شناسه خبر:52059
1400/11/17 09:51:34

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا امکان تعطیلی به‌صورت گسترده وجود ندارد، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و روزهای پایانی سال و مراجعات مردم به بازار، فعالیت مراکز خرید (مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌های سربسته) با ظرفیت حداکثر 25 درصد مجاز است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان همدان اظهار کرد: روند شیوع کرونا در استان افزایش یافته و ضرورت دارد مردم پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را عایت کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی از ورود افراد بی‌ماسک جلوگیری کنند، گفت: اتحادیه و اصناف استان در راستای تزریق دوز‌های اول، دوم و سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

استاندار همدان افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و روزهای پایانی سال و مراجعات مردم به بازار، فعالیت مراکز خرید (مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌های سربسته) با ظرفیت حداکثر 25 درصد مجاز است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا امکان تعطیلی به‌صورت گسترده وجود ندارد، اضافه کرد: تعطیلات کلاس‌های مدارس در استان به‌صورت موردی انجام می‌شود.

قاسمی‌فرزاد گفت: در هر کلاس اگر مورد مبتلا به کرونا شناسایی شود، آن کلاس به‌صورت مجازی دایر می‌شود و اگر تعداد مبتلایان به کرونا در سه کلاس شناسایی شود، کل مدرسه آموزش را به‌‌صورت مجازی برگزار خواهد کرد.

وی برگزاری مراسم اعتکاف با رعایت پروتکل‌‌ها و با ظرفیت حداقل 20 درصد را مجاز دانست و ابراز کرد: راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن‌ماه نیز که نمادی از وحدت و انسجام ما است، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد.

استاندار همدان تزریق واکسن توسط کارکنان ادارات و دستگاه‌های اجرایی را الزامی دانست و گفت: براساس گزارش دانشگاه علوم‌ پزشکی 27 درصد از کارکنان و 52 درصد از مراجعه‌کنندگان به بانک‌های استان از ماسک استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بانک‌های استان استفاده ماسک برای متصدیان و مراجعه‌کنندگان را الزامی کنند، عنوان کرد: با توجه به ماه‌های پایانی سال، مردم می‌توانند برای حفظ سلامت خود و جامعه در استان برخی از کار‌های خود را به‌صورت الکترونیک انجام دهند.

قاسمی‌فرزاد افزود: کمیته اطلاع‌رسانی، اصحاب رسانه و صدا‌و‌سیما در راستای اقناع‌سازی مردم در راستای تزریق واکسن نوبت اول، دوم و همچنین تشویق و ترغیب برای زدن دوز سوم کرونا اقدام کنند.

وی اظهار کرد: رنگ‌بندی کرونایی شهرهای بهار، اسدآباد، کبودراهنگ و تویسرکان زرد و بقیه شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز گفت: 59 کودک با علائم مشکوک تنفسی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که 10 مورد آن مربوط به 24 ساعت گذشته است.

«محمدمهدی مجذوبی» افزود: روزانه 6 تا 11 کودک مشکوک مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند که 18 تا 20 درصد از مجموع بستری‌های موارد مثبت ابتلا هستند.

وی اظهار کرد: طی یک هفته گذشته سیر آمار مبتلایان به کرونا در استان همدان افزایشی شده، به نحوی که تعداد بیماران بستری جدید مبتلا و مشکوک به کرونا در بخش عادی به 80 نفر و تعداد مراجعان سرپایی با علائم مشکوک نیز به بیش از 800 نفر رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه آمار مرگ افراد زیر 18 سال بر اثر ابتلا به کرونا در استان همدان صفر است، ابراز کرد: حدود دو میلیون و 900 هزار دوز واکسن کرونا تاکنون در استان همدان تزریق شده که شامل 92.1 درصد دوز اول، 80.7 درصد دوز دوم و 27.7 درصد دوز سوم می‌شود.

مجذوبی گفت: میزان استقبال بانوان باردار برای تزریق واکسن کرونا نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته و تاکنون 69 درصد بانوان باردار در استان دوز اول و 52 درصد نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

وی درخصوص فعالیت مدارس نیز اظهار کرد: ابتلای یک دانش‌آموز به کرونا موجب مبتلا شدن مجموع دانش‌آموزان حاضر در یک کلاس به ویروس می‌شود؛ بنابراین درصورت شناسایی مورد ابتلا، بلافاصله باید کلاس درس را تعطیل کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز در این جلسه گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان رو به کاهش بوده؛ به‌نحوی که از 52 درصد به 48.28 درصد رسیده است.

«فاطمه ترکمان‌اسدی» افزود: وضعیت اماکن 9 گانه و مراکز حساس در طرح جامع مدیریت هوشمند بیماری کرونا ازنظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز از سوم تا 11 بهمن‌ماه مورد بررسی قرار گرفت که نشان‌دهنده استفاده 51 درصدی از ماسک در این اماکن است.

به گفته وی براساس نتایج حاصل از بازدیدها، 27 درصد متصدیان بانک و 50 درصد مراجعان به این اماکن از ماسک برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا استفاده نمی‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان افزود: موارد مثبت سرپایی از 195 نفر در سوم بهمن‌ماه به 860 نفر در یازدهم این ماه رسیده است.

ترکمان‌اسدی با بیان اینکه 81 مرکز واکسیناسیون به همراه یک مرکز سیار در استان همدان فعال است، گفت: 78 هزار و 920 نفر از جمعیت استان همدان در رده سنی 9 تا 11 سال قرار دارند که با آغاز واکسیناسیون این گروه سنی از هفته گذشته، 4.5 درصد این گروه سنی دوز اول واکسن خود را تزریق کردند.

 

شناسه خبر 52059