شناسه خبر:50329
1400/10/6 09:32:57
کنترل ناهوشمند کرونا دردسر جدید شهروندان؛

راننده تاکسی‌ها خودمختار و اتوبوسرانی بی‌خیال

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: به اذعان فرماندار همدان درحال حاضر اجرای سیستم کنترل هوشمند در دستور کار قرار گرفته است و دیگر مبنای کار، رنگ‌بندی شهرها نیست؛ بنابراین همچنان رعایت پروتکل‌ها اصل بوده و درصورت برداشتن محدودیت‌ها، این مهم به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. اما باید گفت این کنترل ناهوشمند چیزی جز هرج‌ومرج و درعین‌حال افزایش نارضایتی‌ها را برای شهروندان به دنبال نداشته است.

شهر همدان بیش از سه هزار دستگاه تاکسی دارد که باید مدیریت شوند، وگرنه هرکدام می‌توانند براساس علایق و سلایق خود عمل کنند و اگر این‌گونه شود، عاقبت کار را هر کسی می‌تواند تصور کند.

درصدی از اعمال سلیقه شخصی در هر شغلی با هر میزان برخورداری از قوانین و مقررات، طبیعی است؛ اما وقتی این اعمال سلیقه به انحراف بیش از حد در ارائه خدمات منجر شود، دیگر نمی‌توان آن را طبیعی انگاشت. مسئله‌ای که متأسفانه این‌روزها بیش از هر زمان دیگری توسط برخی تاکسی‌دارها در همدان شاهد هستیم.

پیش از این با بروز کرونا در گزارشاتی با عنوان «یکه‌تازی تاکسی‌ها در همدان!» و «نرخ‌های جدید تاکسی در همدان چشم‌انتظار کمیته انطباق»، به تشریح عملکرد تاکسی‌ها و البته اتوبوس‌ها در دوران شیوع کرونا و بی‌توجهی رانندگان تاکسی به پروتکل‌های بهداشتی با وجود گرفتن اضافه‌کرایه مختص این شرایط، پرداخته بودیم؛ متأسفانه رانندگان تاکسی نه‌تنها پروتکل‌های بهداشتی شرایط قرمز کرونایی را رعایت نمی کنند، بلکه وظایف مشخص خود را نیز در برخی خطوط به انجام نمی‌رسانند.

تا پیش از این شاهد بودیم که تاکسی‌ها در شرایط کرونایی سه نفر در صندلی عقب سوار می‌کنند و یا در برخی از خطوط، در ساعاتی از شبانه‌روز محدوده خدمات‌دهی خود را کاهش داده و ساکنان برخی از شهرک‌ها را در نیمه راه پیاده می‌کنند و افراد باید بخشی از مسیر را پیاده بروند، چراکه رانندگان تمایلی به تردد در مسیرهای دورتر را با این بهانه که برایشان نمی‌صرفد! نداشتند.

حالا این‌روزها مردم در تماس با دفتر تحریریه و نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران این مجموعه قصه دیگری را از تاکسی‌های همدان می‌گویند، تاکسی‌هایی که مدعی هستند تاکسیرانی خود اجازه عدم رعایت پروتکل‌ها را به آن‌ها داده و می‌توانند بدون کاهش نرخ افزایشی نسبت به سوار کردن چهار سرنشین در تاکسی اقدام کنند و جالب‌تر اینکه در مواجه با اعتراض شهروندان به این رویه بدترین نوع برخورد را داشته و به شهروندان می‌گویند که اگر اعتراض دارید، می‌توانید پیاده شوید!

یکی از شهروندان با انتقاد از رفتار برخی رانندگان، گفت: متأسفانه این‌روزها با وجود آنکه همچنان شاهد پیشروی کرونا با سویه‌های جدید هستیم، اما دیگر رعایت پروتکل‌ها در تاکسی‌ها کم‌رنگ شده، به‌طوری که دیگر اعتراض هم کارساز نیست.

پریسا احمدی با بیان اینکه جالب‌ است این‌روزها تاکسی‌ها خود انتهای سفر مسافران را نیز تعیین می‌کنند، افزود: به‌عنوان مثال من میدان امام (ره) خیابان باباطاهر سوار تاکسی شدم، اما با وجود آنکه انتهای مسیر محله کوی کوثر مشخص است، درنهایت راننده من را در ایستگاه اصلی (ایستگاهی که در آن مسجد المهدی وجود دارد)، پیاده کرد و گفت تا پایین راهی نیست، بقیه مسیر را پیاده برو، شما جوانان اصلاً راه نمی‌روید! نکته ناراحت‌کننده دیگر این بود که در طول مسیر سه نفر در صندلی عقب سوار کرد و از هر نفر هم سه هزار تومان کرایه گرفت، درحالی که این سه هزار تومان برای سوار شدن دو نفر در صندلی عقب است.

