شناسه خبر:50463
1400/10/9 09:33:57

سپهرغرب، گروه خبر: معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سقز گفت: خانه‌باغ‌ها به دلیل فرا رسیدن فصل زمستان و شروع سرما نیازی به مصرف آب و برق ندارند اما با روشن نگهداشتن چراغ‌های متعدد، در مصرف برق اسراف می‌کنند.

پیمان صاحبی اظهار کرد: آغاز فصل سرما و افزایش مصرف گاز خانگی باعث کمبود گاز و محدودیت در تولید برق خواهد شد و توصیه مسئولان مبنی بر صرفه‌جویی فقط شامل مصارف خانگی و صنعتی می‌شود و هیچ اخطار و توصیه‌ای در مورد مصارف بالای برق در بخش کشاورزی صادر نشده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل فصل زمستان و وجود سرما نیازی به آبیاری در مزارع کشاورزی نیست گفت: تبدیل اراضی کشاورزی به قطعات کوچک و احداث خانه‌باغ‌های متعدد در روستاها و عدم توجیه اقتصادی و ناچیز بودن تولید این خانه‌باغ‌ها، بازنگری در اختصاص امتیاز برق ارزان کشاورزی به این خانه‌باغ‌ها را ضروری کرده است.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سقز یادآور شد: شب‌ها در مسیر حرکت، تعداد زیادی خانه‌باغ و باغ ویلا با نورپردازی‌های آنچنانی و چراغانی اطراف خانه‌باغ‌ها خودنمایی می‌کند که با سوء استفاده از یارانه برق کشاورزی، حجم زیادی از تولید برق کشور را مصرف می‌کنند.

صاحبی با بیان اینکه باید دستگاه‌های متولی و نظارتی در زمینه مصرف بی‌رویه برق و حتی گاز ورود کنند، گفت: مصرف بیش از حد برق باعث کمبود آن و در نهایت خاموشی‌های مکرر می‌شود.

وی افزود: انتظار داریم دستگاه‌های متولی و نظارتی و دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم به این قضیه ورود کنند با این امید که صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌عنوان وظیفه ملی در جامعه نهادینه شده و فقط معطوف به قشر خاصی نباشد.

سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

شناسه خبر 50463