شناسه خبر:49210
1400/9/11 10:49:31
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

ملایر میزبان بزرگ‌ترین واحد پرورش مرغ مادر در خاورمیانه

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده چند واحد تولیدی بزرگ نیز به زیرساخت‌های تولید طیور استان طی چند ماه آتی افزوده خواهد شد، گفت: در آینده نزدیک میزبان بزرگ‌ترین واحد پرورش مرغ مادر گوشتی خاورمیانه در ملایر خواهیم بود.

مرغ و تخم مرغ ازجمله خوراکی‌هایی هستند که محبوبیت زیادی در سفره خانوارهای ایرانی دارند؛ مرغ به‌دلیل اینکه تنوع غذایی مختلفی دارد، همواره مورد استقبال بوده و تخم مرغ نیز به‌دلیل سهولت مهیا شدن به‌عنوان یک وعده غذایی و همچنین کم‌هزینه بودن آن، نسبت به سایر غذاها برای ایرانی‌ها از اهمیت برخوردار است. اما این‌روزها شرایط بازار آن‌ها به‌گونه‌ای شده که دسترسی به جنس با کیفیت این محصولات غذایی کاهش داشته است، به‌طوری که برای چند سال متوالی است که بازار تولید و توزیع مرغ با مشکلاتی مواجه شده که دراین‌بین مهم‌ترین مشکل تولید که روی قیمت نیز تأثیر بالایی دارد، تهیه نهاده‌ها برای مرغداران است؛ زیرا بخش زیادی از این نهاده‌ها وارداتی است و طبیعتاً قیمت آن‌ها با ارز محاسبه شده و به همین دلیل در این چندسال وضعیت این بازار مناسب نبوده است. بنابراین بازار مرغ همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست و فراز و نشیب‌های بسیاری را به‌ویژه از ابتدای امسال تجربه کرده است، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا برای اطلاع از آخرین وضعیت این محصول استراتژیک با علیرضا قراگوزلو، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه صنعت طیور در استان همدان درحال طی کردن دوران طلایی خود است، گفت: امیدواریم با اقدامات اخیر که در دستور کار این معاونت قرار گرفت و آغاز شد، طی دو سال آینده همدان را به‌عنوان استان برتر در حوزه طیور غرب و حتی شمال غرب کشور مطرح کنیم.

  تولید 160 تُنی مازاد مرغ در همدان

علیرضا قراگوزلو با اشاره به اینکه از 30 آبان‌ماه تا دو هفته آتی شاهد تولید روزانه 160 تُن مازاد بر مصرف گوشت مرغ در استان خواهیم بود، ابراز کرد: برای مدیریت این میزان تولید مازاد به دنبال تأمین بازار در خارج از استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان خوشبختانه هیچگونه مشکل در عرصه تولید گوشت مرغ وجود ندارد، تصریح کرد: این قول را به مردم می‌دهم که تا آخر دی‌ماه هیچ مشکلی برای تأمین مرغ در بازار نداشته باشند.

قراگوزلو با تأکید بر اینکه اعلام مهلت زمانی دی‌ماه به آن جهت است که برنامه‌ریزی‌ها متأثر از جوجه‌ریزی هر دو ماه یک‌بار انجام می‌پذیرد، اذعان کرد: البته در این مهلت زمانی نیز منطبق با پیش‌بینی‌ها، شاهد مشکل خاصی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده چند واحد تولیدی بزرگ نیز به زیرساخت‌های تولید طیور استان طی چند ماه آتی افزوده خواهد شد، گفت: در آینده نزدیک میزبان بزرگ‌ترین واحد پرورش مرغ مادر گوشتی خاورمیانه در ملایر خواهیم بود.

   ملایر، کبودراهنگ و فامنین در انتظار واحد 300 هزار قطعه‌ای

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: علاوه‌بر این یک واحد 300 هزار قطعه‌ای مرغ گوشتی دیگر در ملایر و دو واحد مشابه در فامنین و کبودراهنگ نیز در دستور کار است.

   یک میلیون و 100 هزار قطعه مرغ به ظرفیت مرغ استان همدان افزوده می‌شود

قراگوزلو با اشاره به اینکه با تعریف این پروژه‌ها یک میلیون و 100 هزار قطعه به ظرفیت تولید طیور استان افزوده خواهد شد، اذعان کرد: این میزان تولید مطمئناً استان را از حاشیه امن تولید خارج کرده و به استان تولیدکننده مازاد بدل خواهد کرد.

