شناسه خبر:51164
1400/10/26 09:35:53

سپهرغرب، گروه خبر: عضو شورای اسلامی شهر همدان با انتقاد از اصلاحیه بودجه 1400 شهرداری، گفت: به بهانه کمبود منابع و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، پروژه‌های محلات از بودجه سال 1400 شهرداری همدان حذف شد.

حمید بادامی‌نجات روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: به بهانه کمبود منابع و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بودجه سال 1400 شهرداری همدان دستخوش تغییرات مهمی شد، اصلاحاتی که آثار آن نه امروز، بلکه سال‌های بعد هویدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: بنده انتقاد جدی به اصلاحیه سال 1400 داشتم و با وجود اینکه شهرداری به عمد گزارش اصلاحیه بودجه را بدون پیوست مقایسه‌ای میزان تحقق 8+4 ارسال کرده بود تا اعضا امکان تشخیص و مقایسه تغییرات را نداشته باشند، ایرادات با یک نگاه قابل تشخیص بود که این اصلاحات و تغییرات توسط اعضای شورا به تصویب رسید.

عضو شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: از برآیند جلسه و آرا این‌گونه به نظر می‌رسید که همکاران قصد حمایت و کمک به شهردار منتخب را داشتند، غافل از اینکه بزرگ‌ترین حمایت و کمک در حق شهردار اصلاح ایرادات و کمک به ایشان در جهت تصویب بودجه متوازن با قابلیت تحقق در شهر است.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال 1400 شهرداری همدان یک‌هزار و 685 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، اضافه کرد: از آنجایی که هرساله شهرداری در ماه‌های آبان تا دی اصلاحیه بودجه کل مدیریت شهری را تدوین می‌کند تا اعداد و ارقام، پروژه‌ها و درآمدها واقعی‌تر شود، امسال هم این مهم صورت گرفت و شهرداری همدان اصلاحیه بودجه سال 1400 را تقدیم شورای اسلامی کرد و شورا هم پس از بررسی‌هایی که داشت، تقریباً تمامی اصلاحیه که شهرداری ارسال کرده بود را پذیرفت و رأی مثبت داد.

بادامی‌نجات با اعلام اینکه بنده به دلایلی به اصلاحیه بودجه سال 1400 شهرداری همدان رأی منفی دادم، اظهار کرد: نخستین دلیل این بود که تقریباً بیش از 60 پروژه به‌صورت کامل حذف شده و بیش از 50 پروژه نیز کاهش اعتبار داشته‌اند که عمدتاً این پروژه‌ها محله‌محور بوده است.

وی یکی دیگر از دلایل رأی منفی خود به اصلاحیه بودجه را حذف پروژه‌های گردشگری برشمرد و گفت: در بودجه 1400 شهرداری همدان پنج پروژه گردشگری که در بودجه پیش‌بینی شده بود هم در اصلاحیه به‌صورت کامل حذف شد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان در این خصوص اضافه کرد: نکته مهم اصلاحیه بودجه این بود که 13 درصد هزینه جاری افزایش داده شده بود و توازن بین هزینه‌های جاری و عمرانی را که سال‌های گذشته همواره نسبت 60 درصد عمرانی به 40 درصد جاری بود را تغییر داده و به نسبت 49 درصد عمرانی رسانده بودند.

   کاهش 60 درصدی بودجه سازمان فناوری

بادامی‌نجات با بیان اینکه با وجود وعده‌های داده‌شده در حوزه فناوری کاهش 60 درصدی بودجه سازمان فناوری از دیگر اشکالات اصلاحیه بودجه بود، افزود: دو پروژه بسیار مهم سازمان فناوری ازجمله دیتا سنتر که سال‌ها است شهرداری همدان پیگیر ایجاد آن بوده و پروژه ایجاد زیرساخت حساب شهروندی نیز از پروژه‌های بسیار مهم و تأثیرگذار این سازمان بودند که حذف شده‌اند.

وی در این راستا گفت: علاوه‌بر این درآمد پایداری که ما برای سازمان فناوری در سال گذشته ایجاد کرده بودیم که این درآمدهای پایدار از محل ارزش‌افزوده و پروانه‌های ساختمانی برای سازمان فناوری تأمین شود نیز متأسفانه به‌صورت کامل حذف شد که این اقدام قطعاً در آینده سازمان فناوری را دچار مشکل خواهد کرد و برنامه‌ریزی که برای توسعه سازمان و به تبع آن ایجاد بستر برای شهر هوشمند تدوین شده بود را ابتر قرار می‌دهد.

