شناسه خبر:50928
1400/10/20 10:34:34

سپهرغرب، گروه متن زندگی: نکات ایمنی و پیشگیری از حوادث در کوهستان و کوه‌پیمایی، موضوعی است که کوهنوردان با دانستن آنها می‌توانند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند.

کوه‌پیمایی در فصل زمستان، جزو تفریحاتی است که تقریبا محدودیت سنی ندارد و حضور مردم در ارتفاعات، خصوصا در آب‌وهوای برفی مشاهده می‌شود. یادگیری نکات ایمنی برای محافظت از جان خود می‌توانند در بروز حوادث کوهستانی به نیروهای امدادی مانند جمعیت هلال احمر و اورژانس کمک کند تا امدادرسانی به خوبی انجام شود.

اگر در معرض وقوع بهمن قرار گرفتید، با هر وسیله‌ای مانند کیسه نایلونی، پاکت و دست جلو دهان و بینی خود را بپوشانید. بیشتر مرگ‌ومیر ناشی از بهمن به خاطر خفگی است، لذا ایجاد فضایی برای ورود هوا و تنفس مهم‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

هنگام ریزش بهمن نفس را در سینه حبس کنید، چون این کار از ورود ذرات برف به دهان و بینی، یخ‌زدگی و فشردگی ریه‌ها و در نهایت خفگی جلوگیری می‌کند. هنگام ریزش بهمن، مثل زمانی که در آب هستید، شنا کنید تا خود را به روی سطح بهمن برسانید.

اگر در زیر بهمن مدفون شدید، به یاد داشته باشید نمی‌توان تشخیص داد که جهت بالا کدام طرف است، برای این کار می‌توانید با بیرون انداختن آب دهان (خلاف جهت حرکت آب دهان، سمت بالا است)، جهت را تشخیص دهید.

برای پیشگیری از خطرات ناشی از سقوط بهمن و کاهش قدرت آن، از قطع درختان در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای برای برپا کردن آتش خودداری کنید. هنگام صعود در مناطق کوهستانی و برف‌گیر ضروری است وسایل، لوازم و ابزار کوهنوردی مانند لوازم فنی، پوشاک، تغذیه، وسایل امدادی و تلفن همراه را به همراه داشته باشید. وسایل ارتباطی مانند بی‌سیم، تلفن همراه و زنده یاب بهمن (DVA (detector victim avalanche)) از مواردی است که برای پیدا کردن افراد گروه در شرایط نامساعد، کار را تسریع می‌کند.

هنگام کوهنوردی، دوستان و اعضای خانواده را در جریان برنامه صعود خود قرار دهید. هنگام سقوط بهمن، قبل از فرورفتن در زیر برف، وسایلی از خود را به بالا پرتاب کنید تا جستجوگران بتوانند با یافتن آن‌ها مسیر شما را تشخیص دهند.

هنگام کوهنوردی، از مسیر‌های شناخته‌شده عبور کنید. روی برف به صورت زیگزاگ راه نروید و تا حد امکان به‌صورت یک خط مستقیم روی برف بالا بروید. با شنیدن کوچک‌ترین صدایی که حکایت از نشست، ریزش و سقوط بهمن دارد، به سرعت منطقه را ترک کنید.

هنگام عبور از مناطق کوهستانی پر از برف، باید از بوق زدن و بلند کردن صدای پخش صوت وسیله نقلیه در این مسیر‌ها که می‌تواند موجب ریزش بهمن شود خودداری کنید. ارتعاشات صدا، درصد ریزش بهمن را افزایش می‌دهد، بنابراین، درجا‌هایی که خطر ریزش بهمن وجود دارد، از فریاد زدن پرهیز کنید.

شناسه خبر 50928