شناسه خبر:52219
1400/11/20 10:08:09

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفته رئیس و دبیر برخی هیئت‌های ورزشی مشخص شد فعالیت این رشته‌های ورزشی در استان با دستان خالی از بودجه ادامه دارد.

22 اردیبهشت ماه بود که مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه هیئت‌ها باید به افراد متخصص سپرده شود در غیر این صورت باید از افراد توانمند در جایگاه دبیران هیئت‌ها استفاده کرد، گفت: خوشبختانه در حال حاضر حوزه استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان فعال شده است.

حمید سیفی با اشاره به اینکه نظارت، مطالبه‌گری و اخذ برنامه عملیاتی از هیئت‌ها در دستور کار است، گفت: هیئت‌های ورزشی که بازوان توانمند اداره کل هستند باید در امورات مختلف با دستگاه ورزش هماهنگ باشند تا بتوانیم موانع پیش‌ رو را برداریم.وی در خصوص تخصیص اعتبار به هیئت‌های ورزشی نیز، گفت: ازاین‌پس هیئت‌هایی می‌توانند از اداره کل اعتبار دریافت کنند که دارای برنامه عملیاتی مدون و راهبردی برای توسعه ورزش در ابعاد مختلف باشد نه صرف اینکه ما هیئت هستیم باید اعتبار دریافت کنیم چراکه باید از منابع محدود، حداکثر بهره را برد. بحث بسیار مهمی که رؤسای هیئت‌های ورزشی باید به آن بیش از پیش توجه کنند جذب حامی مالی ورزشی برای هیئت است چراکه با منابع محدود نمی‌توان اقدامات شاخصی انجام داد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم عزیزانی که دارای ارتباط و تعامل خوب با افراد و اشخاص هستند در این زمینه ورود کنند. در حوزه‌هایی چون تشریفات، اسپانسریابی و غیره اقدامات خوبی انجام داده‌ایم تا با همکاری مشترک، ورزش و زیرساخت‌های ورزشی استان را توسعه دهیم.

حال با گذشت تقریباً هشت ماه از انعکاس این خبر برآن شدیم تا در گفت‌و‌گو با رؤسا و دبیران برخی هیئت‌های ورزشی همچون پرویز ریحانی؛ رئیس هیئت بسکتبال و ولی‌الله شعبانی‌موثقی؛ دبیر هیئت تکواندو به بررسی ظرفیت و در عین حال موانع پیش روی هیئت‌های ورزشی بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس هیئت بسکتبال استان همدان با تأکید بر اینکه طی سال جاری این هیئت با جابه‌جایی سالن روبه‌رو بود و امسال تقریباً تاکنون فعالیت چشم‌گیری نداشته ابراز کرد: ورزشگاه تختی در رشته بسکتبال قدمت 80 ساله دارد و 35 سال است که به‌عنوان خانه بسکتبال در میان مردم شناخته شده اما اداره کل ورزش ‌و جوانان تصمیم گرفته که این سالن را به هیئت جودو واگذار و هیئت بسکتبال را به سالن 6 هزار نفری سردار شهید سلیمانی منتقل کنند.

پرویز ریحانی ادامه داد: سالن شهید سلیمانی از نظر فضا و امکانات، مناسب و یکی از بهترین سالن‌های همدان است اما در نقطه‌ای از شهر قرار گرفته که تردد خانم‌ها و خانواده‌ها به این مکان، سخت بود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در پی پیگیری‌هایی که داشتم این سالن به با حکم مدیرکل ورزش و جوانان دوباره به هیئت بسکتبال اختصاص یافت اظهار کرد: اکنون در حال آماده‌سازی سالن برای از سرگیری فعالیت ورزشی هستم.

رئیس هیئت بسکتبال استان همدان با تأکید بر اینکه امید است علی‌رغم وضعیت حاد کرونا و شیوع سویه اُمیکرون، فعالیت اصلی‌مان را از هفته آینده در سالن ورزشی تختی آغاز کنیم ابراز کرد: سال گذشته این هیئت 6 تیم در لیگ‌های مختلف کشور داشت.

