شناسه خبر:50334
1400/10/6 09:42:13
سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استان همدان؛

بستر برای کنشگری احزاب فراهم است

سپهرغرب، گروه سیاسی - طاهره ترابی‌مهوش: سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استان همدان با بیان اینکه از فعالیت احزاب به‌عنوان کنشگران سیاسی استقبال می‌کنیم، تشریح کرد: خوشبختانه مدیریت ارشد استان نیز بر تحقق این مهم تأکید دارد به طوری‌که احزاب و گروه‌هایی که بر اساس قانون اقدام و مجوز اخذ کرده‌اند شرایط و بستر برای فعالیت‌شان مهیا است و هیچ محدودیتی جز آنچه در قانون آمده وجود نخواهد داشت.

امروزه سیاست و قدرت، ابعاد پیچیده‌تری به خود گرفته و عناصر دخیل در قدرت متکثر شده است از نخبگان سیاسی، گروه‌های نفوذ و احزاب تا رسانه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی، همه به گونه‌ای بر قدرت تأثیر می‌گذارند و یا اینکه حداقل از سیاست متأثر می‌شوند.

در کشورهایی که دموکراسی و حضور مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی پررنگ‌تر است، نقش احزاب و گروه‌ها جدی‌تر دیده می‌شود؛ بنابراین تحلیل نهادهای مدنی و نقش احزاب به‌عنوان یکی از این نهادها در پیکره سیاسی جامعه، امری ضروری به‌نظر می‌رسد.

به دیگر سخن امروزه بسیاری از کارشناسان لازمه تبدیل مشارکت گروهی به مشارکت فعال و سازمان‌یافته را در تأسیس احزاب به معنای واقعی کلمه می‌دانند و آن را مرحله تکمیلی از مراحل انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آورند که چنین امری در جهت تضمین تداوم و تعادل نظام ضروری است بنابراین اکنون که کشور در فرآیند فراز و نشیب‌های توسعه و بحران‌های آن قرار دارد تقاضای مشارکت سیاسی نیز رو به افزایش بوده و بدیهی است که شاخصه اصلی توسعه سیاسی به مشارکت سیاسی بازمی‌گردد.

مشارکتی که خود برخوردار از ابزار‌های کارآمد و سازمان‌های نهادمند باشد، نگاهی اجمالی به نظام سیاسی کشورمان بیانگر این نکته است که متأسفانه احزاب به معنای حقیقی کلمه شکل نگرفته‌اند بلکه گروه‌ها ی سیاسی به‌نام حزب در ایام انتخابات موقتاً فعالیت کرده و بعد از آن هیچ رابطه دقیق و تعریف شده‌ای میان نمایندگان حزبی و خود حزب وجود ندارد؛ بنابراین اگر آسیب‌ها و موانع احزاب برطرف شده و به معنی صحیح کلمه شکل بگیرد تأثیر بسزایی در کاهش خطاهای سیاسی داشته و مسیر توسعه سیاسی را هموارتر خواهد کرد بر این اساس با توجه به وجود احزاب و و تشکل‌های سیاسی متنوع در استان همدان و درعین حال روی کار آمدن دولت جدید و تغییر در مدیریت سیاسی در استان همدان برآن شدیم تا در خصوص چگونگی تعامل با احزاب و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این بخش گفت‌و‌گویی را با سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مسلم مخفی با بیان اینکه نص صریح قانون مبنای کار و نحوه فعالیت احزاب، تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی در استان است، گفت: بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سال 1395 تصویب و ابلاغ شد، قانونِ نحوه فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی، دارای شرایطی است که بر این اساس احزاب و گروه‌هایی که دارای این شاخص‌ها بوده و مراحل اخذ مجوز‌های لازم را طی کنند مجاز خواهند بود براساس مرام‌نامه‌ای که احزاب از قبل ارائه داده‌اند فعالیت خود را در قالب‌های تعریف‌شده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آغاز و ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در این قانون برای احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی چارچوب‌هایی در نظر گرفته شده پس ملاک ما نیز همان چارچوب‌ها است، کسی به دنبال آن نیست که خط قرمزها و تنگناها را بیش از آنچه که در قانون هست بر آن‌ها تحمیل کند ابراز کرد: از احزاب‌ گروه و تشکل‌های سیاسی نیز انتظار می‌رود که به چارچوب‌های ترسیم‌شده مقید باشند.

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استان همدان ادامه داد: آنچه در کشور ما به‌عنوان یک آسیب برای احزاب‌، تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی می‌توان به آن اشاره کرد شب انتخاباتی بودن آن‌ها است؛ نباید فعالیت احزاب تنها در موعد انتخابات پررنگ و پس از آن تا انتخابات بعدی تعطیل شود.

مخفی افزود: اینکه احزاب در سپهر سیاسی استان و کشور حضور فعال داشته و در این حال وضعیت دیگر فعالان را رصد کنند جزء اولویت‌هایی است که دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه پیروزی و موفقیت یک جریان سیاسی و حزب در یک مقطع در انتخابات مجلس، دولت و یا حتی شورای شهر یک امر طبیعی است اذعان کرد: بر این اساس تلاش حزب و گروه‌های سیاسی در فضای انتخاباتی برای رسیدن به این پیروزی‌ها و خواسته‌ها انکار‌ناپذیر است اما توصیه می‌کنیم که نباید این خواسته منحصر به کسب قدرت، جایگاه و پست‌های سیاسی شود.

