شناسه خبر:51249
1400/10/27 11:10:57

سپهرغرب، گروه سیاسی: یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمان خوبی برای حذف ارز 4200 تومانی نیست، گفت: دولت باید این‌قدر اقتدار داشته باشد که از کسانی که ارز می‌گیرند، حساب‌کشی کند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی و برقراری یارانه دیگر مشکلات را بیشتر می‌کند، اظهار کرد: هنوز مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیر نتوانسته‌اند مشکلات یارانه 45500 تومانی را حل کنند. الان این یارانه برای مردم عددی محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند مشکلات آنها را حل کند. این یارانه معادل کرایه حمل ونقل در یک روز است و به‌زحمت می‌شود با آن یک نان در هر روز تهیه کرد، اما وقتی این عدد در حدود 60 میلیون نفر ضرب می‌شود، عدد بزرگی به‌دست می‌آید و مشخص می‌شود که چه رقم بزرگی از خزانه کشور خارج می‌شود، ولی در عین حال مشکلی از مردم هم حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: حذف ارز 4200 تومانی خارج از تاب‌آوری اجتماعی است و ممکن است حتی به تنش بیانجامد. وقتی ارزاق یا بنزین گران شود، گرانی به سایر اجناس هم سرایت می‌کند. خروجی این تصمیم روشن نیست. از سویی برقراری یارانه جدید هم می‌تواند نقدینگی را افزایش داده و در نتیجه تورم را بیشتر کند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: توجیه دولت برای حذف ارز 4200 تومانی این است که سود آن به مردم نمی‌رسد و عده‌ای سوء‌استفاده کرده و سودهای کلانی می‌برند، اما این توجیه قابل قبولی نیست و در واقع پاک کردن صورت مساله است. مثل این که بگویند مردم مسافرت نروند تا آمار تصادفات کاهش یابد و از خانه بیرون نروند که سرقت انجام نشود. در حالی که باید دولت این قدر اقتدار داشته باشد که از کسانی که ارز می‌گیرند، حساب‌کشی کند.

یوسفیان‌ملا در پایان بیان کرد: معتقدم که الان زمان خوبی برای حذف ارز 4200 تومانی نیست، چون مشکلات را بیشتر کرده و گره‌ای از کار مردم باز نمی‌کند. دولت باید مراقبت و نظارت کافی داشته باشد که ارزی که به وارد‌کننده می‌دهد در جای خود مصرف شود. همچنین سامانه‌ای تهیه کرده و هر روز به مردم گزارش برساند که چه کسانی ارز دریافت و چگونه آن را مصرف کرده‌اند.

شناسه خبر 51249