شناسه خبر:50692
1400/10/14 10:29:20

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه با اشاره به خام‌فروشی گیاهان دارویی، گفت: فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در کرمانشاه نیازمند تخصیص اعتبار است.

انشالله کولانی اظهار کرد: در استان کرمانشاه صنایع بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی وجود ندارد، از گیاهان دارویی در صنعت داروسازی استفاده می‌شود و در دو سال گذشته کنگر و صمغ درختان بنه به عراق و برخی از کشورهای عربی به‌صورت خام صادر شدند.

وی افزود: برای آنکه صنعت فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی را بتوانیم در استان راه‌اندازی و محصولات فرآوری‌شده را صادر کنیم، نیاز به اعتبارات استانی و ملی و اختصاص اراضی کم‌بازده کشاورزی به کشت گونه‌های گیاهان دارویی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی ازنظر اقتصادی نسبت به سایر کشت‌های محصولات کشاورزی صرفه بیشتری برای بهره‌بردار داشته و ازنظر ارزش غذایی نیز تأثیر زیادی در تولید گوشت و لبنیات سالم دارد.

کولانی بیان کرد: در کل عرصه‌های منابع طبیعی استان کرمانشاه گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی رویش دارند، اما به‌طور دقیق می‌توان رویشگاه این گیاهان را حدود دو هزار هکتار برآورد کرد.

وی با اشاره به نقش مهم گیاهان دارویی و خوراکی در سفره غذایی مردم، گفت: برخی از این گیاهان در معرض انقراض قرار دارند و باید حفاظت و احیا شوند و در مواردی نیز توسعه یابند و لازم است مردم را به مشارکت در توسعه کشت گیاهان دارویی تشویق کنیم.

کولانی خاطرنشان کرد: سیاست‌های سازمان جنگل‌ها و ادارات کل منابع طبیعی بر مبنای توسعه کشت گیاهان دارویی است و می‌توان در این موارد از همکاری و مشارکت مردم نیز استفاده کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه درخصوص توسعه کشت انواع گونه‌های گیاهان دارویی و خوراکی افزود: در سال 97 حدود 200 هکتار کشت گونه‌های گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی استان کرمانشاه وجود داشت که درحال حاضر به دو هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی رسیده است.

کولانی گفت: گونه‌های گیاهان دارویی و خوراکی که در عرصه‌های منابع طبیعی استان کرمانشاه وجود دارند شامل آویشن، کنگر، موسیر، آنغوزه، ریواس، پیچک کوهی و سورانه بوده و گونه‌های جنگلی از قبیل بنه، زالزالک، گلابی جنگلی، ارغوان و بادام تلخ است که در عرصه‌های طبیعی استان کرمانشاه وجود داشته و نیاز به حفاظت و توسعه دارند.

 

شناسه خبر 50692