شناسه خبر:50840
1400/10/19 08:58:26

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: با توجه به اینکه موارد جدیدی از سویه اُمیکرون در استان مشاهده شده است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید بیش از گذشته جدی گرفته شود.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: همه صنوف و افراد نسبت به رعایت موازین بهداشتی اقدام کنند و از حضور پُرشمار و تجمع در اماکن و مراکز عمومی نظیر فروشگاه‌های بزرگ، اماکن ورزشی و رستوران‌ها پرهیز کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه همه شهرستان‌های استان در وضعیت آبی کرونایی هستند، اظهار کرد: این رنگ‌بندی با توجه به آمارها متزلزل و ناپایدار بوده و احتمال زرد شدن برخی از شهرستان‌ها به‌علت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی زیاد است.

قاسمی‌فرزاد افزود: با وجود تأکید مکرر مسئولان به ضرورت رعایت اصول و موازین بهداشتی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان همدان 6 درصد نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر بوده؛ یعنی میانگین کشوری 49 درصد و میانگین استانی در همدان 43 درصد گزارش شده است.

وی اضافه کرد: یکی از موارد مورد تأکید در نشست هفته گذشته ستاد کرونا نصب دستگاه تهویه در مدارس بود که با توجه به حجم بالای درخواست دستگاه تهویه و پایین بودن میزان تولید، نارسایی‌ها قابل توجیه و درک بوده؛ با این وجود اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس پیگیر این موضوع است.

استاندار همدان بر ضرورت کنترل و نظارت جدی بر دانش‌آموزان و معلمان به‌منظور پوشش 100 درصدی واکسیناسیون تأکید و اظهار کرد: تجمع و اتلاف وقت شهروندان در مطب‌ها قابل پذیرش نیست بنابراین باید زمان مراجعه بیماران به مطب‌ها براساس نوبت‌دهی دقیق باشد تا وقت بیماران در سالن انتظار مطب پزشکان تلف نشود.

قاسمی‌فرزاد خواستار برگزاری نشست‌هایی بین دانشگاه علوم پزشکی با ائمه جمعه و جماعات و رؤسای حوزه‌های علمیه برادران و خواهران به‌منظور بهره‌گیری از توان این قشر برای سوق دادن مردم به سوی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد.

وی تأکید کرد: با وجود تأکید بر ضرورت نسخه‌نویسی الکترونیک، اما برخی مواقع شاهد قطعی سیستم هستیم که در این زمان باید به روش دستی نسبت به نوشتن نسخه اقدام کرد؛ داروخانه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر در این ارتباط همکاری لازم را داشته باشند.

بازرس ویژه ستاد کرونا استان همدان نیز گفت: با توجه به بازرسی‌های صورت‌گرفته در شهرستان اسدآباد 65 درصد کلاس‌ها دارای دستگاه تهویه هوا هستند، همچنین 100 درصد دانش‌آموزان نوبت اول و 86 درصد نوبت دوم واکسن را در این شهرستان تزریق کردند.

سردار «مهدی فرجی» اضافه کرد: در شهرستان بهار 88 درصد دانش‌آموزان دوز اول و 70 درصد دوز دوم را تزریق کردند و 10 درصد معلمان نسبت به تزریق واکسن تاکنون اقدامی نکردند؛ همچنین 20 درصد مدارس به سیستم تهویه مجهز هستند.

وی ادامه داد: شهرستان کبودراهنگ دارای یک‌هزار و 200 کلاس درس است که مجهز شدن 900 کلاس به دستگاه تهویه مناسب در دستور کار قرار گرفته و در این راستا تاکنون 300 کلاس درس به فن مجهز شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت: با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، احتمال تغییر رنگ‌بندی و زرد شدن برخی از شهرستان‌ها تا هفته آینده زیاد است.

«محمدمهدی مجذوبی» افزود: هفته گذشته 9 شهرستان تابعه استان همدان دارای وضعیت آبی کرونایی و کبودراهنگ زرد بود که از دوشنبه هفته گذشته کبودراهنگ نیز به رنگ آبی تغییر یافت.

