شناسه خبر:51402
1400/10/30 09:50:16

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس شورای اسلامی شهر صالح‌آباد از مصوب شدن کلیت طرح احداث شهر کامیون در مساحت 50 هکتاری خبرداد و گفت: در حال حاضر شهرداری منتظر ابلاغ طرح برای ورود به عرصه عملیات اجرایی است.

صالح‌آباد شهری در 25 کیلومتری همدان در کنار سه راهی جاده همدان- سنندج- کرمانشاه قراردارد. در گذشته عبور محور ارتباطی همدان به غار علیصدر از داخل شهر موجب رونق و رشد شهر بوده ولیکن در حال حاضر به‌دلیل احداث راه جدید همدان به بیجار تردد مسافران و گردشگران از شهر به‌طور چشمگیری کاهش یافته و تأثیرات نامطلوبی بر رشد و توسعه شهر گذاشته است.

حال آنکه طی سال‌های اخیر با همت مردم و مسئولان طرح‌هایی در دست اقدام است که دوباره حیات شهر بازگردد و جایگاه آن در استان ارتقا یابد براین اساس ایجاد شهرک صنعتی، احداث شهرک مشاغل مزاحم، پارک تفریحی در حاشیه شهر و احیای مناطق جنگلی با اجرای طرح پارک جنگلی صالح‌آباد ازجمله این اقدامات است که در دستور کار مردم و مسئولان این شهر قرار گرفته به گونه‌ای که امروز چون اکثر مردم این شهر مالک کامیون‌های کِشنده هستند و طبق سرشماری سال 1380 در این شهر کوچک حدود هزار دستگاه از این کامیون‌های مختلف وجود دارد و مشاغل صنعتی مرتبط در این شهر رونق دارد؛ احداث شهر کامیون به‌عنوان یک مطالبه مردمی در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان نوزدهم اردیبهشت‌ماه سال 98 فرماندار سابق بهار در راستای تحقق سند برنامه ششم توسعه استان همدان خواستار ساماندهی تریلرهای شهر صالح‌آباد به‌عنوان یکی از اولویت‌های شهرستان بهار و ساماندهی این ظرفیت حمل و نقلی در سایت و یا جایگاه خاصی شد. حال آنکه یکی از برنامه‌های تدوین‌شده برای شهر صالح‌آباد در سند چشم‌انداز سه ساله استان، احداث شهر کامیون تا سال 1400 بود اما هنوز خبری از تحقق این پروژه با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال نیستیم از طرفی حدود 25 سال پیش تعدادی از صنعتگران روستای زاغه از توابع بخش مرکزی بهار بر حسب ضرورت و وجود کامیون‌های زیاد در شهرهای اسدآباد، صالح‌آباد و روستاهای مجاور و با قرارگرفتن در مسیر اصلی جاده همدان، اسدآباد و مجاورت شهر صالح‌آباد تصمیم گرفتند با ساخت کفی تریلر و اتاق‌سازی، بخش عمده‌ای از نیاز استان را فراهم کنند.

اکنون کارگاه‌های تولید کفی تریلر و اتاق‌سازی نه‌تنها نیاز استان را تأمین می‌کند بلکه به‌خاطر کیفیت مطلوب و قیمت مناسب نسبت به دیگر مناطق کشور در رقابت با استان‌های دیگر پیشتاز و به جرأت می‌توان گفت حدود 130کارگاه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم تولید و عرضه تریلی و اتاق با خودکفایی این صنعت در ایران نقش بسزایی داشته است، اما نکته حائز اهمیت اینکه اهالی این منطقه به‌صورت خودکار در سالیان گذشته و در بلوار اصلی جاده همدان- کرمانشاه بدون اخذ مجوز ساخت، اقدام به ساخت کارگاه‌های تولیدی، نمایشگاه و... کردند.

این در حالی است که این کارگاه‌ها در موقعیت حریم راهداری، کشاورزی و غیره قرار دارند و به همین منظور برخی از کارگاه‌ها با اخذ کمیسیون‌ ماده 100 تخریب می‌شوند.

از سوی دیگر روند کند صدور مصوبه از کمیسیون‌های ماده 5 تغییر کاربری و 99 که اغلب در مرکز استان و با فواصل زمانی زیاد طی می‌شود برزخ ساخت‌وساز را به وجود آورده و علی‌رغم جلسات متعدد در شهرستان بهار، ساماندهی مناسبی برای این منطقه تاکنون محقق نشده است؛ بنابراین توجه به این نکته نیز اهمیت اجرای پروژه شهر کامیون که قرار بود این کارگاه‌ها را نیز در دل خود جای دهد را دو چندان می‌کند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا دراین باره گفت‌وگویی را با احسان قنبری؛ فرماندار سابق بهار و نیز جلال بهزاد مقدم؛ رئیس‌شورای اسلامی شهر صالح‌آباد ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار سابق بهار با بیان اینکه بحث ساماندهی کامیون‌های شهر صالح‌آباد و در عین حال کف‌سازها و اتاق‌سازی دوراهی زاغه، جزء مباحث دیرینه‌ای است که از سوی مدیران شهر و شهرستان‌ها، سال‌های اخیر بنا به ضرورت پیگیری شده است گفت: در پروژه شهر کامیون برای پارکینگ کامیون‌ها، ایجاد کارگاه‌های اتاق‌سازی، کف‌سازی، ارائه خدمات رفاهی و در عین حال نمایشگاه طرح و نقشه راه ارائه شده است.

