شناسه خبر:52799
1400/12/5 09:05:03
رئیس شورای اسلامی شهر اراک مطرح کرد:

تحمیل 200 نیروی غیر متخصص به شهرداری اراک

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: کُندی پیشرفت طرح‌های عمرانی اراک طی روزهای گذشته به‌دلیل کاهش دمای هوا و عدم امکان آسفالت‌ریزی بوده که با گرم شدن هوا، اجرای طرح‌های عمرانی سرعت گرفت.

سیدوحید میرنظامی اظهار کرد: در فصل زمستان به‌دلیل سردی هوا امکان انجام پروژه‌های عمرانی نیست، چراکه از نظر فنی کاهش دما موجب کاهش کیفیت شده و سطح کیفی کار را پایین می‌آورد.

وی تصریح کرد: وضعیت جوی هوا طی روزهای گذشته به‌گونه‌ای بود که اجازه آسفالت‌ریزی میدان امام حسین (ع) و میدان مقاومت داده‌ نمی‌شد، اما با گرم شدن هوا عملیات آسفالت‌ریزی با سرعت لازم پیش خواهد رفت، میدان مقاومت یک آسفالت‌‌ریزی چندروزه دارد و رو به اتمام و آماده افتتاح است.

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک بیان کرد: اگر بتن‌ریزی راستگرد پُل شهید صیدی به نظر مردم کُند است، باید گفت کارها متوقف نیست، بلکه پایین بودن دمای هوا مانع انجام به‌موقع طرح شد.

میرنظامی درخصوص عقب‌ماندگی شهر اراک ازنظر اجرای طرح‌های عمرانی طی چهار سال گذشته گفت: شورای پنجم دیر متوجه شد که اراک با عقب‌افتادگی در پروژه‌ها مواجه است، در دولت قبل تمام مقدرات کشور را به برجام ربط دادند که این اقدام موجب یک رخوت و کُندی و سستی در بحث مدیریت اجرایی پروژه‌ها شد، درحالی که مدیریت شهری نباید معطل برجام می‌ماند؛ چراکه شهر با عوارض مردم و مالیات بر ارزش‌افزوده اداره می‌شد و مدیریت شهر ربطی به مسائل برجام نداشت.

وی افزود: شورای پنجم ترکیبی از یک جناح خاص سیاسی بود که این ترکیب سیاسی‌تر از شوراهای ادوار قبل بود و زمانی که شورا سیاسی شود، توجه به مباحث مدیریت شهری و نیازهای شهر کمتر می‌شود.

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک ادامه داد: شورای قبل در سال آخر فعالیت خود متوجه شد که باید حرکت عمرانی انجام دهد، به همین دلیل برای اینکه حرکتی کنند، پروژه پیاده‌راه امیرکبیر و میدان مقاومت را آغاز کردند که زمان تحویل این پروژه‌ها به شورای بعدی، کمتر از 40 درصد پیشرفت داشت، پروژه دره گردو با پیشرفت یک درصد و ده‌ها پروژه نیمه‌تمام دیگر تحویل شورای ششم شد که این شتاب‌زدگی در آغاز هم‌زمان چندین پروژه موجب نارضایتی شهروندان شد.

میرنظامی بیان کرد: آغاز هم‌زمان چندین پروژه عمرانی در شورای قبلی یک کار نمایشی بود، چراکه اگر شتاب‌زدگی نداشت و کار نمایشی نبود، نباید میدان امام را یک‌باره شخم می‌زدند و نیمه‌کاره رها می‌کردند! آن‌ها به‌خوبی می‌دانستند که این طرح کار کوچکی نیست و حداقل به دو سال زمان نیاز دارد.

وی گفت: در شورای قبلی متأسفانه مشغله‌های غیر اولویت‌دار باعث شد که فعالیت‌های عمرانی و عملیاتی در سطح شهر نادیده گرفته شود، ضمن اینکه طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی و تفرجگاهی نیز کاری از پیش نبرد.

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک بیان کرد: علاوه‌بر حوزه عمرانی، در حوزه فرهنگی و اقتصادی نیز شورای قبل چالش‌های بسیاری را پیش روی شورای جدید قرار داد.

میرنظامی گفت: در عرصه اقتصادی یکی از چالش‌هایی که شورای پنجم ایجاد کرد، ورود نیروهای بی‌ضابطه به شهرداری بود؛ شورای قبل حدود 200 نفر را در قالب نیروهای پیمانکاری شرکت پسماند و فضای سبز و خدماتی وارد بدنه شهرداری کرد که بار مالی برای شهرداری داشت. برخی از این نیروها در قالب نیروی پسماند و فضای سبز وارد بدنه شهرداری شدند، اما به‌عنوان خبرنگار در یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری مشغول خدمت شدند و عملاً سر از جایی درآوردند که به ناحق برایشان ایجاد حق شد؛ جذب این نیروها با تصویب مصوبه تبدیل وضعیت نیروها در اسفندماه 99 برای آن‌ها ایجاد حق کرد، از سویی ورود بدون ضابطه این نیروهای بدون تخصص سالانه بیش از 20 میلیارد تومان برای شهرداری بار مالی ایجاد کرد که این حقوق باید از محل عوارضی که مردم پرداخت می‌کنند، تأمین شود. به‌راستی آیا شایسته است که مردم عوارض بدهند تا صرف حقوق نیروی سفارش‌شده فلان عضو شورای پنجم شود؟ البته این اقدام از سوی همه اعضای شورای قبلی صورت نگرفته، در شورای قبلی اعضایی بودند که دامنشان مبرا است، اما تعداد بسیاری نیروهای بی‌ضابطه را به شهرداری تحمیل کردند.

وی افزود: شهرداری سر کوچک و بدن فربه دارد؛ از یک‌طرف داد می‌زنیم شهرداری نیروی زیادی دارد، از سوی دیگر وقتی بدنه کارشناسی را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که کارشناس نداریم! بدنه کارشناسی ضعیف، غیر مرتبط و فربه و چاق بوده که این به‌دلیل ورود نیروهای غیر متخصص و غیر کارشناسی به شهرداری است.

شناسه خبر 52799