شناسه خبر:52226
1400/11/20 11:06:16

سپهرغرب، گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی گفت: باید به سمتی برویم که فسادهای نهادینه‌شده در صنایع جهت واردات تجهیزات از خارج اصلاح شود، زیرا این موضوع باعث شده تولیدکننده داخلی در حاشیه قرار بگیرد.

رهبر انقلاب هفته گذشته در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از مشاوره‌های متخصصان و کارشناسان، فرمودند که دانش‌بنیان کردن زنجیره تولید باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

کارشناسان اقتصادی در این خصوص تاکید می‌کنند که باید فضا برای همکاری صنعت با شرکت‌های دانش بنیان از طریق اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی فراهم شود که یکی از این سیاست‌ها حفظ کیفیت محصولات تولید داخل نسبت به تجهیزات وارداتی است.

در این رابطه مجید صدری کارشناس اقتصادی با اشاره به جایگزینی واردات با تولید داخلی با کیفی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: بخشی از مخالفت صنایع و تولیدکنندگان در مقابل شرکت‌های دانش بنیان منطقی است، چراکه برخی شرکت‌ها ریسک بالایی دارند و باید فضا به سمتی پیش برود که به آن‌ها اطمینان‌های لازم در همه زمینه‌ها از جمله کیفیت محصولات داده شود. راهکار ایجاد این اطمینان استفاده از دریافت استانداردها، بهبود کیفیت، گارانتی‌های بلند مدت و… است.

صدری توضیح داد: باید ما به سمتی برویم که فسادهای نهادینه شده در صنایع جهت واردات تجهیزات از خارج نیز اصلاح شود زیرا این موضوع باعث شده تولیدکننده داخلی در حاشیه قرار بگیرد. همچنین در این فضا یک شرکت داخلی نمی‌تواند برای مصرف کننده مسافرت خارجی ایجاد کند، اما افراد متقاضی محصولات شرکت‌های خارجی، حتماً سفری برای بازدید از آن خط تولید دارند.

وی با اشاره به نقش عنصر حاکمیت در این مسئله گفت: باید یک سری مزایای رقابتی و مشوق برای تولیدکننده ایجاد شود؛ این مشوق‌ها نیز باید از طرف حاکمیت باشند؛ به عنوان مثال شرکت‌های بزرگ باید بتوانند بحث معافیت‌های مالیاتی خود را به سمت تولید داخل سوق دهند و یا در ازای خرید داخل بتوانند از سمت نهادهایی چون وزارت صمت یا وزارت اقتصاد در بحث مالیات مورد حمایت قرار گیرند.

صدری به نتیجه این حمایت از طرف حاکمیت برای شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: موضوعاتی مثل افزایش تعرفه‌ها و یا سوق دادن به سمت خرید داخل، اقدامی حاکمیتی است و قانون گذار باید مانعی ایجاد کند که شرکت‌های تولیدی بزرگ به سمت خرید خارج نروند. البته حفظ کیفیت نیز قطعاً باید توسط نهادهایی مانند سازمان ملی استاندارد یا تضمین کیفی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان با راهبری معاونت عملی انجام گیرد. با وقوع این قبیل اقدامات می‌تواند اتفاق خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان باشد، چراکه ابتدا ظرفیت خود برای تأمین بازار داخل را ثابت می‌کنند و سپس به سمت صادرات نیز می‌روند.

شناسه خبر 52226