شناسه خبر:49794
1400/9/24 13:14:32

سپهرغرب، گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طی مطالعاتی که صورت گرفت 12 قطب در کشور برای توسعه کاربرد پرتوها شناسایی شده است که آن‌ها را عملیاتی خواهیم کرد.

محمد اسلامی گفت: این توفیق را پیدا کردیم که یک گام مهم و اساسی برای گسترش فناوری هسته‌ای برداریم و تاثیرگذاری زنجیره ارزش را در حوزه صنعتی، اقتصادی و زندگی مردم پایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: تقویت امنیت غذایی و گسترش ظرفیت‌ها از مزرعه تا سفره مردم را در دستور کار داریم که می‌تواند با استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه کاربرد پرتوها، جایگزین وضعیت موجود ما باشد چرا که با هزینه و قیمت تمام شده بالا و ضایعات زیادی مواجه هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: میزان ضایعات ما در محصولات کشاورزی خیلی بالا است و اگر جلوی اسراف را بگیریم هم یک اقدام خداپسندانه انجام داده‌ایم و هم در شرایط فعلی که نیاز به ایجاد ارزش افزوده داریم، یک گام کمک‌کننده برای افزایش بهره‌وری برداشته‌ایم.

اسلامی ادامه داد: در هفته‌های اخیر برخی از محصولات غذایی صادراتی ما را مرجوع کردند؛ طی مطالعاتی که صورت گرفت 12 قطب در کشور برای توسعه کاربرد پرتوها شناسایی شده است که آن‌ها را عملیاتی خواهیم کرد.

وی افزود: بخش مهم و تاثیرگذار توسعه کاربرد پرتوها، تاکنون به دلایل گوناگونی میسر واقع نشده است و ما متاسفانه از تاثیر این بخش و اثرات اقتصادی فناوری هسته‌ای بر زندگی مردم غفلت کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در دنیا، انرژی هسته‌ای ما را فقط با غنی‌سازی می‌شناسند و در غنی‌سازی نیز اتهاماتی نثار ما می‌کنند که هنوز با ادله‌ها و شواهد گوناگون از این دفاع می‌کنیم که ما دنبال تسلیحات هسته‌ای نیستیم و در راهبرد امنیت ملی کشورمان چنین گامی تعریف نشده است.

اسلامی اظهار کرد: وقتی این دامنه کاربردها و تاثیرگذاری گسترده آن را عملیاتی و تبیین نکنیم، آنها خیلی راحت انگشت اتهام خود را به سمت ما نشانه‌روی می‌کنند.

وی تصریح کرد: این یک گام بزرگ حیاتی و ضروری برای فراهم آوردن فضا و همراه کردن فضا برای رشد و توسعه فناوری هسته‌ای است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه گام دیگری که در حال حاضر همزمان به موازات توسعه کاربرد پرتوها انجام می‌شود، تولید رادیوداروها است، گفت: دیروز رادیوداروهای جدیدی رونمایی کردیم که برای بخش درمان بسیار ضروری و موثر است. 

این رادیوداروها در اختیار شرکت پارس ایزوتوپ قرار گرفت تا فعالیت‌های تکمیلی را برای گرفتن مجوز و ورود به زنجیره رادیوداروهای قابل استفاده در بخش درمانی کشور انجام دهد.

اسلامی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر، تولید برق و آب‌شیرین‌کن‌ها هستند،افزود: ما در لایحه 1401 ایجاد 10 هزار مگاوات برق جدید را در قانون پیش‌بینی کرده‌ایم. 

همچنین توسعه سنگینی را در نظر گرفته‌ایم که در یک برنامه 15 ساله، نیروگاه‌های اتمی کشور را گسترش دهیم.

وی گفت: موضوع مهم دیگر در فناوری هسته‌ای، توجه به پژوهش، آموزش و توسعه ظرفیت‌های پژوهشی است که در دستور کار داریم تا با پرورش و توسعه نیروی انسانی، کادر مورد نیاز در یک چرخه‌ی کاملاً حرفه‌ای، کاربردی و موثر را ایجاد کنیم که با تحقیقات نتیجه‌گرا سازمان را پشتیبانی کند.

 امید است در سند جامعی که برای انرژی اتمی به عنوان یک سند راهبردی در دست اقدام است به بخش توسعه منابع انسانی به صورت توأمان توجه شده است.

شناسه خبر 49794