احسان قنبری با تأکید براینکه این طرح از سه سال پیش توسط شهرداری صالح‌آباد آماده شد اذعان کرد: مصوبه لازم اجرای طرح را نیز در شورای برنامه‌ریزی استان اخذ کردیم.

وی با اشاره به اینکه اجرایی شدن این طرح نیازمند بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی است اذعان کرد: خوشبختانه طبق آخرین پیگیری‌ها گویا در کمیسیون ماده پنج استانداری، شهرداری صالح‌آباد توانسته مجوز را برای احداث این شهر در مساحت 50 هکتاری تغییر کاربری دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه زین‌پس باید شهرداری و شورای اسلامی شهر صالح‌آباد در عرصه تملک‌بخشی از اراضی تعریف‌شده که دارای ملک خصوصی هستند برآید ابراز کرد: در ادامه کار نیز باید در عرصه چگونگی سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از سرمایه‌گذار رایزنی‌های لازم در دستورکار مدیریت شهری صالح‌آباد قرار گیرد.

فرماندار سابق بهار با اشاره به اینکه خوشبختانه شهرداری صالح‌آباد در راستای فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این پروژه طی چند هفته اخیر با یک حرکت انقلابی و زیربنایی، نسبت به زیرسازی و جدول‌گذاری راه قدیمی صالح‌آباد به جاده کرمانشاه اقدام کرده است خاطرنشان کرد: این بلوار عریض با یک رفوژ 9 متری در وسط آن حدود یک کیلومتر بوده و در حریم خدماتی شهرداری نیز قرار دارد.

قنبری تأکید کرد: اجرای دو طرف این بلوار برای آغاز به کار پروژه شهر کامیون تأثیر‌گذار خواهد بود.

رئیس شورای شهر صالح‌آباد نیز با بیان اینکه تلاش برای احداث شهر کامیون در قبال ساماندهی مشاغل صنعتی (کفی‌سازی و اتاق‌سازی تریلی) در دوراهی زاغه از دوره پنجم شورای شهر کلید خورده است گفت: خوشبختانه طی سال جاری، ورود جدی آقای نجفی، معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان به این مقوله منجر به آن شد که بتوانیم در کمیسیون ماده 5 مصوبه لازم برای تغییر کاربری 50 هکتار از اراضی را برای اجرای پروژه شهر ماشین اخذ کنیم.

جلال بهزادی‌مقدم با تأکید بر اینکه خوشبختانه کلیات طرح ارائه شده در کارگروه استانی به ریاست معاون سابق عمرانی استاندار آقای فرزانه در کمتر از یک ماه پیش مصوب شد تشریح کرد: تا پیش از این روند دریافت استعلامات به کندی پیش می‌رفت اما با ورود معاونت دادگستری این روند سرعت بیشتری به خود گرفت.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر منتظر ابلاغ طرح هستیم خاطرنشان کرد: به محض ابلاغ طرح از سوی استانداری، شهرداری به طور جد وارد عملیات اجرایی این پروژه خواهد شد هر چند که در حال حاضر نیز شهرداری کار خود را با زیرسازی و جدول‌گذاری بلوار سید جمال‌الدین آغاز کرده است.

رئیس شورای شهر صالح‌آباد با بیان اینکه بیش از هزار کامیون در شهر صالح‌آباد وجود دارد ابراز کرد: علاوه بر اینکه صنعتگران وابسته به این صنعت و نمایشگاه‌های فروش و عرضه محصولات در این شهر ساماندهی خواهند شد، بنگاه‌های فروش کامیون سنگین و نیز خدمات رفاهی، اقامتی و تفریحی نیز برای آن شهر در نظر گرفته شده است.

بهزادی‌مقدم با بیان اینکه اجرای این طرح در شهر صالح‌آباد منجر به رونق گرفتن بیش از پیش صنعت حمل و نقل در استان خواهد شد تصریح کرد: امید است با اجرای این طرح شاهد توسعه شهرستان و در نهایت استان به‌عنوان ورودی غرب کشور در عرصه حمل و نقل و در عین حال اشتغال روزافزون باشیم.

وی با بیان اینکه این سایت علاوه بر تمرکز و ساماندهی کامیون‌های شهر صالح‌آباد، می‌تواند در ساماندهی تریلرهای شهرستان‌های اسدآباد نیز مؤثر واقع شود عنوان کرد: در واقع به‌دنبال آن هستیم که این سایت به پایلوت کامیون‌داران غرب کشور بدل شود.

مع الوصف با توجه به آنچه گفته شد انتظار می‌رود با توجه به نیاز شهر صالح‌آباد به ساماندهی کامیون‌ها که به نوعی سطح شهر را به تسخیر خود درآورده‌اند، پروژه احداث شهر کامیون با جدیت بیشتری از سوی مدیران استان پیگیری و در عین حال کمک‌های مالی و اعتباری را برای تملک اراضی به شهرداری این شهر ارائه کنند زیرا یقیناً یکی از اصلی‌ترین مشکلات در صورت نهایی شدن اجرای این طرح موضوع چگونگی تملک اراضی است که شهرداری صالح‌آباد به طور قطع توان پرداخت هزینه‌ها را با توجه به مساحت بالای اجرای طرح (50 هکتار) از آنجایی که بخش اعظمی از آن در تملک بخش خصوصی است نخواهد داشت. بنابراین انتظار می‌رود در راستای رونق این پروژه و جلوگیری از ابتر ماندن آن، مساعدت‌های لازم از سوی مدیریت ارشد استان به کمک نماینده شهرستان بهار صورت پذیرد.

شناسه خبر 51402