شناسه خبر:51918
1400/11/13 09:29:06
اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان مرکزی

دلال‌ها همچنان فعال هستند

سپهرغرب، گروه خبر: .محمد زاهدی در نشست خبری که با حضور رئیس و جمعی از معاونان و مدیران جهاد کشاورزی استان مرکزی با فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر و در راستای ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله این سازمان در بخش‌های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: سال زراعی گذشته در مهر 99-1400 به‌دلیل خشک‌سالی بی‌سابقه، تولیدات زراعی در بخش دیم تحت تأثیر قرار گرفت و میزان محصول 220 هزار تُن کاهش پیدا کرد. این مسئله بر تولید امسال هم تأثیر داشت؛ اما در بخش آبی و تولیدات باغی و گلخانه‌ای افزایش تولید ایجاد شده است.

وی افزود: در راستای پایداری تولیدات و حفظ نباتات، اقداماتی صورت گرفته که مهم‌ترین آن‌ها مبارزه با آفت سن در تولید گندم بوده است. در این راستا 145 هزار هکتار مبارزه با سن صورت گرفته که البته نسبت به سال قبل آن با کاهش همراه بوده، اما به نسبت سال‌های مشابه عملکرد افزایشی است.

زاهدی ادامه داد: در سال جاری نظارت بر آفات و بیماری‌های گیاهان زینتی در سطح 85 هزار هکتار انجام شده که در سال قبل آن 105 هزار هکتار بوده است، همچنین نظارت بر مبارزه با آفات بیماری‌های محصولات زراعی غیر از سن گندم در 117 هزار هکتار صورت گرفته که نسبت به سال قبل روند افزایشی داشته است.

وی نظارت بر مبارزه با علف‌های هرز و آفات درختان میوه و گیاهان زینتی را 36 هزار هکتار و کاهشی عنوان و اضافه کرد: نظارت بر مبارزه با علف‌های هرز در محصولات زراعی در 71 هزار هکتار صورت گرفته و ردیابی، شناسایی و کنترل عوامل خسارت‌زای گیاهی و قرنطینه‌ای 44 هزار هکتار بوده که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

زاهدی بیان کرد: میزان کل خرید گندم که متأثر از خشک‌سالی بوده، سال گذشته 87 هزار و 996 تُن از مجموع حدود 180 هزار تُن تولید بوده که این مقدار توسط دولت خریداری شده است. معمولاً روند تولید در گندم طی سال‌های گذشته بین 250 تا 450 هزار تُن متغیر بوده، اما خشک‌سالی سال گذشته سبب کاهش خرید شد.

   افزایش 28 هکتاری سطح گلخانه‌ها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: سطح گلخانه‌های استان از 638 هکتار به 666 هکتار افزایش پیدا کرده است. عملیات پشتیبانی صورت‌گرفته برای تولیدات، عملیات تغذیه‌ای بوده که تا امروز حدود 58 هزار تُن کود ازته، دو هزار و 400 تُن کود فسفاته و یک‌هزار و 200 تُن کود پتاسه تهیه و توزیع شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به حدود 63 هزار تُن کود ازته و سه هزار تُن کود فسفاته و دو هزار تُن کود پتاسه برسیم.

زاهدی خاطرنشان کرد: توزیع بذر گندم و جو در سال جاری پنج هزار و 260 تُن بوده که نسبت به سال گذشته به سبب خشک‌سالی روند کاهشی داشته است. برای نخستین سال در محصول گندم برای 10 هزار هکتار از مزارع، قرارداد کشت قراردادی منعقد شده که اقدام بسیار خوبی است؛ اقدامات لازم در این خصوص توسط سازمان تعاون روستایی صورت می‌گیرد و کمک‌هایی را به کشاورزان ارائه می‌دهند و محصول آنان را با قیمت تعیین‌شده از سوی دولت خریداری می‌کنند.

* اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها برای نخستین‌بار در استان

وی با اشاره به طرح جهش تولید در دیم‌زارها، گفت: این طرح برای نخستین‌بار در استان مرکزی درحال انجام است و تاکنون در سطح حدود 40 هزار هکتار انجام شده و عمدتاً دیم‌زارهای گندم، بقولات و علوفه را دربرمی‌گیرد که در این زمینه نیز به کشاورزان یارانه‌ها و کمک‌های فنی ارائه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی درخصوص مکانیزاسیون کشاورزی نیز بیان کرد: در این زمینه امسال تاکنون 465 تراکتور با استفاده از تسهیلات بانکی توزیع شده که سال گذشته این توزیع 189 دستگاه بوده؛ توزیع کمباین نیز 19 دستگاه بوده است.

  آینده خوبی در انتظار منابع آبی نیست/ نقش پُررنگ دلالان در بازار سنتی کشور

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت منابع آبی به‌دلیل خشک‌سالی و استفاده بی‌رویه مناسب نیست و آینده خوبی برای این حوزه متصور نیستیم؛ در این راستا می‌توان با تنظیم و رعایت الگوی کشت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، گام‌های مؤثر برداشت. درخصوص اصلاح الگوی کشت اقداماتی در دست اقدام است تا بهره‌وری در تولیدات زراعی و باغی و گلخانه‌ای افزایش یابد. استان مرکزی در تولید گل و گیاهان زینتی رتبه نخست کشور و در پسته و انار رتبه سوم تا پنجم و در گندم و علوفه رتبه 9 و 10 را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: اساس اقتصاد بازار، عرضه و تقاضا است. تاکنون وزارت کشاورزی متولی تولید بوده و شرایط بازار سنتی کشور همیشه به‌گونه‌ای است که دلالان در آن بسیار فعال بوده و هستند. درحال حاضر تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده، بنابراین اگر از این فرصت استفاده شود، قطعاً می‌توان نقش دلالان را کم‌رنگ کرد.

   افزایش ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی در استان

مدیرصنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: وظیفه اصلی مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی به معنی جذب مواد خام کشاورزی به‌منظور فرآوری، نگهداری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی و تبدیل آن‌ها به محصولات قابل مصرف و عرضه به بازار است.

رضا باجلان ادامه داد: خوشبختانه در سال جاری تاکنون 36 واحد صنایع تبدیلی ایجاد شده و 200 هزار تُن به ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی افزوده شده؛ یعنی تاکنون جذب مواد خام کشاورزی به سه میلیون و 800 هزار تُن رسیده است.

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: این 36 واحد تاکنون 645 فقره اشتغال به همراه داشته و برای این واحدها 290 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

  صدور پروانه‌های بهره‌برداری از صدور جواز کسب پیشی گرفته

باجلان بیان کرد: خوشبختانه برای نخستین سال صدور پروانه‌ها از صدور جواز کسب در استان پیشی گرفته، سال‌های گذشته حدود 20 درصد از جواز تأسیس‌ها منجر به صدور پروانه می‌شد، اما امسال این رقم به بیش از 100 درصد رسیده؛ به‌طوری که تاکنون 30 جواز تأسیس صادر شده که درصورت بهره‌برداری، 189 هزار تُن به ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی اضافه خواهد کرد.

شناسه خبر 51918