شناسه خبر:51567
1400/11/4 09:59:40

سپهرغرب، گروه کار و دانش: استرلا سالازار، نوجوان 17 ساله‌ای که اهل یک شهر کارگری در نزدیکی مکزیکوسیتی است، در یک اقدام جالب برای خواهر کم‌شنوای خود، اپلیکیشنی را طراحی کرده تا راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این اپلیکیشن به افراد ناشنوا و کم‌شنوا، کمک می‌کند، راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. خواهر بزرگ سالازار، پرلا، با یک اختلال نادر به دنیا آمد که بر تحرک و شنوایی تأثیر می‌گذارد و سندرم MERRF نام دارد، این دختر 25‌ساله نزدیک به 12 عمل جراحی و به دنبال آن سال‌ها فیزیوتراپی انجام داده و یکی از آموزشگاه‌های زبان اشاره به او گفته است که به‌دلیل شرایطی که دارد نمی‌تواند نشانه‌نویسی را یاد بگیرد.

سالازار که استعداد تحصیلی‌اش به او اجازه داد سه سال زودتر از دبیرستان فارغ‌التحصیل شود، گفت: پس از دیدن تبعیض‌هایی که پرلا با آن روبه‌رو شد، از خود پرسید: برای کمک به خواهرم چه کار می‌کنم؟

در نتیجه سال گذشته، او شروع به توسعه برنامه‌ای برای اتصال بلندگوهای زبان اشاره مکزیکی (MSL) به کاربران کم شنوا کرد که به مردم اجازه می‌داد از زبان اشاره به متن یا صدا تغییر حالت دهند و بالعکس.

حدود 4.6 میلیون مکزیکی ناشنوا یا کم شنوا هستند و کمبود مزمن مترجم MSL تأیید شده وجود دارد، اگرچه بسیاری از مکزیکی‌ها به عنوان مترجم غیررسمی برای اعضای خانواده ناشنوا یا کم شنوای خود، عمل می‌کنند.

استرلا جامعه‌ای متشکل از 90 شرکت کننده از جمله سخنرانان بومی و مترجمان را برای توسعه این برنامه به نام Hands with Voice تشکیل داد که امیدوار است امسال راه‌اندازی شود. در ماه‌های اخیر، با بهبود تحرک پرلا، خانواده شروع به یادگیری نشانه شده‌اند.

شناسه خبر 51567