شناسه خبر:52393
1400/11/25 09:14:29

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر راه و شهرسازی ایجاد شهرهای جدید را از اهداف ساخت مسکن ملی دانست و گفت: برطرف کردن مشکلات مسکن مهر یکی از ویژگی‌های نهضت ملی مسکن است؛ در واقع مسکن نمی‌سازیم، شهر خواهیم ساخت.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در جلسه شورای مسکن استان که در آمفی تئاتر فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: مسکن از نیازهای اولیه مردم است و یکی از موضوعاتی که هر هفته در وزارت پیگیری می‌شود تأمین مسکن مردم است.

وی گفت: تأمین زمین نیاز اولیه تولید مسکن است؛ ما 50 درصد نیاز اولیه مسکن را در استان تامین کردیم، سقف استان کرمانشاه برای ساخت مسکن در بازده زمانی 4 ساله مشخص شده در بسیاری از استان‌ها متقاضیان بیشتر از سقف تععین شده است.

  ساخت 2 میلیون واحد مسکونی در کشور

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مشکل بخش قابل‌ توجهی از این جوانان برای ازدواج، موانع اقتصادی به‌ویژه نداشتن مسکن است که ما در این راستا ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن را پیش‌بینی کردیم.

رستمی همچنین خبر داد: به خانوارهایی که سه تا چهار فرزند داشته باشند، زمین مجانی برای ساخت مسکن داده می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه ساخت 2 میلیون مسکن را در گام اول داریم که این گام با سختی‌های بیشتری همراه است، در جهش مسکن کل زمین‌ها رایگان در اختیار مردم گذاشته می‌شود، تمام زیرساخت‌ها بدین منظور را در پروسه زمانی کوتاهی انجام شده و برای یک میلیون و 400 هزار واحد تعیین تکلیف شده است.

وزیر راه افزود: به استان‌ها اعلام شده برای 2 سال سقف زمین‌ها تامین شود که در برخی شهرها مشکلاتی وجود دارد و مطمئنا در روزهای آینده مشکل تامین این شهرستان‌ها نیز حل خواهد شد.

رستمی تصریح کرد: 48 درصد از سبد هزینه خانوارهای شهری مربوط به مسکن است؛ در شهرهای بزرگ این رقم به 60 درصد می‌رسد از این رو به مسؤولان استان‌ها باید بگوییم اگر در این شرایط مردم دارای مسکن نشوند در زمان دیگری بسیار سخت خواهد بود سقف دو ساله استان کرمانشاه را امیدواریم پشت سر بگذاریم و بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را صاحبخانه کنیم؛ شرایط اجرای عملیاتی نهضت مسکن به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: برطرف کردن مشکلات مسکن مهر یکی از ویژگی‌های نهضت ملی مسکن است و تراکم مسکن مهر را برطرف کردیم و نقشه‌های مهندسی بهتری ارائه شده و زیر ساخت‌ها نیز همزمان با ساخت مسکن انجام می‌شود در واقع ما مسکن نمی‌سازیم، ما شهر می‌سازیم.

وزیر راه اضافه کرد: هر کسی برای نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کند ما موظف به تامین مسکن هستیم؛ 500 هزار نفر از نیروهای مسلح فاقد مسکن هستند که حدود 100 هزار واحد مسکن نیروهای مسلح شروع شده است و بقیه دستگاه‌ها نیز در ساخت مشارکت خواهند کرد.

رستمی ادامه داد: زمین‌های اوقاف در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفته، ایجاد شهرک‌ها و شهرهای جدید از اهداف ساخت مسکن ملی است. باید به فکر آینده نیز باشیم و زمین لازم را تامین خواهیم کرد. بیش از 9 میلیون جوان داریم که ازدواج نکردند، ثبت‌نام مجردها تشویقی برای ازدواج است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: آنچه که دولت در بحث مسکن گفته تنها موضوعی است که عدد دارد و باید نیازهای مردم را برطرف کنیم؛ لذا باید سهم 2 میلیون مسکن را در گام اول در کشور اجرایی کنیم.

استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه باید بیش از 2 هزار و 578 هکتار زمین در اختیار طرح ملی مسکن قرار گیرد، گفت: با توجه به معضل بیکاری استان در پروژه‌های جهش تولید و تأمین مسکن باید از پیمانکاران، نیروی کار بومی و مصالح ساختمانی تولید استان استفاده شود.

بهمن امیری‌مقدم استاندار کرمانشاه در جلسه شورای مسکن استان کرمانشاه که با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان شهرستان‌های کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس برگزار شد، اظهار کرد: امروز با شروع عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن با هدف تامین نیاز مسکن برای مردم شریف کرمانشاه، یک روز مبارک است و روزی هم که این خانه‌ها تحویل مردم داده شود نیز چنین ویژگی دارد.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم تا نهضت ملی مسکن کاملا به ثمر بنشیند و خانواده‌ها لذت و طعم این خدمت ماندگار را بچشند.

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: امروز عملیات اجرایی 18 هزار 477 واحد مسکونی آغاز می‌شود و براساس برنامه چهار ساله باید استان بیش از 2 هزار و 578 هکتار زمین تهیه شود و در اختیار این طرح ملی قرار گیرد.

امیری‌مقدم خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام گرفته زمین مورد نیاز این طرح تا دو سال آینده که حدود 1000 هکتار بوده، تامین شده است.

وی ادامه داد: به کمیسیون زیربنایی و ماده 5 ابلاغ شده که موانع موجود در مسیر اجرایی این زمین‌ها را هرچه سریعتر برطرف کند و سریع‌تر در اختیار راه و شهرسازی قرار دهد و تامین بقیه زمین مورد نیاز هم در دست اقدام است.

استاندار کرمانشاه: اولویت ما در تامین زمین از طریق اراضی دولتی و آزادسازی آن‌ها برای این طرح است.

امیری‌مقدم استفاده از ظرفیت بافت فرسوده را دیگر اولویت این طرح دانست و افزود: بافت فرسوده در کرمانشاه کاملا نیازمند نوسازی است و از ظرفیت نهضت ملی مسکن در این زمینه استفاده خواهیم کرد همچنین الحاق اراضی مناسب هم در دستور کار است.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و معضل بیکاری استان در پروژه‌های مسکن ملی باید از پیمانکاران و نیروی کار بومی استفاده شود و برای ساخت واحدها از مصالح ساختمانی تولید استان استفاده شود تا مردم عزیز کرمانشاه شاهد ثمرات و برکات این نهضت ملی در ابعاد مختلف باشند.

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: باید در پروژه‌های نهضت ملی حتما از همان ابتدا نیازهای خدماتی، آموزشی و رفاهی دیده شود و یک مجتمع کامل برای زندگی تحویل مردم داده شود.

امیری‌مقدم اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در استان کرمانشاه در قالب نهضت مسکن بیش از 116 هزار واحد را در زمان پیش‌بینی شده را تأمین کنیم.

گفتنی است، با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی 18 هزار و 477 واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه آغاز می‌شود.

شناسه خبر 52393