شناسه خبر:50415
1400/10/8 09:40:25

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر نیرو گفت: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دولت جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم بوده و با زمان‌بندی دقیق و تزریق منابع در راستای تحقق این مهم تلاش خواهیم کرد.

علی‌اکبر محرابیان روز سه‌شنبه در سفر به استان کردستان مهم‌ترین دلیل سفر خود را، بررسی طرح‌ها و برنامه‌ریزی برای تکمیل طرح‌های آب‌رسانی در استان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه کردستان استانی مستعد است و در زمینه آب شرایط بسیار خوبی دارد افزود: متأسفانه کردستان با طرح‌های نیمه‌تمام فراوانی روبه‌رو بوده که در این سفر درباره آن‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وزیر نیرو گفت: از مهم‌ترین این طرح‌ها، طرح‌های آب‌رسانی به شهر سنندج و شهرهای دیگر استان بوده که امید می‌رود که این طرح‌ها بررسی و به جمع‌بندی نهایی برسد.

محرابیان اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه آب را جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم خواند و تصریح کرد: برای رفع دغدغه‌های مردم از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با برنامه‌ریزی انجام‌شده، پروژه‌های مهم و اولویت‌دار را با زمان‌بندی دقیق مشخص کردیم تا این پروژه‌ها را با تزریق منابع تا پایان دولت به اتمام برسانیم.

وزیر نیرو در بازدید از سد «ژاوه، قوچم و سامانه انتقال آب» کردستان گفت: سالانه حدود 32میلیون مترمکعب آب به شهرهای قروه و دهگلان جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منتقل خواهد شد.

محرابیان، در این بازدید گفت: با بهره‌برداری سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم، سالانه حدود 32میلیون مترمکعب آب به شهرهای قروه و دهگلان جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منتقل خواهد شد.

مدیر اجرایی پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد و ژاوه سنندج نیز در این بازدید با بیان اینکه سامانه انتقال سد آزاد 88 کیلومتر خط و تونل است که تونل آن به پایان رسیده و امکان بهره‌برداری از سامانه به ظرفیت 3.5 هکتار وجود دارد، اظهار کرد: اتمام پروژه انتقال آب از سد آزاد نیازمند یک‌هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار است.

ناصر علیزاده، با اشاره به اینکه کل مجموعه سد آزاد و سامانه انتقال آن 100 درصد تمام شده است، گفت: تنها پروژه انتقال آب به سنندج و پروژه انتقال به شهرهای قروه و دهگلان برای مصارف شرب به میزان 32 میلیون مترمکعب باقی‌مانده که 24 میلیون مترمکعب آن شرب و مابقی مربوط به بخش صنعت است.

گفتنی است؛ سد قوچم از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع 46متر و طول تاج 1700 و حجم مخزن 60میلیون مترمکعب تنظیم‌کننده آب انتقالی از سد آزاد در 30کیلومتری شمال غربی شهرستان دهگلان اجرا شده است. این سد در انتهای مسیر سامانه انتقال از سد آزاد با هدف همسان‌سازی توزیع آب انتقالی با توزیع نیاز آبی در دشت قره -دهگلان و تأمین آب شرب و صنعت شهرهای قروه و دهگلان اجرا شده است.

ارزش فعلی این پروژه‌ها برای استان بیش از 20هزار میلیارد تومان بوده که می‌تواند منجر به توسعه و آبادانی بیشتر کردستان شود.

شناسه خبر 50415