شناسه خبر:51429
1400/11/2 09:07:11
اکبر نیکزاد در آیین معارفه رئیس بنیاد مسکن استان همدان:

همدان باید الگوی سایر استان‌ها باشد

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملکرد استان همدان را رضایت‌بخش خواند و گفت: این استان در بخش مسکن روستایی و شهری بسیار خوب عمل کرده و باید الگوی کشور باشد.

اکبر نیکزاد روز پنجشنبه گذشته در آیین معارفه رئیس بنیاد مسکن استان همدان که در سالن جلسات بانک مسکن با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استاندار همدان و جمعی از مدیران و مسئولان استان برگزار شد، با بیان اینکه بنیاد مسکن یکی از نهادهای خدمت‌گزار و عصای دست نظام جمهوری اسلامی است، ابراز کرد: از آنجایی که عمده درآمد کشور حاصل از فروش نفت، عوارض و مالیات است که صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود، بنیاد مسکن یک ریال بار مالی بر دوش دولت ندارد؛ اما درعین‌حال اقدامات قابل توجهی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن نهادی انقلابی و متعلق به همه مردم ایران بوده و در حوادث طبیعی سیل و زلزله همه امکانات خود را در کنار دستگاه‌های امدادی به‌کار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر بنیاد مسکن و ساخت‌وسازهایش نبود، با این اتفاقاتی که می‌افتد، فکر می‌کنید چه وضعیتی پیش می‌آمد؟ قطعاً ما شاهد ویرانی‌هایی از جنس ویرانی بم پس از آن زلزله هولناک بودیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود افزود: بنیاد مسکن در راستای تعهد دولت مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، علاوه‌بر ساخت 200 هزار واحد مسکونی در روستاها، ساخت 200 هزار مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر را نیز تعهد کرده است.

نیکزاد با اشاره به طرح نهضت ملی و جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم، ادامه داد: در قالب اجرای این طرح در سال 1410 به خواست خدا و همت متولیان امر علاوه‌بر تولید تعهدشده مذکور، شاهد جشن نوسازی همه واحدهای مسکونی روستایی کشور خواهیم بود.

وی اظهار کرد: قطار احداث 200 هزار واحد مسکونی مدت‌ها بوده که راه افتاده، برای اینکه این قطار به راه خود ادامه دهد، سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی باید مصوبات دولت را عملیاتی کنند؛ ضمن اینکه اگر کسی بخواهد جلوی حرکت این قطار را بگیرد، بی‌شک خودش آسیب خواهد دید.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود عملکرد استان همدان را رضایت‌بخش خواند و گفت: این استان در بخش مسکن روستایی بسیار خوب عمل کرده و باید الگوی کشور باشد، در ساخت مسکن شهری نیز تعامل خوبی با دستگاه‌های اجرایی داشته که امیدوارم این روند استمرار پیدا کرده و با حضور مدیرکل جدید شتاب بگیرد.

 طرح هادی روستایی به‌مثابه طرح جامع شهری است

استاندار همدان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه بنیاد مسکن یادگار ارزشمند امام راحل بوده و یک مجموعه پویا، اثرگذار و حائز اهمیت است، عنوان کرد: امروز اگر اداره کل راه و شهرسازی متولی امور ساخت‌وساز در شهرها است، متولی شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده؛ به‌ویژه در دولت سیزدهم که با توان مضاعف در افق چهارساله، باید تحولات قابل توجهی در روستاها شکل بگیرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به روستاها داشته و «طرح هادی» یکی از آن‌ها است که به‌مثابه طرح جامع شهری و طرح تفصیلی در شهرها عمل می‌کند؛ با توجه به نگرش نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، با اجرای این طرح باید از مهاجرت به شهرها و کلان‌شهرها جلوگیری شود.

