شناسه خبر:51903
1400/11/12 10:23:04
دکتر محمدحسن قدیری ابیانه پیروزی آینده را از آنِ یمنی‌ها خواند:

خنجر یمنی در قلب استکبار

سپهرغرب، گروه ایران و جهان- سمیرا گمار؛ دکتر محمدحسن قدیری ابیانه گفت: قدرت یمن در حال افزایش بوده و به یک ملت شکت‌ناپذیر تبدیل شده‌اند که این شکست‌ناپذیری ناشی از ایمان اسلامی و آمادگی برای فداکاری است، دیر یا زود پیروزی نهایی نصیب مردم مقاوم یمن خواهد شد و دشمنان را مجبور به عقب‌نشینی خواهد کرد.

در تاریخ 26 مارس 2015 برابر با 6 فروردین 1394 ائتلافی از کشورهای عربی به سرکردگی عربستان با یک حمله هوایی موسوم به عملیات «طوفان قاطعیت» آغازگر جنگ ویرانگر یمن بود. این عملیات ابتدا به‌منظور بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن که از نزدیکان دولت سعودی است و البته علیه ملت، جنبش انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن آغاز شد. همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به‌جز عمان به همراه مغرب، مصر٬ اردن و سودان در حمله عربستان به یمن مشارکت داشتند.

جاه‌طلبی‌های عربستان برای دسترسی به آب‌های خلیج عدن و تسلط بر باب‌المندب که یکی از آرزوهای بزرگ خاندان آل سعود به‌شمار می‌رود موجب اقدامات مداخله‌جویانه در یمن شده تا در سایه سکوت و همراهی سازمان ملل و کشورهای غربی، علناً از کشورگشایی و الحاق برخی استان‌ها به خاک عربستان به‌عنوان یکی از اهداف اصلی حمله به یمن نام ببرد و طی این مدت مردم یمن را تحت سخت‌ترین فشارها قرار داده و از هیچ جنایتی فروگذار نکند.

اخیراً درگیری بین نیروهای یمنی و مزدوران آل سعود بالا گرفته و امارات هم آتش‌بیار معرکه شده است، ده‌ها کودک یمنی مورد حمله وحشیانه سعودی‌ها قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند و موج جدیدی علیه سعودی‌ها و سکوت خفت‌بار سازمان ملل در سراسر ایران و جهان شکل گرفته است. به همین مناسبت، خبرنگار سپهرغرب در گفت‌‌وگویی با استراتژیست و تحلیلگر سیاست خارجی به ابعاد گوناگون مسئله‌ یمن و جنگ عربستان سعودی علیه این کشور پرداخته، دکتر قدیری ابیانه به این سؤال که «چه اتفاقی در یمن افتاده و چگونه بحران به این مقطع رسیده؟» و دیگر سؤالات در این بخش پاسخ خواهد داد.

*اهمیت تنگه هرمز و باب‌المندب

دکتر محمدحسن قدیری ابیانه با بیان اینکه تنگه هرمز و باب‌المندب دو نقطه استراتژیک و بسیار مهم در جهان هستند، عنوان کرد: بخش بزرگی از نفت جهان در حوزه خلیج فارس تولید می‌شود که راه عبور آن از تنگه هرمز است.

وی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از تجارت بین‌الملل از دریای سرخ انجام می‌شود؛ یک‌سو کانال سوئز قرار دارد که در اختیار مصر است و سوی دیگر باب‌المندب است که موقعیت جغرافیایی یمن این امکان را فراهم کرده که بر رفت‌وآمد کشتی‌ها و عبور از این تنگه نظارت داشته باشد.

این استراتژیست گفت: بارها غربی‌ها صحبت از گزینه‌های روی میز کرده‌اند، منظورشان این است که یکی از گزینه‌هایشان حمله نظامی به ایران است، اما خوب می‌دانند ایران هم گزینه‌های متعددی برای مقابله با آن‌ها دارد و می‌تواند این گزینه‌ها را روی میز قرار دهد.

*گزینه روی میز ایران برای غربی‌ها گران تمام خواهد شد

قدیری ابیانه تأکید کرد: یکی از گزینه‌های روی میز ایران، این است که می‌تواند تنگه هرمز را به‌راحتی ببندد و انتقال بخش مهمی از نفت جهان را از خلیج فارس به سایر نقاط جهان مسدود کند که در این صورت قیمت سوخت و نفت به‌شدت افزایش پیدا می‌کند! این یکی از موانع حمله نظامی به ایران است.

