شناسه خبر:51154
1400/10/26 09:26:14

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: سراب‌های نهاوند در نبود متولی‌گری مناسب، امکان ارائه خدمات مطلوب به گردشگران و جذب سرمایه‌گذار را ندارند.

امروزه توریست نقش مهمی در توسعه اقتصادی شهرها دارد و گردشگری به‌عنوان یک صنعت پُردرآمد و اشتغال‌زا، در صحنه جهانی و‌ بین‌المللی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

به بیان دیگر، گسترش صنعت گردشگری، توسعه اقتصادی و به دنبال آن، تعاملات انسانی را به همراه دارد و هر شهر سعی دارد با به‌وجود آوردن امکانات رفاهی و تفریحی بنا به ظرفیت‌هایش از مزایای اقتصادی صنعت گردشگری بهره ببرد. حال آنکه این صنعت در پیشبرد اقتصاد و در سطحی بالاتر با جذب گردشگر خارجی درآمدهای ارزی را به دنبال داشته و درعین‌حال صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و ایجادکننده مشاغل جدید؛ دراین‌بین گردشگری طبیعی، بخش مهمی از فعالیت‌های گردشگری را به خود اختصاص داده است.

در این نوع فعالیت، توریسم و گردشگر برای بهره‌گیری از زیبایی‌های طبیعی و جلوه‌های حیرت‌انگیز خلقت به رشته‌کوه‌های مرتفع، کوهستان‌ها، کوهپایه‌ها، جنگل‌ها، جلگه‌ها، دره‌های عمیق، بیابان‌ها و غیره سفر می‌کند.

درواقع آنچه که یک گردشگر را به سمت یک شهر یا مناطق اطراف آن جذب می‌کند، منابع گردشگری است؛ بر این اساس شهرستان نهاوند با داشتن بیش از هفت سراب مطرح در عرصه گردشگری طبیعی، می‌تواند گردشگری پایدار در عرصه طبیعی را به خود اختصاص دهد، اما گویی درحال حاضر فاقد برنامه مدونی جهت توسعه گردشگری است. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره با تعدادی از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای اطراف این سراب‌ها درخصوص زیرساخت‌های موجود و مورد نیاز آن‌ها گفت‌وگوهایی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دهیار روستای حسین‌آباد در محدوده سراب گیان با تأکید بر اینکه سراب گیان یکی از جذاب‌ترین و باشکوه‌ترین سراب‌های واقع در شهرستان نهاوند است، گفت: آنچه مسلم است اینکه اعتبارات خوبی در زمان استانداری آقای نیکبخت به این سراب اختصاص یافت.

رمضان کورانی با اشاره به اینکه درواقع این اهالی منطقه هستند که نمی‌توانند از این نعمت خدادادی به‌خوبی استفاده‌ کنند، ابراز کرد: متأسفانه برخی نسبت به قطع درختان، تخریب سکوهای نشیمن، قطع روشنایی‌ها و دزدیدن آن‌ها اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه متولی‌گری درستی برای سامان‌دهی و نظارت بر حفظ و نگهداری سراب وجود ندارد، ابراز کرد: درحال حاضر وضعیت سرویس بهداشتی موجود در مجموعه افتضاح است؛ به‌دلیل عدم تخلیه فاضلاب امکان استفاده از آن برای گردشگران وجود ندارد، به‌نحوی که گردشگران برای استفاده از سرویس بهداشتی مجبور هستند مسافتی طولانی را طی کرده تا به نهاوند برسند که حتی با ابراز نارضایتی برخی از گردشگران همراه بود که طی تماس تلفنی با بخشداری که بنده خود شاهد آن بودم، خواهان رسیدگی به وضعیت سراب به‌لحاظ خدماتی شدند.

کورانی با تأکید بر اینکه درحال حاضر هیچ‌گونه خدمات رفاهی و تفریحی به گردشگران در سراب گیان ارائه نمی‌شود، اظهار کرد: تا سال گذشته تعدادی بوفه و مغازه توسط بومی‌ها در منطقه دایر شده بود که متأسفانه بنا به ارائه خدماتی نامتعارف، نارضایتی بخشدار و حتی امام‌جمعه را نیز در پی داشت و خواهان جمع‌آوری آن شدند.

دهیار روستای حسین‌آباد با اشاره به اینکه درحال حاضر شهرداری گیان بر زیرساخت‌های این مجموعه به‌عنوان متولی نظارت دارد، عنوان کرد: با توجه به محدودیت نیرو، تنها کاری که انجام می‌پذیرد، گرفتن عوارض و گشت یک هفته تا 10 روز و جمع‌آوری زباله است.

وی با تأکید بر لزوم تعیین متولی مستقل و کارآمد برای سامان‌دهی زیرساخت‌های موجود در سراب گیان، اذعان کرد: متأسفانه درحال حاضر این سراب با وجود دارا بودن ظرفیت گردشگری بالا، به‌لحاظ طبیعی نمی‌تواند میزبان خوبی برای گردشگران باشد، زیرا متولی درستی ندارد.

دهیار روستای حسین‌آباد با تأکید بر اینکه همه‌ساله در ایام تعطیل این سراب توان و ظرفیت بالا برای پذیرش گردشگران حوزه طبیعی را دارا است به‌نحوی که در اغلب این ایام برای میهمانان و گردشگران پیدا کردن جای پارک به امری محال بنا به شلوغی منطقه تبدیل می‌شود، اذعان کرد: با توجه به ظرفیت موجود، نداشتن زیرساخت‌های لازم همچون اقامتگاه و مراکز خرید و درعین‌حال بازارچه، محوطه تفریحی و عدم حفاظت و نگهداری از زیرساخت‌های موجود، ناخوشایند است.