وی روستا را یک محیط مولد، کم‌هزینه و پُرفایده خواند و افزود: اگر می‌خواهیم روستاها آباد و پُرنشاط باشند، باید آن‌ها را موسع ببینیم تا فرزندان روستا که در آن محیط بالنده شده و می‌خواهند در روستا صاحب مسکن شوند، امیدوار باشند.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه باید جلوی ساخت‌وسازهای غیر مجاز در روستاها گرفته شود، عنوان کرد: طبق قانون شهروندان حق دارند صاحب مسکن شوند، بنابراین کاری کنیم که این اتفاق به بهترین وجه ممکن رقم بخورد و ساخت‌وسازهای غیر مجاز و غیر اصولی صورت نگیرد.

قاسمی‌فرزاد در خاتمه سخنان خود یاد مهندس تابش را گرامی داشته و ضمن طلب غفران الهی برای آن فقید، اعلام کرد: در چهار سال آینده باید 100 هزار واحد مسکونی در استان همدان ساخته شود که نیازمند توان چندبرابری مسعود رضایی، مدیرکل بنیاد مسکن استان است تا مشکل مسکن مردم شهر و روستا حل شود.

   بنیاد مسکن مرز نداشته و هر کجا نیاز باشد، خدمت‌گزار است

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدا «جمهوری اسلامی» در قالب جغرافیای سیاسی بوده و در قالب ژئوپلیتیک نبوده، ابراز کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نشان می‌دهد خدمت به مردم در این عرصه مرز نمی‌شناسد و با ساختاری که در نظام دارد، همیشه در خدمت به مردم آسیب‌دیده پیشگام بوده است.

فتح‌الله توسلی با اشاره به نگاه امام راحل در تصویب اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اعلام کرد: مسئله آرمانی مورد توجه امام در این اساسنامه «محرومان» بودند که آمار آن‌ها در جامعه اسلامی به حداقل رسیده و یا اصلاً وجود نداشته باشد و به سطح زندگی عادی در جامعه برسند.

وی گفت: وظایف بنیاد مسکن مانند جهاد سازندگی است؛ چون رویکرد اداری، سازمانی و دولتی ندارد و جهادی است، امیدوارم با حضور استاندار محترم و مدیرکل بنیاد مسکن با افزایش اعتبارات، کاهش محرومیت را شاهد باشیم.

توسلی به سیاست دولت در حفظ روستاها نیز اشاره و بیان کرد: 80 درصد حوزه شهرستان کبودراهنگ بافت روستایی دارد و بر این اساس امیدوارم با تخصیص بودجه و توجه ویژه این مهم را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اهمیت حریم روستاها و طرح هادی خطاب به مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان، گفت: این مسئله آن‌قدر حائز اهمیت است که هیچ اشکالی ندارد اگر به‌جای سالی دوبار، چندبار جلسه بگذارید و آن را به سرانجام برسانید.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود افزود: راه خاکی برخی روستاها در شأن ایران اسلامی نیست؛ همان‌طور مسکن برخی از مردم عزیز نیز زیبنده جامعه اسلامی نیست، این موضوع هم یا به‌دلیل تحریم دشمن بوده یا ناکارآمدی مسئولانی نظیر من که باید برای برطرف کردن این مهم نهایت تلاش خود را به‌کار ببندیم.

   رشد و پیشرفت 15 ساله بنیاد مسکن همدان مرهون تلاش همه است

مدیرکل سابق بنیاد مسکن استان همدان نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از عملکرد خود، بیان کرد: بنده در سال 1385 بنیاد مسکن را با 212 نفر نیرو تحویل گرفتم که امروز این عدد به 208 نفر رسیده و اگر کاری طی این سال‌ها انجام شده، همه در آن نقش داشته‌اند؛ چه آنکه در دروازه ایستاده بود و چه آنکه در نوک حمله نقش‌آفرینی می‌کرد.

حسن ظفری متذکر شد: اگر ما کاری انجام داده‌ایم، برای سربازی ولایت بوده؛ چون معتقدیم امروز ولایت نیاز به سرباز دارد. در انجام کار برای این مردم شریف نیز همواره معتقد بودیم به‌جای اینکه معارض تولید کنیم، با خدمت صادقانه و توجه به محرومان و مستضعفان، مخالفان را نیز به سرباز نظام تبدیل کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تشریح کرد: سال 1385 هم‌زمان با آغاز کار بنده، طرح هادی در 187 روستا آغاز شده بود که امروز این عدد به 776 روستا رسیده و رشد 64 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل سابق بنیاد مسکن استان همدان اذعان کرد: اجرای فاز یک طرح هادی در قالب 29 روستا به اتمام رسیده بود؛ یعنی 3.1 روستا که امروز این عدد به 51.6 روستا رسیده است.

