شناسه خبر:48815
1400/9/3 09:14:13

سپهرغرب، گروه خبر: طی نشستی در تهران پرونده ثبت ملی تفرشی‌دوزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در اولین جلسه از سلسه جلسات پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی که در ساختمان تاریخی کوشک تهران برگزار شد، شرایط اولیه ثبت ملی شهر تفرش به صورت رسمی بررسی شد.

در این نشست که معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و مسئولان استانی حضور داشتند، پرونده سه استان کشور و همچنین پرونده شهر پرونده تفرش در استان مرکزی به‌عنوان شهر ملی تفرشی‌دوزی مورد بررسی قرار گرفت.

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در این نشست و بعد از پایان بررسی پرونده‌های سه استان سمنان، مرکزی و همدان با اشاره به نتایج بسیار خوب چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی گفت: امیدواریم که پنجمین شورای راهبردی نیز نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

پویا محمودیان بیان کرد: پرونده‌های مطرح‌شده از استان‌ها در این شورا اهمیت فراوانی دارد و ثبت ملی هر کدام از شهرها و روستاهای صنایع‌دستی می‌تواند به رونق هرچه بیشتر صنایع‌ دستی در استان کمک کند.

وی ادامه داد: بعد از ثبت ملی هر شهر یا روستا باید چند کار اساسی انجام دهیم. اولین موضوع تمرکز بر آموزش است و در کنار آن تهیه و نصب المان‌هایی که در نقاط مختلف صنایع‌ دستی آن منطقه را به نمایش بگذارد. این در حالی است که مسئولان ارشد استانی باید برای فروش و عرضه صنایع‌ دستی بازارچه و مکان ثابتی را در اختیار هنرمندان قرار دهند.

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ادامه داد: ثبت ملی یک روستا یا شهر در حوزه صنایع‌ دستی که زمینه‌ساز ثبت جهانی است، عزم ملی می‌طلبد و تمام مسئولان ارشد استانی و نمایندگان مجلس باید به این موضوع کمک کنند.

محمودیان در ادامه گفت: حضور استانداران و نمایندگان مجلس در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی اهمیت فراوانی دارد و می‌تواند به تسهیل کارها کمک کند، چرا که توسعه صنایع‌ دستی در هر استان نیازمند همکاری و مشارکت مسئولان استانی است.

وی با اشاره به اینکه ارتزاق خانواده‌های هنرمند از طریق فروش صنایع‌ دستی است، افزود: حمایت از آن‌ها لازم است و باید برای فروش هرچه بهتر محصولات صنایع‌ دستی برنامه‌ریزی و با استفاده از ظرفیت‌های ملی و استانی از آن‌ها حمایت شود تا شرایط بهتری برای فروش صنایع‌ دستی فراهم آید.

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرونده شهر تفرش اشاره کرد و افزود: شهر تفرش یک شهر دانشمندپرور و نخبه‌پرور است و در حوزه صنایع‌ دستی ظرفیت‌های بسیار خوبی در این شهر داریم. به طور حتم ثبت ملی تفرش به‌عنوان شهر ملی تفرشی‌دوزی نقش مهمی در توسعه و رونق صنایع‌ دستی در این شهر خواهد داشت.

محمودیان تأکید کرد: تلاش خواهیم کرد تا تفرشی‌دوزی را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم. راه‌اندازی فروشگاه صنایع دستی و سایت فروش در این شهر اهمیت فراوانی دارد، خصوصاً این که در حوزه تجاری‌سازی در این خصوص فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که باید حتماً به آن توجه کرد، تبلیغات وسیع این هنر زیبا و نیز تداوم آموزش علاقه‌مندان به این رشته است.

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خاطرنشان کرد: برای ثبت ملی یک شهر یا روستا نیازمند همکاری مسئولان ملی و استانی هستیم. بدون همکاری و مشارکت مسئولان استانی نمی‌توان انتظار داشت که اتفاقات خوبی بیفتد، حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی یک مطالبه مهم مردمی است چرا که ثبت‌های ما ثبت‌های اقتصادمحور است، از این رو همه مسئولان باید پای کار باشند.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی در این نشست برگزاری جلسات شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی را یک اقدام مهم برای حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی ذکر کرد و گفت: خوشبختانه تفرش در حوزه صنایع‌ دستی دارای ظرفیت‌های گوناگونی است و می‌توان از طریق گردشگری و صنایع‌ دستی برای مردم تفرش شغل ایجاد کرد.

ولی‌الله بیاتی اظهار کرد: تفرش یک باغ‌شهر است، سه برابر عرصه مسکونی باغ در تفرش دارد و چهره‌های ماندگاری مانند پرفسور حسابی متعلق به این شهر است.

وی افزود: خوشحالیم که در این نشست قرار است این شهر به‌عنوان شهر ملی تفرشی‌دوزی ثبت شود، البته این درحالی است که ظرفیت‌های فراوان دیگری در حوزه صنایع‌ دستی در این شهر وجود دارد که نیازمند توجه هرچه بیشتر است.

فرماندار تفرش نیز در این نشست به ظرفیت‌های این شهر در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع‌ دستی اشاره کرد و گفت: این شهر نقش مهمی در تاریخ داشته است و در حال حاضر صنایع‌ دستی این شهر به‌عنوان یکی از محصولات ارزشمند به حساب می‌آید و از تاریخ و قدمت برخوردار است، این در حالی بوده که خود تفرش سه هزار سال قدمت دارد.

عبدالرضا حاج‌علی بیگی یادآور شد: هنرمندان زیادی داریم که در این رشته مشغول هستند، خوشبختانه فروش آنلاین تفرشی‌دوزی راه‌اندازی شده و در فضای مجازی شاهد فعالیت فروشگاه‌هایی هستیم که به عرضه این محصول اختصاص دارند.

شناسه خبر 48815