شناسه خبر:50998
1400/10/22 08:29:36

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: یکی از دلایل خیلی مهم و تأثیرگذار در افزایش قیمت گوشت در کشور و استان بحث صادرات دام زنده به خارج از کشور بود.

نادر پرور روز گذشته در جمع اصحاب رسانه درخصوص علت گرانی گوشت قرمز طی هفته‌های اخیر در استان اظهار کرد: یکی از دلایل خیلی مهم و تأثیرگذار در افزایش قیمت گوشت در کشور و استان، بحث صادرات دام زنده به خارج از کشور بود.

وی هدف دولت از این صادرات در این موقع از سال را حمایت از دامداران عشایر دانست و ادامه داد: دام‌های نر و پروار عشایر صادر می‌شود تا با این کار درواقع از دام‌های مولد عشایر حمایت شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: امسال به‌دلیل خشک‌سالی، دامداران سال سختی داشتند و این تصمیم دولت در زمستان در راستای کمک به تولید و حمایت و حفظ دام‌های مولد عشایر بود؛ چون سود حاصل از این صادرات مستقیم به خود عشایر برمی‌گردد تا بتوانند از دام‌های ماده نگهداری کنند.

وی اضافه کرد: از 200 هزار رأس دامی که در کل کشور مجوز صادرات گرفته، فقط هفت هزار رأس مربوط به استان کرمانشاه بود که این تعداد در مقایسه با پتانسیل سرمایه‌های دامی استان، عددی ناچیز است.

پرور خاطرنشان کرد: علاوه‌بر بحث صادرات، مشکل تغییر پیمانکار کشتارگاه بیستون کرمانشاه را هم داشتیم.

وی اظهار کرد: متوسط قیمت گوشت گوسفندی استان به‌علت مرغوبیت نژاد سنجابی نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است؛ با این وجود تمام تلاش کارگروه تنظیم بازار بر برگشت آرامش به بازار است و بحث قیمت کارشناسی را در دستور کار دارند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای به بحث دامدارکارت کرد و گفت: دامدارکارت برای عشایر و روستاییان در راستای تأمین نقدینگی برای خرید نهاده‌های مورد نیاز بخش دامداری استفاده می‌شود.

وی سقف تسهیلات دامدارکارت را 50 میلیون تومان سه‌ساله و با سود 11 درصد عنوان کرد و افزود: دامداران به‌ازای هر رأس دام سبک مبلغ 300 هزار تومان و به‌ازای هر رأس دام سنگین مبلغ 700 هزار تومان و تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

پرور گفت: لازمه دریافت دامدارکارت پلاک‌کوبی و بیمه شدن دام‌ها در مراکز جهاد کشاورزی بوده که پس از انجام این مراحل متقاضیان برای دریافت دامدارکارت به بانک کشاورزی معرفی می‌شوند تا ظرف یک هفته کارهای مرتبط با دریافت دامدارکارت عملیاتی شود.

شناسه خبر 50998