ظفری یادآوری کرد: اعتبار عمرانی روستاها در سال 1385 درمجموع 100 میلیارد تومان بود که این عدد در سال 1400 به 700 میلیارد تومان رسیده و در این بخش نیز خوشبختانه شاهد رشد و پیشرفت بوده‌ایم.

وی افزود: 153 هزار هکتار در مدت 15 ساله جهت پیشبرد اهداف ساخت مسکن در روستاها به ارزش 55 میلیارد تومان تملک شده و 150 هزار جلد سند مالکتی صادر شده که رشد 91 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل سابق بنیاد مسکن استان همدان در پایان بیان کرد: در شاخص بهسازی مسکن روستایی نیز شاهد عدد 68 درصد هستیم که خدا را شاکر بوده و همه این پیشرفت‌ها را مرهون تلاش همکارانم در بخش‌های مختلف می‌دانم.

   توجه به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌های عمرانی

مسؤل دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن استان همدان نیز در این مراسم با اشاره به آیه «وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ»، بیان کرد: شأن نزول این آیه در جنگ احد بوده و به این موضوع اشاره دارد که مسلمانان اگرچه در این جنگ شکست خورده‌اند، اما در جنگ بدر پیروزی از آنِ آن‌ها است.

حجت‌الاسلام علی‌مراد کیانی ادامه داد: امروز اگر تمدن غرب در دنیا حاکم است، با نگاهی که انقلاب اسلامی به رهبری ولی فقیه دارد، «تمدن اسلامی» شکل خواهد گرفت؛ ضمن اینکه این امر به خودی خود اتفاق نیفتاده و نیازمند شناسایی آسیب‌ها و مشکلات توسط دلسوزان نظام است.

وی اضافه کرد: یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد، مسکن محرومان است؛ بنیاد مسکن چهارمین نهادی بوده که امام دستور تأسیس آن را داده، رهبر انقلاب به آن نگاه ویژه دارد و راهبرد ریاست‌جمهوری نیز این است که در چهار سال، چهار میلیون مسکن در کشور ساخته شود. به اضافه اینکه با ترسیم افق 10 ساله یعنی تا سال 1410، شاهد جشن نوسازی و مقاوم‌سازی در کشور باشیم؛ بنابراین باید در این بخش تلاش‌ها را بیشتر کرد.

حجت‌الاسلام کیانی تصریح کرد: این راهبرد نیازمند مدیریت جهادی بوده و نیاز به پویایی بدنه دارد، ضمن اینکه انتظار می‌رود به ظرفیت جوانان انقلابی در این بخش توجه و از شایستگی‌های آنان استفاده شود.

وی در ادامه با تأکید بر برون‌سپاری برخی از پروژه‌ها، به لزوم پیوست فرهنگی و اجتماعی این پروژه‌ها نیز تأکید کرد و گفت: اگر این مهم مورد توجه نباشد، بعد از اتمام پروژه‌های عمرانی شاهد خسارت‌های ناشی از بی‌دقتی به این موضوع خواهیم بود که تبعات جبران‌ناپذیری نیز خواهد داشت.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن استان همدان در پایان با تأکید بر اهمیت توجه به نیروی انسانی کارآمد، توضیح داد: باید به این مسئله نیز توجه کنیم که با وجود همه تأکیدات بر اهمیت کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی، منابع و نیروی انسانی نباید از خانواده خود غافل شوند! جهادگران به این موضوع هم فکر کنند، چراکه اگر کانون خانواده‌ها گرم نبوده و افراد به این مسئله توجه نکنند، تبعات آن خود را در جامعه نشان خواهد داد.

گفتنی است، در آیین تکریم و معارفه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان از زحمات 15 ساله حسن ظفری قدردانی شده و مسعود رضایی از نیروهای بومی استان به‌عنوان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان معرفی شد.

شناسه خبر 51429