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استان همدان ادامه داد: بهتر آن است که حتی اگر جناح مورد نظر حزب و یا گروهی هم توانسته‌اند در انتخابات‌های مختلف پیروز شوند به فکر بهبود فضای خدمت‌رسانی به مردم و بهبود شرایط توسعه‌ای استان بوده و دراین راه مطالبه‌گری کنند.

مخفی با بیان اینکه نباید این القا در اذهان عمومی شکل بگیرد که گروه‌های سیاسی و احزاب صرفاً گروه‌هایی در پی کسب قدرت و سهم‌خواهی هستند، تأکید کرد: در غیر این صورت اعتماد عمومی به فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی کاهش خواهد یافت حال آنکه از دست رفتن اعتماد عمومی یعنی خسرانی غیر قابل جبران در حوزه سرمایه‌های اجتماعی.

وی ادامه داد: البته این نکته نیز قابل ذکر است که گروه‌ها و احزابی که در انتخابات موفق نشدند اگر به‌دنبال تحلیل فعالیت گروه مقابل هستند نباید از دایره انصاف خارج شوند، به عنوان مثال در حال حاضر که یک گروه سیاسی دولت را در اختیار گرفته با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند به طوری‌که بخشی از این مباحث داخلی و برخی نیز حاصل تحریم‌ها است؛ بنابراین تحلیل‌های گروه مقابل باید منصفانه باشد و در عین حال مسئولان اجرایی که در مناصب تشکیلاتی قرار می‌گیرند نیز باید نسبت به پاسخگویی به احزاب مسئولیت‌پذیر باشند.

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استان همدان ضمن بیان اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی باید این پیام را به مردم مخابره کننده که به دنبال تحقق عدالت، مردم‌سالاری دینی و ایجاد فضای منصفانه، عاقلانه، نقادانه و سازنده برای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استان و به‌تبع آن کشور هستند، در پاسخ به این سؤال که برای فعال کردن احزاب به‌عنوان کنشگر سیاسی نه بازاریاب سیاسی چه رویکردی را دنبال خواهد کرد؟ تشریح کرد: این فضا در استان فراهم است به طوری‌که احزاب و گروه‌هایی که بر اساس قانون اقدام و و مجوز اخذ کرده‌اند شرایط و بستر برای فعالیت‌شان مهیا است و هیچ محدودیتی جز آنچه در قانون آمده وجود نخواهد داشت.

مخفی با بیان اینکه از فعالیت احزاب به‌عنوان کنشگران سیاسی استقبال می‌کنیم تشریح کرد: خوشبختانه مدیریت ارشد استان نیز بر تحقق این مهم تأکید دارد.

وی با بیان اینکه استان همدان یکی از استان‌های موفق در راه‌اندازی خانه احزاب در سطح کشور محسوب می‌شود، ابراز کرد: مسئله اینجاست که اگر ما بخواهیم مسیر حرکت احزاب را مشخص کنیم قابل قبول و روند متدوالی نیست. اصل آن است که گروه‌ها و احزاب بر اساس مرام‌نامه خود حرکت کنند اما شرط موفقیت آن‌ها جلب اعتماد مردم است؛ حال آنکه این اعتماد زمانی شکل خواهد گرفت که مردم این احساس را داشته باشند که این احزاب و گروه‌ها سیاسی در واقعیت امر دغدغه آن‌ها و توسعه و پیشرفت استان و کشور را دارند.

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استان همدان در پاسخ به این سؤال که احزاب مختلفی با دیدگاه‌های متفاوت در عرصه سیاسی این استان فعال هستند، بر همین اساس خانه احزاب به‌عنوان یک نهاد صنفی برای حمایت و پشتیبانی از این قشر راه‌اندازی شده است اما عده‌ای بر این عقیده‌اند که این خانه تنها در اختیار گروه‌های خاصی قرار دارد و همه افراد و گروه‌ها امکان بهره‌مندی از آن را ندارند؛ بنابراین برای ساماندهی و مدیریت بهتر چه رویکردی دنبال خواهد شد؟ ابراز کرد: پیگیر مسئله در چارچوب قانون خواهیم بود زیرا خانه احزاب باید به معنای واقعی کلمه خانه احزاب و تشکل‌های سیاسی مختلف باشد نه متعلق به یک طیف و گروه سیاسی خاص.

مخفی افزود: این مسئله به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر نیازمند تغییر و تحول باشد بر اساس قوانین این مهم را دنبال خواهیم کرد.

مع‌الوصف طبق آمار ارائه شده از سوی نهادهای متولی هم‌اکنون بیش از 50 حزب شناسنامه‌دار در سطح استان همدان وجود دارد که از این تعداد حدود 23 حزب فعال هستند بنابراین منطبق بر آنچه گفته شد اعتقاد دولت بر این است که در هر عرصه‌ای تمامی امور را به مردم واگذار کند که یکی از راه‌های آن شکل‌گیری احزاب با سلایق و تخصص‌های مختلف است.

بنابراین فعالیت تشکل‌های مردمی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، بهداشتی و زیست محیطی در چارچوب قانون می‌تواند مسیر توسعه استان را بیش از پیش هموار کند پس انتظار می‌رود با این اقدامات بتوان توده‌های مختلف مردم با سلایق و دیدگاه‌های مختلف در کارهایی که موجب رشد و اعتلای جامعه می‌شود، به سمن‌ها جذب شوند.

شناسه خبر 50334