شناسه خبر:52347
1400/11/24 10:09:47

سپهرغرب، گروه اقتصادی: رئیس مجمع واردات با بیان اینکه کاهش کیفیت و افزایش غیرمعمول قیمت کالا نتیجه بازار انحصاری است، گفت: سیاست‌های اقتصادی و تولید باید به سمتی سوق پیدا کند که وجود رقابت در بازار، جزو اصول غیرقابل تغییر باشد.

علیرضا مناقبی اظهار کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارآفرینان و گلایه‌های ایشان خطاب به برخی صنایع ازجمله صنعت لوازم خانگی و خودروسازی، از جوانب مختلف حائز اهمیت است و ضرورت دارد مورد توجه سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازان قرار گیرد.

وی افزود: مبتنی بر بررسی‌های کمیسیون‌های مختلف مجمع واردات، تحلیل وضعیت موجود نشان‌دهنده ضعف در وجود رقابت در بازار است و به نظر می‌رسد این‌ موضوع مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین دلیل افت نزولی کیفیت و افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها است.

   نبود رقابت در تولید از عوامل گرانی بی حد و حصر برخی تولیدات‌

رئیس مجمع واردات بیان کرد: البته بخشی از افزایش قیمت‌ها، به دلیل وجود تورم در اقتصاد کشور است ولی اینکه برخی کالاها در بازار‌، بی‌حساب و کتاب گران شده‌اند، دلایل مختلف دارد که یکی از مهم‌ترین این دلایل، به بحث فقدان رقابت در بازار این کالاها باز می‌گردد.

مناقبی افزود: در صورت وجود رقابت، هم بهترین قیمت قابلیت کشف و رونمایی خواهد داشت و هم تأمین‌کنندگان به‌منظور حفظ بازار خود، مجبور به ارتقای کیفی محصولات خود می‌شوند که در هر دو زمینه علاوه بر تأمین منافع ملی، به شکلی سیستماتیک منافع مصرف‌کننده نیز حاصل می‌شود.

  سیاست محدودسازی رقابت در خودروسازی برداشته شود

وی اظهار کرد: واقعیت غیر‌قابل انکار آن است که اشتباه صنعت خودرو که به دیگر صنایع هم سرایت کرده است، فرار از رقابت و به‌وجود آمدن یک فضای ایزوله بوده است و تنها راه گذر از مشکلات موجود، تجدید نظر سیاست‌های محدودسازی رقابت است.

   رقابت در بازار لوازم خانگی تا پیش از تحریم‌ها بازار را متعادل کرده بود

رئیس مجمع واردات در رابطه با بازار لوازم خانگی با تأکید بر این نکته که کیفیت و قیمت را باید با رقابت‌پذیری بازار به تعادل رساند، تصریح کرد: تا پیش از تشدید تحریم‌ها، یعنی پیش از سال‌ 95 شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در ایران، اعم از آنهایی که با برند ایرانی یا خارجی،‌کالای خود را عرضه می‌کردند، به‌صورت منطقی با یکدیگر رقابت می‌کردند و هریک بخشی از بازار را پوشش می‌دادند و سود خود را از بازار برداشت می‌کردند.

مناقبی افزود: متخصصان فن در حوزه لوازم خانگی اذعان دارند که برخی شرکت‌های خارجی بیش از 90 درصد کالای خود را در خطوط تولیدی داخل کشورمان تولید می‌کردند و حتی یک شرکت آلمانی هم قرار بود‌ در داخل کشورمان اقدام به تولید کند، در این خصوص نکته قابل توجه آن است که خوشبختانه انتقال تکنولوژی نیز در این زمانه به یک پدیده قابل راستی‌آزمایی تبدیل شده است و قابل اندازه‌گیری است و به سهولت می‌توان بر ادعاهای صاحبان برندهای خارجی، نظارت کرد.

وی گفت: این موارد حاکی از آن است که وجود رقابت در بازار، نه‌تنها توانسته بود به ارتقای کیفی محصولات و کاهش قیمت‌ها منجر شود، بلکه زمینه‌ساز حضور برندهای خارجی در عرصه تولید و انتقال تکنولوژی شده بود.

   ارتقای کیفیت و کاهش قیمت در بازار رقابتی شکل می‌گیرد‌

وی افزود: اینکه سیاست‌های حذف رقیب، موجب افت کیفیت و افزایش قیمت می‌شود، موضوعی است که به صراحت در کتاب‌های اقتصادی و مدیریتی درج شده است، تجربه‌ای چند ده ساله است که کشور ما بر آن دلالت دارد و هم اینکه بارها و بارها از سوی تشکل‌های تخصصی یادآوری شده است.

رئیس مجمع واردات تأکید کرد: باید از پتانسیل‌های تجارت خارجی به‌صورت هوشمندانه استفاده کرد و اجازه داد بازار رقابتی در کشور شکل بگیرد تا کیفیت و قیمت بتواند به توازن و تعادل برسد. سلامت، رفاه و ضرورت امیدآفرینی در جامعه می‌طلبد که نوع نگرش‌ها و سیاست‌ها در حوزه وزارت صمت به سمتی سوق پیدا کند که وجود رقابت در بازار جزو اصول غیرقابل تغییر در شود.

   حذف بازار رقابتی به کاهش اشتغال می‌انجامد

مناقبی با اشاره به بحث اشتغال‌زایی اظهار کرد: نکته‌ای که در نقد سیاست حذف رقیب قابل توجه است این است که این رویکرد حتی به افق‌هایی ازجمله ایجاد اشتغال بیشتر نیز نتوانسته دست پیدا کند و آنچه که در بازار کار رخ داد، نه افزایش اشتغال نیروی کار بلکه صرفاً جابه‌جایی نیروی کار بوده است و در واقع نیروی کار از خطوط تولیدی برندهای خارجی که در داخل کشورمان مستقر شده بودند، رفته رفته به سمت سایر شرکت‌ها انتقال پیدا کردند.

وی بیان کرد: به نظر من، جمله کلیدی این است که باید به علم و دانش پایبند بود و فرمایشات رهبری را سرلوحه برنامه‌های اقتصادی قرار داد، همچنین لازم است اجازه دهیم فضای رقابتی در بازار شکل بگیرد.

شناسه خبر 52347