شناسه خبر:52732
1400/12/4 09:11:36
مشکل ساختمان مرکز اسناد ملی همدان رفع می‌شود

آغاز به‌کار موزه میراث مکتوب

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان گفت: نگهداری از اسناد تاریخی و مدارکی که سرگذشت‌ها را روایت می‌کنند، ضروری است و باورهای ارزشمند و اصیل ایرانی اسلامی را تقویت می‌کند.

مهدی باب‌الحوائجی در بازدید از مرکز مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان ضمن بررسی فعالیت‌های این مرکز و گفت‌وگو با مدیریت و کارشناسان، اظهار کرد: اسناد تاریخی، شناسنامه یک ملت و مملکت هستند و تاریخ و تمدن ما با تکیه بر همین اسناد ماندگار و منتقل می‌شوند.

وی افزود: نگهداری از اسناد بسیار موضوع مهم و حساسی است، چراکه این اسناد منابع ذی‌قیمت پژوهشی، گزارش عملکرد گذشتگان برای استفاده از تجارب آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و معرف و انتقال دهنده فرهنگ و تمدن ملی و محلی ما است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با تأکید بر افزایش فعالیت‌های سندپژوهی به‌خصوص در زمینه اسناد استان‌های غرب کشور، گفت: هر سند دارای یک وجه ظاهری و ده‌ها وجه باطنی و محتوایی است که کارشناسان خبره وظیفه دارند پیام و روح نهفته در این اسناد را کشف و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی که مایه افتخار ایران و جهان است را به نسل جوان و آینده‌سازان مملکت معرفی و منتقل کنند.

وی تصریح کرد: جوان امروز، جوان غوطه‌ور در امواج رسانه‌ها و سردرگم در برنامه‌های هدایت افکار از سوی قدرت‌های بیگانه و استعمارگر است و یکی از راه‌های بیرون آوردن آن‌ها از این سردرگمی فرهنگی و اجتماعی، معرفی فرهنگ و تمدن موجود در خط به خط اسناد و کتب تاریخی است.

باب‌الحوائجی ضمن تقدیر از فعالیت‌های مرکز اسناد همدان، اضافه کرد: همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و دروازه ورود به غرب کشور همیشه مورد توجه بوده و زادگاه بزرگان، ادیبان و فرهیختگان بوده و هست.

وی یادآور شد: اسناد استان‌های غربی به‌خصوص همدان دارای اهمیت ویژه قومی است که تلاش زیادی در طول 30 سال گذشته برای گردآوری و حفظ و نگهداری آن‌ها شده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان خاطرنشان کرد: اقداماتی برای رفع برخی مشکلات مرکز اسناد همدان ازجمله مشکل ساختمان صورت گرفته که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک علاوه‌بر برخورداری این مرکز از ساختمان بزرگ و مناسب، استان نیز شاهد آغاز به‌کار موزه میراث مکتوب و مرکز مطالعات تاریخی غرب کشور باشد که می‌تواند به یک جاذبه گردشگری و علمی تبدیل شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز با اشاره به فعالیت گسترده و متنوع این مدیریت، اظهار کرد: مرکز اسناد همدان با 30 سال سابقه فعالیت و به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین مدیریت منطقه‌ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با پنج استان زیر پوشش بیش از پنج میلیون برگ سند با ارزش تاریخی و منابع متعدد دیداری و شنیداری را گردآوری و طبقه‌بندی کرده که به سهولت در دسترس علاقه‌مندان و سندپژوهان ایران و جهان است.

میثاق گودرزی عنوان کرد: مصاحبه با مفاخر پنج استان در قالب تاریخ شفاهی، ارتباط با مجموعه‌داران در جهت گردآوری و نگهداری اسناد اهدایی، تعیین تکلیف مستمر اسناد بایگانی راکد ادارات پنج استان زیر پوشش به‌صورت مستمر و ارائه خدمات کتابخانه‌ای به ناشران، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها، ازجمله فعالیت‌های این مرکز است.

وی ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها و جامعه دانشجویان و اساتید را از نقاط قوت این مجموعه برشمرد و تصریح کرد: درحال حاضر پروژه‌های متعدد تاریخ‌پژوهی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با همکاری دیگر ادارات و نهادهای علمی و دانشگاهی درحال انجام است که در قالب کتاب و مستندهای ماندگار منتشر و در تاریخ ثبت خواهد شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور از نگاه فرهنگی و علمی استاندار همدان و دیگر مسئولان در راستای تقویت فعالیت‌های مرکز اسناد همدان تقدیر کرد و افزود: امیدواریم به‌زودی شاهد افتتاح ساختمان فاخر مرکز اسناد همدان و موزه میراث مکتوب غرب کشور در همدان باشیم که به‌حق مجموعه‌ای ماندگار و درخور شأن مردم استان‌های غرب کشور خواهد بود.

شناسه خبر 52732