وی ادامه داد: کشورهایی مثل عربستان، کویت، قطر و امارات به‌شدت برای صادرات نفت به تنگه هرمز وابسته هستند، بنابراین عربستان و امارات تلاش می‌کنند خود را از وابستگی به خلیج فارس نجات داده و بتوانند مانعی از موانع شکل‌گیری توطئه‌های جهانی علیه ایران را برطرف کنند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا تشریح کرد: بر این اساس امارات متحده عربی خطوط لوله‌ای را با عبور از خاک خود به دریای عمان و عربستان هم خطوط لوله متعددی را به دریای سرخ، یعنی به جنوب عربستان کشیده تا بتوانند با وابستگی کمتری به خلیج فارس نفت خود را صادر کنند.

*باب‌المندب تحت تسلط یمنی‌هاست

قدیری ابیانه متذکر شد: این در حالی است که هر کالایی را که از جنوب خلیج فارس بخواهند صادر کنند باید از باب‌المندب عبور کنند. باب‌المندب هم از نظر جغرافیایی در کنترل یمنی‌ها بوده و با توجه به اینکه حوثی‌ها و یمنی‌ها رابطه بسیار خوبی با ایران دارند و سلطه یمنی‌ها بر خاک و جزایر استراتژیک خودشان اهرمی قوی در دست نیروهای مقاومت اسلامی است، عربستان هرگز نمی‌تواند نقشه‌های خود را پیاده کند.

وی تأکید کرد: البته این نقشه فقط مربوط به عربستان نبوده و استکبار جهانی، اروپا و اسرائیل را نیز دربرمی‌گیرد.

*عوامل خصومت عربستان با مجاهدان یمنی

این دیپلمات ارشد سابق اعلام کرد: مصر نیز بر کانال سوئز حاکم بوده و اگر باب‌المندب بسته شود نمی‌تواند از موقعیت خود استفاده کند، زمانی می‌تواند از کانال سوئز سود ببرد که راه باب‌المندب باز باشد. به همین دلیل استکبار جهانی و ارتجاع منطقه با تمام وجود دنبال این هستند که ملت یمن بر منطقه خود مسلط نشود و در این راه حاضرند دست به هر جنایتی بزنند و مورد حمایت کشورهای استکباری قرار بگیرند. مصر نیز اخیراً علناً نیروهای نظامی خود را وارد معرکه تجاوز به یمن کرده است.

قدیری ابیانه اذعان کرد: عامل مؤثر دیگر در خصومت عربستان با یمن این است که عربستان مناطق مهم نفت‌خیزی از خاک یمن را مدت‌هاست به اشغال خود درآورده و جزو سرزمین خود محسوب می‌کند، به همین دلیل نگران است که اگر در یمن نیروی انقلابی سرکار بیاید این سرزمین‌ها را پس بگیرد.

وی در ادامه یادآوری کرد: دلیل دیگر اینکه حکومت‌های مرتجع و سلطنتی منطقه به‌شدت از حاکمیت دولت‌های انقلابی به‌ویژه دولت انقلابی در یمن بیم دارند این است که می‌دانند این حاکمیت نوعی جمهوری اسلامی خواهد بود، یعنی مردم مسلمانی که از طریق انتخابات، مسئولان خود را انتخاب می‌کنند.

*مردم زنگ خطر نظام‌های سلطنتی

این دیپلمات انقلابی بیان کرد: هر کشور عربی که ساختار حکومتش جمهوریت بوده و مردم مسئولان را انتخاب می‌کنند زنگ خطری است برای مسئولان سلطنتی که بر گُرده مردم خود سوار بوده و نگران هستند این موضوع به مردم کشور خودشان سرایت کند و آن‌ها هم بخواهند در سرنوشت خود شریک شوند.

قدیری ابیانه ادامه داد: این توطئه علیه نظام‌های انتخاباتی منحصر به یمن نیست و ما شاهد توطئه علیه عراق، سوریه، لبنان و... نیز بوده و هستیم، حتی در مصر که محمد مرسی با انقلاب و انتخابات سر کار آمد برای عربستان خطرناک محسوب می‌شد بنابراین تلاش کردند که در مصر مرسی را سرنگون کنند و این کار را هم کردند. در سوریه و عراق آن بلاها را با حمایت از داعش و تروریست‌ها سر مردم آوردند و یمن را هم سال‌هاست سرکوب می‌کنند.

