شناسه خبر:48859
1400/9/3 10:32:01

سپهرغرب، گروه اجتماعی: صالح قاسمی گفت: طبق آمار رسمی در سال بیش از 400 هزار جنین در کشور سقط می‌شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت درباره تعداد سقط‌هایی که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود، گفت: طبق آمار رسمی در سال بیش از 400 هزار جنین در کشور سقط جنین صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: از این تعداد سقط جنین، بخشی را سقط‌های جنین غیر ارادی دربرمی‌گیرد؛ که این سقط‌ها به مشکلات پزشکی مادر مربوط می‌شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با اشاره به اینکه 96 درصد از سقط‌های جنین، سقط‌های القایی و جنایی هستند گفت:یعنی این سقط‌ها بدون مجوز قانونی و پزشکی و بااراده مادر صورت می‌گیرد.

صالح قاسمی با بیان اینکه این تعداد از سقط‌های جنین غیرقانونی در کشور اسلامی رخ می‌دهد، تصریح کرد: سقط‌های جنین غیرقانونی برای مادر آسیب‌زاست و تاثیر زیادی بر روی شاخص‌های جمعیتی می‌گذارد.

وی در تحلیلی علت افزایش سقط‌های غیرقانونی جنین را این‌گونه توصیف کرد که اقلام دارویی که روند سقط جنین را تسهیل می‌کند، به فراوان در دسترس عموم است، همچنین بعضی از پزشکان با زیر پا گذاشتن اخلاق پزشکی روند سقط را تسهیل می‌کنند.

قاسمی ادامه داد: قوانین سقط جنین در کشور ناکار‌آمد است و قانون مدیریت سقط جنین به طور ناقص در کشور اجرایی می‌شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در آماری به تعداد موالید در سال 1399 اشاره کرد و گفت: طبق آخرین اعلام رسمی در سال 1399 حداکثر یک میلیون و 100 هزار تولد در کشور داشتیم درحالی که این تعداد موالید، حدود 400 هزار جنین در کشور سقط شده‌اند.

شناسه خبر 48859