شناسه خبر:50954
1400/10/21 09:08:33

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: بعد از ماه‌ها تعلل در پیگیری درگیری اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه، بالاخره شهردار این کلان‌شهر انتخاب شد؛ بنابراین انتظار می‌رود مدیریت شهری با کنار گذاشتن درگیری، پویایی در ارائه خدمت را سرلوحه کار خود قرار دهد.

21 آذرماه بود که شورای اسلامی شهر کرمانشاه در جلسه‌ای که با حضور هر 11 عضو شورا برگزار شد، نادر نوروزی را با رأی تمامی اعضا به‌عنوان شهردار کرمانشاه انتخاب کرد.

این درحالی است که از زمان آغاز به‌کار شورای اسلامی شهر جدید، کلان‌شهر کرمانشاه تا شهریورماه بدون سرپرست بود و بیش از سه ماه با سرپرست اداره می‌شد! بر این اساس با توجه به لزوم برنامه‌محور بودن شهرداری در راستای رسیدن به توسعه شهر و ارائه خدمات متوازن، بر آن شدیم تا با نادر نوروزی، شهردار شهر یک میلیون نفری کلان‌شهر کرمانشاه گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه بنده برنامه خود را در هشت محور به شورای اسلامی شهر کرمانشاه ارائه کردم، گفت: در هر محور اولویت‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نادر نوروزی با اشاره به اینکه در بحث ترافیک و حمل‌ونقل عمومی موضوعاتی همچون افزایش سرعت حمل‌ونقل شهر و افزایش تعداد توقف‌گاه‌ها و نیز پارکینگ‌های عمومی که نتیجه آن سبک‌تر شدن ترافیک شهری خواهد بود در دستور کار است، اذعان کرد: اصلاح تقاطع‌ها و درعین‌حال ایجاد تقاطع‌های همسطح و غیر همسطح و نیز تکمیل رینگ ترافیکی شهر، از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار در این بخش به حساب می‌آیند.

نوروزی با اشاره به اینکه ترمیم ناوگان حمل‌ونقل عمومی و درعین‌حال تعیین تکلیف پروژه قطار شهری از دیگر اولویت‌های ترسیم‌شده در محور حمل‌ونقل است، ابراز کرد: در بخش شهرسازی نیز بازنگری طرح‌های جامع و تفضیلی و درعین‌حال به‌روزرسانی‌ آن‌ها، اصلاح فرآیند پروانه‌های ساختمانی و مقابله با تخلفات ساختمانی، جزء اولویت‌های ترسیم‌شده در برنامه ارائه‌شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات‌رسانی به مردم نیز ایجاد میزهای خدمت و درعین‌حال هوشمندسازی ارائه خدمات از طریق استقرار سامانه‌ها از مهم‌ترین اولویت‌ها است، ابراز کرد: تقویت سامانه 137 در حوزه دریافت نظرات و انتقادات نیز از دیگر اولویت‌هایی است که در این زمینه دنبال می‌شود.

شهردار کرمانشاه با اشاره به اینکه در حوزه خدمات شهری نیز افزایش کیفیت رفت‌وروب و درعین‌حال زیباسازی شهر و بازآرایی میادین در دستور کار است، اذعان کرد: نورپردازی اماکن مختلف و درعین‌حال توجه به فضای سبز جزء اولویت‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه درآمدهای پایدار شهری نیز این درآمدها دارای کدهای متفاوتی است، ابراز کرد: برنامه داشتن برای عوارض نوسازی،کسب و پیشه و سامان‌دهی درآمدهای کمیسیون‌های ماده 100 و 77 در دستور کار است.

نوروزی با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری نیز ما در بدو امر نیازمند شناخت ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر هستیم، تشریح کرد: در ادامه باید برای این ظرفیت‌ها طرح و برنامه لجستیگی ارائه دهیم تا بتوانیم آن‌ها را در بازارهای سرمایه به منصه ظهور بگذاریم.

شهردار کرمانشاه با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای جلب سرمایه‌گذار براساس ظرفیت‌ها و نواقص شهری هم عمران شهری را به دنبال دارد و هم در عرصه تولید اشتغال مؤثر خواهد بود، اذعان کرد: برنامه ارائه‌شده به شورا همان‌طور که عنوان شد، در هشت محور و با 75 مسئله بوده که ممکن است به همه اهداف تعریف‌شده نرسیم؛ اما برنامه‌هایی که می‌تواند انجام آن‌ها منجر به تغییر و بهبود کیفیت زندگی مردم شود، اولویت ما است.

وی با تأکید بر اینکه پرداختن به پروژه‌های نیمه‌کاره یکی از اولویت‌های اصلی است که در حوزه عمران مورد توجه خواهد بود، ابراز کرد: پروژه‌های جدید نیز در دستور کار است.

نوروزی با تأکید بر اینکه بودجه سال جاری کرمانشاه سه هزار میلیارد تومان است، اذعان کرد: البته بخشی از آن محقق نشده و به‌صورت اوراق مشارکت بوده است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، بعد از ماه‌ها تعلل، کلان‌شهر کرمانشاه شهردار به خود دید! حال آنکه این کلان‌شهر سال‌ها است گرفتار هزارتوی معضلات شهری بوده که وقتی شورای‌ اسلامی شهر به نمادی از اختلاف و در‌گیری تبدیل می‌‌شود، این گرفتاری خود را در عرصه طرح یا اداره میادین، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها نشان می‌دهد، جایی که مردم برای تردد اجتماعی خود، شب و روز به آن نیازمند هستند.

بنابراین خطاب به شورای اسلامی شهر باید گفت: شاید شما شهر را یک موجود بی‌‌جان می‌دانید که قادر نیست به این شیوه‌ها اعتراض کند و چون نمی‌تواند، باید با مردمش نیز همین رفتار را داشت! چنانکه وقتی از مردم همین شهر به هر روشی رأی خود را می‌ستانند، خیلی زود فراموش می‌کنند که برای چه کاری انتخاب شده‌اند.

شهری که باید قدرتمندی، نشاط، سرزندگی و حیات اجتماعی را به مردم درحال تردد تزریق کند و با طرح‌های تسهیل‌کننده‌ امور، برای مردم راحتی فراهم کند، چرا این‌گونه خموده و عقب‌‌افتاده است؟ بنابراین آنچه مسلم است اینکه طی ماه‌های اخیر نیز تصمیم به انتخاب شهردار در چرخه بیمار همین تفکر گرفتار شده بود.

دراین‌بین باید گفت در این شهر یک میلیون نفری فاجعه آنجا شکل تراژدی به خود می‌‌گیرد که رئیس شورای ‌اسلامی شهر به بی‌‌برنامه بودن و رکود فعالیت‌ها اعتراف (در مصاحبه قبلی گفت‌وگو درخصوص برنامه‌های شورای ششم شهر را منوط به انتخاب شهردار دانست) می‌کند؛ درحالی که کرمانشاه را کلان‌شهر می‌‌خوانند. باید گفت امید می‌رود روند پیگیری مسائل از سوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه تغییر یافته و متحول شود، زیرا درحال حاضر این‌ شورا، شهر را به بدترین شکل ممکن اداره‌ می‌کند؛ رئیس شورا پاسخ دهد چرا شهر در رکود به ‌سر می‌برد؟ پس شما چکار می‌‌کنید؟ البته این خبر و گزارش به مطالبه مردمی اشاره دارد که هرروز از صبح تا نیمه‌های شب و حتی پس از مرگ نیز به خدمات شهری نیازمند هستند.

شناسه خبر 50954