این رفتارهای رانندگان تاکسی و داستان‌های تازه‌ای که هرروز از آن‌ها می‌شنویم، گویای نبود نظارت بر عملکرد تاکسی‌داران است که باعث شده هر کدام بنا به سلیقه و صلاحدید خود، مسافران را جابه‌جا کنند.

مشاهده رفتارهای عجیب از برخی تاکسی‌دارها چیز جدیدی نیست، در گذشته هم موارد عجیبی را از رفتار آن‌ها شاهد بودیم؛ مثل تاکسی‌هایی که سرویس مدارس بودند و درست در زمانی که مردم از محل کار به خانه بازمی‌گشتند و تاکسی نیاز بود، رانندگان تاکسی به‌عنوان سرویس مدرسه دانش‌آموزان مدارس را جابه‌جا می‌کردند! یا تاکسی‌هایی که در اسنپ کار می‌کنند! یا تاکسی‌هایی که از صبح تا شب در پارکینگ‌های خانه‌ها خوابیده‌اند وسهمیه بنزین می‌گیرند و از حضورشان در خطوط تاکسیرانی خبری نیست!

سرپرست معاونت تاکسیرانی و حمل‌ونقل بار و کالای شهرداری همدان درخصوص عملکرد رانندگان تاکسی اظهار کرد: شهروندان درصورت برخورد یا مشاهده تخلفی از رانندگان تاکسی، حتماً کد تاکسی را به سازمان اعلام کنند و مطمئن باشند که برخورد قانونی صورت می‌گیرد، پروانه راننده توقیف و جریمه اعمال می‌شود.

محمود حضرتی تصریح کرد: بازرسان سازمان همواره فعال و در محل کار خود مشغول نظارت و بازرسی هستند و اگر رانندگان در مسیر و مقصد مسافر یا دریافت کرایه تخلفی داشته باشند، قطعاً با دریافت کد تاکسی، برخورد قانونی با او صورت خواهد گرفت.

وی درخصوص سوار کردن سه مسافر در صندلی عقب افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا و ارائه دستورالعمل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکنون با 400 راننده متخلف برخورد و تاکسی مورد نظر به پارکینگ منتقل شده است.

حضرتی اظهار کرد: منکر تخلف رانندگان تاکسی نمی‌توان شد، اما در زمینه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیگر دستگاه‌های ذی‌نفع همچون سازمان تعزیرات حکومتی، راهور و مرکز بهداشت نیز باید ورود جدی داشته باشند.

سرپرست معاونت تاکسیرانی و حمل‌ونقل بار و کالای شهرداری همدان با تأکید بر اینکه درصورت گزارش تخلف و مشاهده سوار کردن چهار مسافر توسط تاکسی‌ها راننده طبق قانون مشمول جریمه و خودرو نیز توقیف می‌شود، گفت: شهروندان باید مطالبه‌گر باشند؛ افزایش کرایه تاکسی به این دلیل بود که سه مسافر سوار می‌کردند، اگر چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد، شهروندان باید طبق حقوق شهروندی خود اعتراض و مطالبه‌گری داشته باشند و این رفتار را نپذیرند و تخلفات را گزارش دهند.

وی با اشاره به موارد برخورد با رانندگان متخلف، افزود: مواردی از گزارش تخلفات از سوی شهروندان داشتیم که پس از اعمال قانون و جریمه، توقیف تاکسی و پروانه کاری نیز انجام شده است.

حضرتی گفت:‌ درحال حاضر تصمیم‌سازی ستاد ملی کرونای شهر همدان ملاک عمل ما است و فعلاً درخصوص تعداد مسافر در تاکسی‌ها چیزی ابلاغ نکرده‌‌اند و همچنان باید سه مسافر در تاکسی سوار شوند و مبلغ یک نفر را نیز سرشکن کنند.

وی با اعلام این خبر که سامان‌دهی تاکسی‌های شهر همدان از یک ماه پیش آغاز شده و تاکنون سه هزار تاکسی موفق به گرفتن کد شده‌اند، تصریح کرد: برای ارائه کد الزاماتی همچون برچسب و رعایت ضوابط درخصوص داشتن خطوط شطرنجی و غیره ملاک عمل است؛ بنابراین درصورت نداشتن این کد دیگر امکان جابه‌جایی مسافر به افراد با وجود داشتن تاکسی، داده نمی‌شود.