*یمن در مقاومت رشد کرده و بالنده شده

وی با بیان اینکه یمن فقیرترین کشور منطقه شبه‌جزیره عربستان است، ابراز کرد: با این حال این کشور مقاومت کرده، در مقاومت رشد کرده و امروز به جایی رسیده که می‌تواند امنیت عربستان و امارات را به خطر بیندازد و با قدرت پهپادها و موشک‌هایش به جایی رسیده که حتی می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد.

عضو انجمن علمی علوم راهبردی اضافه کرد: مصیبت‌های زیادی بر مردم یمن وارد شده و امروز هم عربستان و هم امارات فهمیده‌اند نمی‌توانند بر ملت مقاوم یمن پیروز شوند. قدرت یمن در حال افزایش بوده و به یک ملت شکت‌ناپذیر تبدیل شده‌اند که این شکست‌ناپذیری ناشی از ایمان اسلامی و آمادگی برای فداکاری است، دیر یا زود پیروزی نهایی نصیب مردم مقاوم یمن خواهد شد و دشمنان را مجبور به عقب‌نشینی خواهد کرد.

*وقتی تیر بن‌سلمان به سنگ خورد!

قدیری ابیانه ادامه داد: بن‌سلمان هم مثل صدام که فکر می‌کرد در طول یک هفته می‌تواند ایران را شکست دهد، گمان می‌کرد می‌تواند یک‌هفته‌ای یمن را شکست دهد! الآن فهمیده چه ‌کار خبطی کرده، اما دست از جنایت و خباثت خود برنمی‌دارد.

*عربستان مجبور خواهد شد خسارات وارده را هم جبران کند

وی با تأکید بر اینکه این جنگ با پیروزی مردم یمن به پایان خواهد رسید و عربستان و سایر کشورهایی که در این جنگ دخیل بوده‌اند مجبور خواهند شد خسارات وارده را جبران کنند، تصریح کرد: خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که به‌تدریج آگاهی از جنایات علیه یمن در کشورهای مختلف بازتاب دارد، به‌نحوی‌که بخشی از مردم کشورهای حامی عربستان با ارسال سلاح به این کشور به‌خاطر جنایت‌هایی که در یمن مرتکب می‌شود مخالفت می‌کنند.

*علیه وهابیت در شبکه‌های اجتماعی کار کنید

این تحلیلگر سیاست خارجی با اشاره به موضع ایران در برابر یمن، خاطرنشان کرد: دولت، نظام، رسانه‌ها و مردم ما از ابتدا از حقوق مردم یمن دفاع نموده و سعی کرده‌اند صدای آن‌ها را به گوش جهانیان برسانند، اما این تلاش‌ها کافی نیست و تک‌تک ایرانیان و همه مسلمانان جهان باید در یک بسیج همگانی تلاش کنند ابعاد جنایات در یمن را برای مردم جهان به نمایش گذاشته و تصاویر این جنایات را مخابره کنند که خوشبختانه شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای همه ما آسان‌تر کرده تا بتوانیم در راستای ایجاد موج جهانی علیه وهابیت و آل سعود فعالیت کنیم.

*آل سعود روزبه‌روز منفورتر می‌شود

قدیری ابیانه در ادامه افزود: عربستان صدها میلیارد دلار برای رشد وهابیت در جهان هزینه کرد، اما با جنایاتش اثر تبلیغات خود را از بین می‌برد؛ آل سعود که تلاش می‌کرد قطب جهان اهل سنت باشد عربستان را برای خوشایند غرب محل رونق قمارخانه و جولان فساد کرده و با این کار به تلاش‌های قبلی خود لطمه می‌زند. همه این‌ها برای این است که غربی‌ها و صهیونیست‌ها از به حکومت رسیدن بن‌سلمان که خلاف روال عرفی آل سعود است حمایت کنند. در این راستا بن‌سلمان خودش به جان شاهزاده‌های آل سعود افتاده است.

*شعار یمنی‌ها جهانی می‌شود

به گفته وی پیروزی از آنِ یمنی‌هاست و شعار یمنی‌ها یعنی «مرگ بر اسرائیل، مرگ آمریکا و لعن بر آل سعود» هم روزبه‌روز فراگیرتر می‌شود.

شناسه خبر 51903