وی اضافه کرد: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب افزایش شمار بیماران بستری مشکوک شده؛ به‌گونه‌ای که از 47 نفر به 62 نفر افزایش یافته است که تداوم این وضعیت احتمال زرد شدن رنگ‌بندی کرونایی را در استان افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: موضوع کرونا با وجود آبی شدن وضعیت استان در اولویت است؛ با این وجود برخی ظرفیت‌ها و فعالیت‌های متأثر از کرونا دوباره فعال شدند و برای نخستین‌بار پس از دو سال تعطیلی، نخستین پیوند کلیه در بیمارستان بهشتی شهر همدان صورت گرفت.

مجذوبی ادامه داد: هفته گذشته به‌صورت سرزده بازدیدهایی از مراکز شبانه‌روزی تزریق واکسن کرونا صورت گرفت که با وجود مثبت بودن روند فعالیت آن‌ها، اما نسبت به رفع برخی از اشکلات موجود تذکرهای لازم داده شد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات مراکز بهداشتی در زمینه پرونده الکترونیک، پایین بودن سرعت اینترنت و بروز اختلالاتی در زمان انجام کار بود که مقرر شد مراکز دارای مشکل فهرست شده و نسبت به پیگیری برای رفع مشکل آن‌ها اقدام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: داده‌های آماری مؤید این است که سیر کاهش موارد مثبت کرونا ادامه دارد و شمار متوفیان کرونایی در یک هفته گذشته بین صفر و یک متغیر بوده است.

مجذوبی گفت: تاکنون بیش از دو میلیون و 600 هزار دوز واکسن کرونا در استان همدان تزریق شده است که یک میلیون و 300 هزار دوز مربوط به مرحله نخست، یک میلیون و 100 هزار دوز مربوط به نوبت دوم و 202 هزار دوز در نوبت سوم دریافت شده است.

وی با بیان اینکه 14 درصد جامعه هدف دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند، اضافه کرد: در بین دانش‌آموزان بین 12 تا 18 سال 92.6 درصد نوبت اول و 74،6 درصد نوبت دوم را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد نیز گفت: هم‌اینک تعداد بیماران بستری مثبت در این شهرستان به یک نفر کاهش یافته و شماران بیماران مشکوک پنج نفر هستند که یکی از آن‌ها دارای مشکل در ناحیه ریه است.

«ایرج صالحی» افزود: 78 هزار و 438 نفر معادل 94 درصد جامعه هدف دوز اول واکسن کرونا، 65 هزار و 705 نفر معادل 79 درصد دوز دوم و 12 هزار و 555 نفر معادل 15 درصد مرحله سوم واکسن کرونا را تاکنون در شهرستان اسدآباد تزریق کردند.

وی اضافه کرد: همچنین ازنظر پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان 12 تا 18 سال در این شهرستان، 100 درصد نوبت اول و 86 درصد دانش‌آموزان نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد اظهار کرد: 560 کلاس درس از 800 کلاس موجود در اسدآباد معادل 70 درصد کلاس‌ها به سیستم تهویه هوا مجهز شدند.

صالحی با بیان اینکه 88 درصد فعالان در صنوف اسدآباد واکسن تزریق کردند، خواستار همراهی فرمانداری با دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی اسدآباد به‌منظور همراه کردن 12 درصد باقی‌مانده برای دریافت واکسن کرونا شد.

سرپرست معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز اظهار کرد: طبق آخرین گزارش ارائه‌شده میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور 49.2 درصد و استان همدان همچنان 43 درصد است.

«فاطمه ترکمان اسدی» با بیان اینکه میانگین پوشش واکسیناسیون و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در استان همدان وضعیت خوبی دارد، افزود: میانگین استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در استان 65 درصد بوده که کمترین میزان مربوط به شهرستان تویسرکان با 57 درصد و بیشترین مربوط به شهرستان همدان با 72 است.

وی اضافه کرد: همچنین میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در استان 61 درصد بوده که ملایر و رزن به‌ترتیب با 43 و 47 درصد کمترین میزان رعایت این مؤلفه را به خود اختصاص دادند و بیشترین میزان رعایت آن مربوط به فامنین با 80 درصد است.

سرپرست معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه 67 مرکز واکسیناسیون کرونا در این استان فعال است، افزود: 14 درصد جامعه هدف نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کردند.

ترکمان اسدی ادامه داد: برخی از فرهنگیان به بهانه بیماری زمینه‌ای از تزریق واکسن امتناع می‌کنند که این موضوع باید از طریق یک متخصص عفونی تأیید شود.

شناسه خبر 50840