   مشکلی برای تأمین نهاده وجود ندارد

وی با بیان اینکه خوشبختانه در بحث تأمین نهاده‌ها در بخش مرغ گوشتی، مرغ مادر گوشتی و تخم‌گذار نه‌تنها در استان همدان بلکه در کل کشور مشکلی وجود ندارد و این مهم به‌صورت صددرصدی از طریق ثبت‌نام در سامانه به سهولت انجام می‌پذیرد، اظهار کرد: البته این امکان وجود دارد که در مواردی این نهاده‌ها با اندکی تأخیر در اختیار صنعتگران این عرصه قرار گیرد که این مهم نیز نشأت‌گرفته از فعالیت بخش خصوصی (شرکت‌ها) بوده که از طریق دستگاه قضا، سازمان صمت و درعین‌حال اداره کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌ها در دست پیگیری است.

   اعمال قیمت‌گذاری مصوب کشوری در همدان به‌صورت صددرصدی

وی با اشاره به بحث قیمت‌گذاری مرغ نیز گفت: این مهم مصوب کشوری است، به‌طوری که درحال حاضر هر کیلو مرغ گرم به مبلغ 31 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که این مهم در استان همدان نیز به‌صورت صددرصدی لحاظ می‌شود.

   اجرای طرح پرورش مرغ از اردیبهشت‌ماه 1401

قراگوزلو با اشاره به اینکه وجود مرغ منجمد وارداتی طی چند هفته اخیر در بازار مرغ نیز برای تنظیم بازار اتفاق افتاد بنابراین طی دو هفته آتی با توجه به مازاد تولید دیگر نیازی به ورود این نوع مرغ نیست، بیان کرد: درخصوص طرح پرورش مرغ بومی نیز باید بگویم این مهم باید اردیبهشت‌ماه هرسال در دستورکار قرار گیرد، بنابراین از آنجا که به فصل سرما نزدیک شدیم، دیگر امکان اجرای این مهم فراهم نیست، زیرا بازده تولید این نوع مرغ کاهش می‌یابد؛ پس ما به حمایت رسانه‌ها به دنبال بحث‌های ترویجی از اسفندماه سال جاری در این موضوع نیازمند بوده و از اردیبهشت‌ماه شاهد توزیع جوجه یک‌روزه و اجرای این طرح در روستاها خواهیم بود.

   400 واحد مرغداری فعال در همدان

وی با تأکید بر اینکه ما از ورود سرمایه‌گذار در این وادی پُرسود حمایت می‌کنیم، ابراز کرد: درحال حاضر کلیه 400 واحد واحد مرغداری در استان فعال هستند و تنها چند واحد غیر فعال وجود دارد که این واحدها نیز دارای مشکلات داخلی، مدیریتی و شخصی هستند.

قراگوزلو با اشاره به اینکه 36 واحد فعال نیز در عرصه مرغ تخم گذار در استان فعالیت می‌کنند، اذعان کرد: خوشبختانه در عرصه تولید و توزیع این محصول نیز در استان مشکلی وجود دارد، به‌طوری که در اوج تولید تخم مرغ طی 20 ساله گذشته قرار داریم.

* تولید روزانه 49 تُن تخم مرغ در همدان

وی افزود: تا 15 روز آینده میزان تولید تخم مرغ در استان روزانه به 49 تُن خواهد رسید.

مع‌ا‌لوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد آینده خوبی را می‌توانیم با برنامه‌های ارائه‌شده از سوی معاونت طیور در استان همدان ترسیم کنیم، اما تحقق این برنامه ‌ها نیازمند جدیت، همت و توجه به حمایت از تولیدکنندگان و درعین‌حال نظارت کافی وافی بر بازار توزیع و تأمین نهاده‌ها است که متأسفانه طبق تجارب موجود همواره در این بخش شاهد مشکلات عدیده‌ای بوده و هستیم، بنابراین اینکه تنها زیر پای سرمایه‌گذار فرش قرمز بیندازیم، کافی نیست، بلکه باید برای وی برنامه راهبرد در استان ترسیم و از وی درصورت عدم عمل به تعهدات، امکان بازخواست را فراهم کرد تا بازار مصرف مردم همچون چند ماه گذشته دچار تلاطم نشود.

شناسه خبر 49210