در ادامه بر مبنای گلایه‌مندی مردم از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس‌ها نیز بر آن شدیم تا دراین‌باره با بابک اسدی، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری همدان نیز گفت‌‌وگویی ترتیب دهیم:

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری همدان با بیان اینکه درحال حاضر شرایط شهر همدان به‌لحاظ کرونا آبی و عادی بوده و هرروز رسانه‌ها و جراید بر این امر تأکید دارند، ابراز کرد: انعکاس این اخبار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را خودبه‌خود کم‌رنگ می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این سازمان در شرایط حاد کرونایی شهر همدان تمام دستورالعمل‌های لازم را درخصوص فاصله‌گذاری، الزام ماسک زدن مسافران، جداسازی کابین راننده از مسافران و درعین‌حال ضد عفونی کردن مداوم را در دستور کار داشت، ابراز کرد: درحال حاضر 170 دستگاه اتوبوس در سطح شهر خدمات‌رسانی می‌کنند.

این مقام مسئول افزود: با توجه به گلایه‌مندی شهروندان بازهم لزوم رعایت پروتکل‌ها را به فعالان حوزه حمل‌ونقل و به‌ویژه رانندگان اتوبوس گوشزد خواهیم کرد.

فرماندار همدان نیز در واکنش به مباحث عنوان‌شده از سوی متولیان حوزه حمل‌ونقل شهرداری گفت: درحال حاضر اجرای سیستم کنترل هوشمند در دستور کار قرار گرفته است و دیگر مبنای کار، رنگ‌بندی شهرها نیست؛ بنابراین همچنان رعایت پروتکل‌ها اصل بوده و درصورت برداشتن محدودیت‌ها، این مهم به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

مع‌الوصف؛ با وجود آنکه سرپرست معاونت تاکسیرانی و حمل‌ونقل بار و کالای شهرداری همدان قاطعانه می‌گوید همچنان تصمیم‌سازی ستاد ملی کرونای شهر همدان ملاک عمل ما است و فعلاً درخصوص تعداد مسافر در تاکسی‌ها به ما چیزی ابلاغ نکرده‌‌اند و همچنان باید سه مسافر در تاکسی سوار شوند و مبلغ یک نفر نیز سرشکن شود، اما کافی است سری به ایستگاه تاکسی‌ها در ابتدای خیابان‌ها و محلات همدان بزنید، قطعاً با تاکسی‌هایی روبه‌رو می‌شوید که یکی پس از دیگری با چهار مسافر ایستگاه را ترک کرده و درعین‌حال نرخ افزایشی را نیز کاهش نمی‌دهند و یا در برخورد با واکنش سهل‌انگارانه مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی باید گفت که سویه جدید وارد کشور شده و نمی‌توان ملاک عمل را بدون درنظر گرفتن تصمیمات کشوری و استانی بر مبنای برداشت شخصی استوار کرد! زیرا سویه‌های جدید کرونا بدون درنظر گرفتن آبی بودن وضعیت شهرها شرایط را بحرانی و قرمز می‌کنند.

البته این نکته که شهروندان باید مطالبه‌گر باشند نیز مسئله مهمی است، چراکه در غیر این صورت آش همان است و کاسه همان.

درواقع یکی از دلایل بروز چنین تخلفاتی بی‌توجهی مردم نسبت به حفظ حقوقشان است. در موارد بسیاری مشاهده شده که با اعلام کد تاکسی و اتوبوس متخلف به ناظران، بلافاصله با متخلفان برخورد شده؛ پس باید این حق را به رسمیت شناخت و از آن استفاده کرد تا رانندگان متخلف مجبور به رعایت قانون شوند. البته انجام این وظیفه توسط مسافران به معنای سلب وظیفه از مسئولان در نظارت بر عملکرد رانندگان نخواهد بود، به‌ویژه اینکه برخی تخلفات آنقدر واضح هستند که نیازی به گزارش مردمی درخصوص آن‌ها نیست و یا اگر واضح نیستند، بهتر است مسئولان این حوزه یا ناظران و بازرسان گه‌گاه به‌عنوان مسافر در خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهر تردد کرده و از نزدیک با آنچه رخ می‌دهد، مواجه شوند؛ وگرنه هیچگاه سواره آنچنان که باید از پیاده خبردار نخواهد شد!

شناسه خبر 50329