شناسه خبر:50573
1400/10/12 09:45:22

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از دستور ویژه برای بررسی حل مشکلات مرز بین‌المللی باشماق مریوان خبر داد و گفت: دستگاه قضایی کم‌کاری‌های مسئولان مربوطه را رصد کرده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن حسینی در معیت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان پیش از ظهر روز شنبه پس از بازدید از مرز بین‌المللی باشماق مریوان، در جلسه کمیته ارتقای ایمنی و امنیت مرز باشماق حضور و به بررسی مشکلات این مرز پرداختند.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان در این جلسه با تسلیت ایام شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: مسئولان کشوری و استانی باید نگاه جامع و عملیاتی‌تری نسبت به مرز ملی باشماق مریوان داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی افزود: مرز باشماق مریوان به‌عنوان دومین مرز مهم کشور وضعیت مناسبی ندارد و متاسفانه از بی‌نظمی و مشکلات عدیده‌ای رنج برده که این وضعیت به هیچ وجه شایسته استان کردستان و کشورمان نیست.

وی با اشاره به اینکه حدود 10 سال از رسمی و بین‌المللی شدن مرز باشماق می‌گذرد، گفت: با گذشت این همه سال و برگزاری جلسات متعدد در سطح ملی و استانی، همچنان مشکلات عدیده‌ای بصورت حل نشده باقی مانده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان تصریح کرد: از نظر دستگاه قضایی استان مشکلات مرز باشماق و راهکارهای حل و رفع آنها به واضح روشن است، اما عدم انجام تکالیف قانونی و کم‌کاری از سوی تعدادی از مراجع و نهادهای ملی و استانی باعث شده پیشرفت چشمگیری در جهت رفع مشکلات این مرز رقم نخورد.

حجت‌الاسلام حسینی بر عزم دستگاه قضایی بر رفع مشکلات مرز باشماق از دو حوزه دادستانی مریوان با نظارت دادستانی مرکز استان و سازمان بازرسی کردستان خبر داد و بیان کرد: دستگاه قضایی استان با قاطعیت با دستگاه‌هایی که در این راستا مرتکب کم‌کاری، قصور و یا ترک فعل و یا حتی سوء استفاده شوند، برخورد خواهد کرد.

وی بر حل مشکلات مرز باشماق توسط مدیران اجرایی استان و شهرستان در دو بخش تأکید کرد و ادامه داد: در بخش اول که شامل اجرایی شدن طرح توسعه مرزی است، متأسفانه علی‌رغم گذشت نزدیک به 10ماه از شروع عملیات اجرایی آن، تاکنون حدود 8درصد پیشرفت داشته و با توجه به تأمین اعتبار اجرای این طرح، باید از همین امروز ادامه اجرای پروژه با جدیت و سرعت احیاء شود.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان عنوان کرد: در خصوص تملک اراضی مورد نیاز طرح نیز که دارای معارض است، استانداری کردستان باید با فوریت نسبت به تأمین اعتبار لازم اقدام کند تا دستگاه قضایی بلافاصله دستور تملک و رفع تصرف را صادر کنند.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: در بخش دوم باید تا زمان اجرایی شدن کامل طرح توسعه این مرز، وضعیت موجود مرز باشماق که مشکلات آن احصاء شده توسط همه دستگاه‌های مرتبط اعم از اجرایی، انتظامی و امنیتی ساماندهی شده و از وضعیت فعلی خارج شود.

وی اعلام کرد: دستگاه قضایی استان اعم از دادستانی و سازمان بازرسی، کم‌کاری در دو بخش اول و دوم را رصد کرده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان با تعیین ضرب‌الاجل برای ساماندهی این مرز یادآور شد: با توجه به اینکه در سفرهای استانی رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه، مرز باشماق مریوان یکی از موضوعات اصلی و مهم خواهد بود، باید مدیران اجرایی استان و شهرستان با فوریت در جهت توسعه مرز و رفع مشکلات آن اقدام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز مرز باشماق را از مصادیق بارز حقوق عامه خواند و اظهار کرد: مشکلات این مرز ملی باید یکبار برای همیشه حل و فصل شود.

محمد جباری وجود سردخانه مناسب، انبار و آزمایشگاه در مرز باشماق را ضروری دانست و تصریح کرد: باید شیوه‌نامه ورود و خروج به کشور همسایه ساماندهی شود و افرادی که می‌خواهند تردد کنند کارت مخصوص تردد داشته باشند.

وی از دستور و تأکید رئیس‌کل دادگستری استان کردستان بر رفع تصرف اراضی مرز باشماق خبر داد و افزود: در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

شناسه خبر 50573