   حذف پروژه‌های محله‌محور از بودجه 1400 شهرداری

این عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه پروژه‌های محله‌ای بسیار زیادی که به‌گونه‌ای به توسعه محلات کمک می‌کردند در این اصلاحیه بودجه حذف شدند، توضیح داد: تمامی پروژه‌های کوی مزدقینه اعم از بازگشایی معابر، پیاده‌روسازی و آسفالت، پروژه‌های تملک و بازگشایی بلوار رسالت، پروژه‌های محلات 12 متری شیرسنگی، متخصصین، فرهنگ‌سرای خضر و همه پروژه‌های محله منوچهری، کوی جنت، اسلامشهر و حصار امام (ره) به‌صورت کامل یا بخشی حذف شدند که تمامی این طرح‌ها پروژه‌های محله‌محوری بودند که در بودجه 1400 تعریف شده بود و شهرداری به بهانه نبود منابع مالی آن‌ها را حذف کرد، درصورتی که این پروژه‌ها از مطالبات و خواسته‌های مردم این مناطق بودند.

وی اظهار کرد: از همه مهم‌تر با وجود شعارهایی که مدیران مدیریت شهری مبنی بر تأمین منابع پایدار داده بودند، هیچ منبع درآمدی پایدار در اصلاحیه بودجه سال 1400 پیش‌بینی نشده و صرفاً مجدداً هشت درصد فروش اموال را شهرداری برای تأمین هزینه‌های جاری افزایش داد، افزایش فروش اموالی که در دوران رکود باید برای تأمین منابع مالی، چوب حراج به آن‌ها زد.

بادامی‌نجات با انتقاد از اینکه اعتبار پروژه‌های مهمی اعم از پروژه تأمین پارکینگ‌های تالار قرآن، سرگذر، مرمر و آقاجانی‌بیگ حذف یا کاهش پیدا کردند، گفت: این درحالی است که هزینه‌های پارکینگ در کمیسیون‌های ماده 5 و ماده 100 از محل حذف پارکینگ برای شهر تأمین شده و این خلاف قانون است که درآمد حذف پارکینگ از شهروندان دریافت شود و پارکینگی در شهر ساخته نشود.

وی اضافه کرد: همچنین سایر موضوعات اعم از مباحث محیط‌زیستی، ایجاد پارک‌ها، محل نگهداری حیوانات بدون صاحب، سرویس‌های بهداشتی سطح شهر، طرح‌های مطالعاتی و طرح‌های جامعی که برای حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده بودند، متأسفانه در شورای اسلامی شهر حذف شد.

بادامی‌نجات افزود: درنهایت در هزینه‌های جاری افزایش زیادی داشتیم و همچنان شهرداری همدان را بیشتر از قبل متکی به فروش اموال کردیم و منابع کمک‌های دولتی را از بودجه حذف کرده و تعهدات دولتی را از بودجه برداشتیم و فناوری را تضعیف و از مهم‌ترین مشکل شهر یعنی ایجاد پارکینگ عبور کردیم.

وی ادامه داد: مهم‌تر از همه این‌ها بحث شعارهای خزانه‌داری کل بود که در اصلاحیه بودجه هیچ آثاری مشهود نبود و گزارش ارسالی شهرداری قابلیت مقایسه‌ای با میزان عملکردش را نداشت.

بادامی‌نجات خاطرنشان کرد: تمامی این اشکالات و موضوعات را در صحن شورا خدمت همکارانم اعلام کردم که هرکدام از موضوعات و دلایلی که بنده برمی‌شمردم، مورد اقبال واقع نمی‌شد و متأسفانه اعضای شورا بدون توجه به موضوعات رأی می‌دادند و این جای نگرانی دارد که در موضوعات تخصصی این‌چنینی چرا شورای اسلامی شهر سیاسی عمل می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان در ادامه تصریح کرد: این درحالی است که بعد از جلسه و رأی گیری بسیاری از افرادی که در جلسه به‌عنوان نمایندگان شهرداری حضور داشتند، این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را فنی و منطقی برشمردند و تأکید کردند موضوعاتی که برشمرده شد، عمدتاً از موضوعات مهم و قابل اهمیتی بود که شورای اسلامی شهر به آن‌ها توجه نکرده و قطعاً در آینده این تغییرات تأثیر خود را در مدیریت شهری به‌جای خواهد گذاشت.

شناسه خبر 51164