شناسه خبر:48548
1400/8/27 09:07:28
شهردار همدان درخواست کرد:

تشکیل اتاق مشترک شهرداری و محیط‌زیست

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار همدان خواستار تشکیل اتاق فکر مشترک با حضور شهرداری همدان و فعالان، دانشگاهیان، مردم و مدیران محیط‌زیستی شد.

سیدمسعود حسینی گفت: زندگی و زیست انسان از فصول مشترک اداره حفاظت محیط‌زیست و شهرداری بوده و محیط‌زیست شهری از اصلی‌ترین مباحث شهر است.

وی ادامه داد: سیاست‌های کوتاه‌مدت باعث ایجاد معضلات بلندمدت خواهد شد و باید در پیش گرفتن سیاست‌ها، آینده‌نگری را مد نظر قرار داد؛ اگرچه این رویکرد ممکن است منافع عده‌ای را به خطر بیندازد، اما این سیاست‌ها نباید به ضرر شهروندان تمام شود.

حسینی با اشاره به اینکه شهر محل زیست تعداد زیادی از انسان‌ها است و امیدواریم در مسیر اداره شهرداری دچار نگاه‌های کوتاه‌مدت نشویم، گفت: تک‌صدایی یک آفت است و باید فضای گفت‌وگو ایجاد شود و مردم را پای‌کار بیاوریم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز بیان کرد: در حوزه پسماند به بازنگری نیاز داریم و بی‌توجهی به مسائل متعدد موجب تبدیل‌ شدن این مقوله به یک حوزه هزینه‌زا برای شهرداری شده است.

محسن جعفری‌نژاد بسطامی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی، استفاده از تجربه موفق کلان‌شهرهایی چون تهران و مشهد، مشارکت مردم در تفکیک پسماند و استفاده از فناوری‌های روز و غیره در حوزه پسماند شهر همدان، مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: شهر همدان، فضا و مکان کافی برای توسعه ندارد و جمعیت بالای شهر در این شرایط موجب پیچیده‌تر شدن مشکلات می‌شود که در همین خصوص تشکیل دفتر محیط‌زیست و توسعه پایدار در شهرداری همدان پیشنهاد می‌شود.

جعفری‌نژاد بسطامی گفت: ساختار شهرداری همدان هنوز نتوانسته متناسب با توسعه شهری خود را ارتقا دهد و نیاز به ساختار قوی با توجه به مسائل متعدد ازجمله محیط‌زیست شهری و توسعه پایدار حس می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان اظهار کرد: عدم هماهنگی باعث ایجاد دغدغه برای مردم شده است و تقابل مشکلی را حل نمی‌کند، باید نگاه هم‌افزایی داشته باشیم که در همین راستا حفاظت محیط‌زیست در کنار شهرداری خواهد بود.

وی درخصوص طرح توسعه شهری همدان گفت: توجه به کریدورهای هوا در بلندمرتبه‌سازی ازجمله ملزومات محیط‌زیستی شهر است که باید در این طرح درنظر گرفته شود که درصورت عدم دقت لازم در جانمایی آن‌ها، باعث تشدید اثرات آلودگی هوا خواهیم شد.

شناسه خبر 48548