دهیار روستای ملوسان نیز با بیان اینکه تا سال گذشته متأسفانه مالکیت سراب محل مناقشه بود و فردی ادعای مالکیت آن را داشت که با پیگیری‌هایی که از سوی اداره کل منابع طبیعی استان و سازمان جنگل‌ها در سطحی ملی انجام شد بالاخره امسال مالکیت اداره منابع طبیعی بر این اراضی به اثبات رسید، گفت: بر این اساس متأسفانه درحال حاضر هیچ‌گونه زیرساختی در این منطقه توریستی و تفریحی وجود ندارد.

مرادعلی مومیوند با تأکید بر اینکه طبق پیگیری‌هایی که داشتیم ادارات کل میراث فرهنگی و منابع طبیعی وعده‌هایی را برای ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با حوزه گردشگری را در محوطه این سراب دادند، ابراز کرد: ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و درعین‌حال ایجاد محوطه‌ نشیمن‌گاهی و همچنین مشخص کردن حریم برای منطقه، از اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر لزوم تعیین متولی برای سامان‌دهی و درعین‌حال حفاظت و نگهداری از زیرساخت‌ها، افزود: این مهم از آنجایی که ملوسان جزء مناطق حفاظت‌شده زیست‌محیطی استان نیز به حساب می‌آید، یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر است.

عضو شورای وراینه نیز در ادامه با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته اعتباراتی برای اجرای زیرساخت‌های خدماتی همچون ایجاد سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی، تأمین روشنایی و غیره به این سراب اختصاص یافت، گفت: درحال حاضر اصلی‌ترین مشکل به نداشتن متولی حفظ و نگهداری از این زیرساخت‌ها بازمی‌گردد.

نورحسین‌ حمیدوند با تأکید بر اینکه این سراب به‌دلیل نداشتن مدیریت مشخص با مشکل مواجه است، ابراز کرد: درحال حاضر دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بخشداری‌ها و مردم خود را در این موضوع محق می‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه بنده پیش از این دهیار روستا بودم و طی 40 روز هم‌زمان با تخصیص اعتبارات نسبت به ساخت 40 سکو، 12 چشمه سرویس بهداشتی و 12 فقره آلاچیق اقدام کردیم، افزود: حتی برق مورد نیاز مجموعه را نیز از طریق انتقال خطوط برق از روستا، تأمین کردیم.

حمیدوند با اشاره به اینکه آب آشامیدنی را نیز از طریق پمپ برای مجموعه فراهم کردیم، ابراز کرد: درحال حاضر متأسفانه زیرساخت‌ها به سمت‌وسوی تخریب پیش می‌رود، به‌نحوی که از 12 چشمه سرویس بهداشتی، تنها چهار چشمه فعال بوده؛ زیرا در نبود نظارت درحال حاضر تخلیه فاضلاب و تأمین آب با مشکل مواجه شده است.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر امکان اسکان مسافر در مجموعه فراهم نیست حال آنکه تا چندسال پیش زیرساخت‌های خدماتی خانوداه همچون آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، روشویی، ظرفشویی و جمع‌آوری روزانه زباله و انتقال آن به شهرستان انجام شده بود، اذعان کرد: حتی مسافران از استان‌هایی همچون اصفهان و کرمان در این سراب چند روز ساکن می‌شدند.

حمیدوند با تأکید بر اینکه حتی یک کارگروه سامان‌دهی متشکل از دستگاه‌های عنوان‌شده تشکیل داده بودیم که در زمان فرمانداری آقای حمیدوند منحل شد و کار از دست درآمد، ابراز کرد: تا زمانی که متولی درستی بر این ظرفیت حاکم نشود، نمی‌توان انتظار داشت که این مکان به یک قطب گردشگری با کیفیت و مطلوب بدل شود.

عضو شورای اسلامی روستای وراینه با تأکید بر اینکه در یک برهه زمانی حتی عوارض دریافتی از مسافران نیز در بحث تقویت زیرساخت‌ها استفاده می‌شد، خاطرنشان کرد: متأسفانه دخالت‌های بی‌مورد مانع ادامه کار و رونق بیشتر منطقه در حوزه گردشگری شد.

وی افزود: البته درحال حاضر نیز بازهم امکان احیای زیرساخت‌های موجود با صرف هزینه حداکثر 50 میلیون تومانی فراهم است، اما این مهم نیز باید توسط مدیریت منسجم پیگیری شود و به نتیجه برسد.

مع‌الوصف؛ با توجه به ظرفیت‌های مهم سراب‌های نهاوند برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان، باید ابتدا متولی این سراب‌ها مشخص شود تا این متولیان نظارت بر سراب‌ها را برعهده بگیرند و زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار و سامان‌دهی آن‌ها انجام شود. زیرا مشخص نبودن متولی این سراب‌ها موجب ایجاد مشکلات عدیده‌ای ازجمله سرگردانی بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری خواهد شد؛ آنچه مسلم است برای رسیدن به شرایط مطلوب گردشگرپذیری در سراب‌های شهرستان نهاوند، ناگزیر از بهره‌مندی سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم، بنابراین امید می‌رود در بدو امر به‌صورت واقعی متولی خاص برای سراب‌های شهرستان نهاوند انتخاب شود، چراکه درحال حاضر رونق اقتصادی در سراب‌های نهاوند در حد سراب است!

شناسه خبر 51154