ریحانی افزود: در حال حاضر نیز تیم اسدآباد در لیگ دست یک کشور حضور داشته و تا مرحله دوم نیز پیش رفته است و امیدواریم همین روند را تا پایان داشته و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کند.

وی با اشاره به اینکه دور رفت این مسابقات به میزبانی استان همدان برگزار شد اظهار کرد: برای دور برگشت منتظر تصمیم فدراسیون هستیم.

رئیس هیئت بسکتبال استان همدان با اشاره به‌اینکه خوشبختانه در شرایط واگذاری سالن تختی به هیئت جودو دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش و شهرداری (سالن آبیاران) سالن‌های خود را در اختیار این هیئت برای برگزاری تمرینات قرارداده بودند، بیان کرد: این هیئت در چهار رده سنی بانوان و آقایان تیم دارد.

ریحانی با تأکید بر اینکه از همه پتانسیل موجود در استان به لحاظ بسکتبالیست‌ها استفاده کردیم اذعان کرد: دو تیم از بانوان و چهار تیم از بخش آقایان در لیگ حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه تمامی این تیم‌ها از طریق هیئت‌های شهرستانی و استان حمایت شده‌اند، ابراز کرد: متأسفانه کمکی که انتظار می‌رفت از این هیئت در سطح استان به لحاظ مالی انجام شود نشد و این به معنای واقعی همت بازیکنان و خانواده‌هایشان بود که موفقیت برای هیئت بستکبال به ارمغان آورد.

رئیس هیئت بسکتبال استان همدان با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای جلب حامی مالی در رشته‌های مختلف ورزشی ابراز کرد: متأسفانه مشکل مالی، امروز مانع اصلی پیشِ روی هیئت‌های ورزشی است به طوری‌که برخی مواقع ما حسرت می‌خوریم که چرا استان از صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه اصفهان و یا پتروشیمی اهواز بی‌بهره است تا بتواند حامی مالی رشته‌های مختلف ورزشی باشد.

ریحانی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای جذب حامی مالی از طریق هماهنگی و کمک گرفتن از دستگاه‌هایی همچون اداره کل مالیات و اداره کل اقتصاد و دارایی برای تخفیف در مالیات و دارایی از سوی اداره کل و ورزش جوانان موضوعی است که به آن پرداخته نشده است ابراز کرد: یقیناً نمی‌توان صنعتی را بدون در نظر گرفتن منافعش وارد فضای اسپانسری کرد.

دبیر هیئت تکواندو استان همدان نیز با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل ورزش استان به بودجه نداشتن آن بازمی‌گردد گفت: درحال حاضر اکثر هیئت‌های ورزشی با مشکلات مادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ولی‌الله شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه وقتی پولی در بساط نباشد نمی‌توان انتظار انجام کار را داشت خاطرنشان کرد: شهرستان‌های ما دارای پتانسیل بسیار عالی در کلیه رشته‌ها به‌ویژه ورزش‌های انفرادی دارند اما در حال حاضر 80 تا 90 درصد سرمایه‌گذاری ورزش استان صرف بازی‌های توپی می‌شود و نتیجه‌ای هم حاصل نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه برای ورزش‌های انفرادی به‌ویژه رشته‌های رزمی سرمایه‌گذاری لازم نمی‌شود، اظهارکرد: متأسفانه علی‌رغم وجود ظرفیت‌های خوب برای جذب حامی مالی این مهم با سوء مدیریت، محقق نشده و گاهی با آن‌هایی هم که جذب شده‌اند طوری برخورد می‌شود که از این کار توبه می‌کنند.

رئیس هیئت تکواندو با اشاره به اینکه اخیراً با یکی از حامیان مالی که چیزی حدود 600 تا 700 میلیون تومان در رشته والیبال هزینه کرده بود گفت‌و‌گو داشتم، وی از شرایط بسیار گلایه‌مند و به‌دنبال راهی برای خروج از ورزش استان بود تشریح کرد: به نظر بنده اگر ورزش استان خوب مدیریت شود طی ماه‌های آتی می‌توان منتظر تحول بود در غیر این صورت نمی‌توان به این فضا امید بست.

