و شیرینی در آستانه سال 1401 چگونه است؟ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگوهایی را با محمد ارغوان، رئیس اتحادیه قنادان و آجیل‌فروشان همدان و نیز رضا البرزی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل‌فروشان همدان با بیان اینکه درحال حاضر با بازار راکد آجیل و خشکبار مواجهیم، گفت: خوشبختانه در بحث آجیل و اقلام مرتبط با آن هیچ‌گونه کمبودی در بازار وجود ندارد.

محمد ارغوان با تأکید بر اینکه در بحث تأمین شیرینی مورد نیاز نیز باید بگویم همه‌ساله کار پخت‌وپز شیرینی از ابتدای بهمن‌ماه آغاز می‌شد اما امسال متأسفانه به‌دلیل اینکه با کمبود روغن مواجه بودیم این مهم با تأخیر آغاز شد، اظهار کرد: طی چند روز اخیر روغن مورد نیاز تأمین شد و درحال توزیع بین واحدهای پخت شیرینی بوده که امید است شیرینی مورد نیاز برای شب عید با وجود تأخیر در آغاز به کار پخت، به‌موقع تأمین شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت‌گذاری‌ها در این بخش انجام شد؟ گفت: برخی شیرینی‌ها در اولویت دوم شیرینی‌پزی‌ها است، زیرا بخشی از مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها وارداتی بوده؛ پس قیمت‌گذاری یک‌سری از شیرینی‌ها بر عهده واحد صنفی است، اما قیمت‌گذاری یک‌سری دیگر از شیرینی‌ها برای تأمین نیاز قشر آسیب‌پذیر در اختیار انجمن حمایت از مصرف‌کننده و سازمان صمت و اتحادیه است که با اجماع به یک رقم مورد توافق می‌رسند.

ارغوان ادامه داد: بر این اساس تا زمانی که نرخ‌نامه جدید به واحدهای صنفی اعلام نشود، حتی درصورت افزایش قیمت مواد که متأسفانه شاهد بروز این مهم بوده‌ایم، همچنان نرخ‌نامه قبلی به قوت خود باقی است.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل‌فروشان همدان با اشاره به اینکه در بحث قیمت‌گذاری آجیل این مهم وابسته به بازار و عرضه و تقاضا است، تشریح کرد: از آنجا که این مهم وابسته به بحث کشاورزی، صادرات و واردات است، برابر قانون نظام صنفی باید هر واحد صنفی با درنظر گرفتن سود 10 تا 12 درصدی فاکتور خرید هریک از اقلام، نسبت به فروش اقدام کند.

ارغوان با تأکید بر اینکه با متخلفان در حوزه گران‌فروشی برخورد جدی خواهیم کرد، ابراز کرد: در حوزه نظارت نیز کمیسیون بازرسی اتحادیه فعال بوده و درعین‌حال گشت‌های مشترک نظارتی با حضور نمایندگان سازمان صمت، تعزیرات و بهداشت نیز هم‌زمان با اوج مصرف شکل می‌گیرد.

ارغوان با اشاره به اینکه در این ایام 135 واحد آجیل و خشکبارفروشی و درعین‌حال 202 واحد قنادی و شیرینی‌پزی در خدمت شهروندان خواهد بود، عنوان کرد: البته علاوه‌بر آنچه عنوان شد، یک تعداد واحدهای شیرینی‌پزی همچون کماج‌پزی و خشکه‌پزی نیز وجوددارد که بنده به آن‌ها اشاره نکردم.

وی افزود: تنها توصیه بنده به شهروندان خرید از واحدهای دارای پروانه کسب با عنوان شیرینی‌پزی و آجیل‌فروشی است؛ زیرا تعدادی واحد به‌صورت زیرزمینی فعالیت کرده و نمی‌توان بر سالم بودن محصول تولیدشده توسط آن‌ها اطمینان حاصل کرد و درعین‌حال تعدادی از صنوف نیز در روزهای پایانی سال به‌یک‌باره اقدام به تغییر کالای مورد فروش خود کرده و نسبت به فروش اقلامی همچون شکلات، شیرنی و آجیل اقدام می‌کنند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان نیز با تأکید بر اینکه درحال حاضر شاهد رکود در بازار میوه و تره‌باره هستیم، گفت: درحال حاضر اولویت مردم بیشتر خرید مایحتاج اساسی و پوشاک است.

رضا البرزی با اشاره به اینکه بازار اصلی میوه شب عید بوده و از 25 اسفندماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: درحال حاضر قیمت میوه و تره‌بار بسیار نازل‌تر از هفته‌های گذشته است.

البرزی با تأکید بر اینکه این کاهش قیمت در قیمت تره‌بار (کاهو، کلم و هویج) بسیار مشهود‌تر است، ابراز کرد: در قیمت میوه نیز شاهد ثبات بوده و خوشبختانه هیچ‌گونه کمبودی نیز احساس نمی‌شود.

وی استقرار چادرهای توزیع میوه و تره‌بار در سطح شهر را امر ستودنی در عرصه حفظ واسطه‌ها قلمداد کرد و گفت: امید است این مهم همچنان طی سال تداوم داشته باشد.

البرزی با تأکید بر اینکه تأمین میوه شب عید همچون سنوات قبل توسط دولت از طریق تعاونی روستایی انجام شده و اتحادیه ما با بر پایی واحدهای صنفی و ایستگاه‌های فروش در بحث توزیع اقدام خواهدکرد، ابراز کرد: قیمت‌گذاری میوه شب عید به‌صورت استانی بوده و هنوز قیمت‌ها اعلام نشده است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، خوشبختانه درحال حاضر با وجود نزدیک شدن به ایام نوروز بازار میوه و تره‌بار و آجیل و شیرینی همدان در آرامش به‌سر می‌برد، اما آنچه مسلم است اینکه باید قیمت‌گذاری برای اقلام مورد نیاز ایام عید به‌گونه‌ای پیش برود که شهروندان همدانی از قدرت و توان لازم برای خرید برخوردار باشند و مهیا بودن میوه و آجیل به میزان نیاز، بدیهی‌ترین زیرساخت مورد نیاز در این ایام است!

شناسه خبر 52989