شعبانی‌موثقی با تأکید براینکه آقای سیف در حال تلاش برای ایجاد تغییر در شرایط هستند که امیدواریم این مهم محقق شود خاطرنشان کرد: با ایجاد تحول در عرصه ورزش می‌توان 60 تا 70 درصد از مشکلات و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی شهر و استان همدان را مرتفع کرد.

وی با تأکید بر اینکه نبود زیرساخت‌ مناسب امروز یکی از اساسی‌ترین مشکلات پیش روی هیئت‌های ورزشی است ابرازکرد: نداشتن باشگاه‌های حرفه‌ای و انگیزه در بین جوانان در نبود حمایت از سوی مسئولان مربوطه، از استاندار گرفته تا مدیران میانی، از دیگر مشکلات حوزه ورزش استان است.

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از این مسائل با حرف و فقط روی کاغذ حل شده است اما در عمل شاهد هیچ تحولی نیستیم، تصریح کرد: هیئت تکواندو جزء هیئت‌های خوب و فعال در استان است به نحوی که بیش از 20 نفر از بازیکنان این رشته در سطح ملی (لیگ برتر) مشغول به بازی در تیم‌های مختلف هستند.

دبیر هیئت تکواندو استان همدان با اشاره به اینکه طی دوسال گذشته با بروز کرونا فعالیت باشگاه‌ها کمرنگ شد اما خوشبختانه طی چندماه اخیر با توانی مضاعف مشغول به کار شدند اذعان کرد: چیزی حدود 11 هزار تکواندوکار در استان داریم.

شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه چند سالن جدید نیز به سالن‌های روستایی و شهری طی چندماه اخیر در استان افزوده شده است عنوان کرد: برای شهرستان نهاوند نیز در حال آماده‌سازی تجیهیزات برای استقرار یک سالن بزرگ در این شهرستان هستیم.

وی با بیان اینکه مدیرکل ورزش و جوانان استان باید برای رشته‌های مختلف ضمن داشتن برنامه، بودجه لازم را نیز از سطحی ملی و استانی دریافت کند تشریح کرد: علاوه بر این بودجه اختصاص‌یافته به ورزش استان باید عادلانه تقسیم شود نه اینکه 90 درصد آن خرج تیم پاس و 20 بازیکنی که از شهرها و استان‌های دیگر آمده‌اند شود و با 10 درصد باقی‌مانده برای رشته‌های دیگر برنامه‌ریزی کرد.

دبیر هیئت تکواندو استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر به 52 هیئت موجود در استان بودجه‌ای اختصاص نمی‌یابد افزود: طی دو سال گذشته حتی یک هزار تومانی نیز به هیئت ما اختصاص نیافته و هرچه خرج کردیم از جیب هیئت بوده است.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر ورزش استان همدان در سطح کلی رده 26 و یا 27 را به خود اختصاص داده و طی سال‌های اخیر هیچ‌گونه تکانی نخورده ابراز کرد: چرا باید جامعه 11 هزار نفری رشته تکواندو یک خانه استاندارد نداشته باشد؟

مع‌الوصف سال‌های سال است که ورزشکاران و هیئت‌های مختلف ورزشی در سرما و گرمای طاقت‌فرسای استان همدان با سیلی صورت خویش را سرخ نگاه می‌دارند و با همه بی‌مهری‌ها، بی‌تدبیری‌ها، تبعیض‌ها و هزاران زخم سربسته برای این استان افتخارآفرینی می‌کنند و این افتخار همانطور که عنوان شد مرهون تلاش خودساخته تک‌تک ورزشکاران است.

پای درد دل ورزشکاران و مسئولان هیئت‌های ورزشی که بنشینیم زخم‌های چندین ساله از نبود زیرساخت گرفته تا عدم تخصیص اعتبار سر باز می‌کند و تاول‌های چرکین نگاه تبعیض‌آمیز به ورزش و ورزشکاران همدانی بیشتر نمایان می‌شود که مسئولان را در مقابل آنان بیشتر و بیشتر شرمنده خواهیم دید.

شناسه خبر 52219