شناسه خبر:48396
1400/8/24 09:24:04
شهردار بهار در کارگروه رسانه و فرهنگ شهرسازی:

ظرفیت رسانه در ایجاد فرهنگ‌سازی سطح شهر بسیار تأثیرگذار است

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار بهار با بیان اینکه ما به قدرت رسانه اعتقاد داریم، گفت: ظرفیت رسانه در ایجاد فرهنگ‌سازی سطح شهر بسیار تأثیرگذار است و الگوسازی شهروندان نمونه ازجمله اقداماتی بوده که با همکاری رسانه‌ها و شهرداری درحال انجام است.

مهدی مجیدی در کارگروه رسانه و فرهنگ شهروندی که در سالن کنفرانس شهرداری بهار با ریاست شهردار بهار و با حضور اصحاب رسانه این شهر برگزار شد، ابراز کرد: ظرفیت رسانه در ایجاد فرهنگ‌سازی سطح شهر بسیار تأثیرگذار است و الگوسازی شهروندان نمونه ازجمله اقداماتی بوده که با همکاری رسانه‌ها و شهرداری درحال انجام است.

وی افزود: از عمده مشکلات شهر بهار ریختن نادرست زباله در باکس‌های زباله، ریختن نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر، پیاده‌رو و باکس زباله و پساب‌ها است.

مجیدی اظهار کرد: ریختن نخاله‌های ساختمانی در باکس زباله یکی از مشکلاتی است که مأموران جمع‌آوری زباله به‌کرات تذکراتی را دراین‌باره به شهروندان داده‌اند که متأسفانه برخی از شهروندان عامدانه این حرکت را انجام می‌دهند و زمانی این موضوع مشکل‌آفرین است که هنگام تخلیه نخاله‌ها در دستگاه پرس، باعث تخریب تجهیزات و دستگاه زباله‌بر می‌شود؛ زیرا باکس‌های زباله برای زباله خانگی تعریف شده و ریختن نخاله ساختمانی یا شاخ و برگ درختان در آن باعث آسیب رسیدن به باکس شده و هزینه‌های گزاف برای تجهیزات شهرداری دارد.

وی افزود: از دیگر مشکلاتی که ظاهراً به‌دلیل بی‌اطلاعی برخی شهروندان با آن مواجه هستیم، ریختن زباله‌های خانگی بدون کیسه به داخل باکس‌ها است و این خود باعث چسبیدن زباله‌های تر به جداره باکس‌ها می‌شود و با تخلیه آن‌ها، بخشی از زباله‌ها در داخل باکس می‌ماند و با توجه به اینکه شست‌وشوی آن‌ها به‌صورت هفتگی یا ماهانه انجام می‌گیرد، خود باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود.

این مقام مسئول اعلام کرد: شهرداری بهار سالیانه 10 میلیارد تومان بابت جمع‌آوری زباله در شهرداری بهار هزینه می‌کند و حدود 200 میلیون تومان از مردم جمع‌آوری و 9 میلیارد و اندی از سهم عمرانی پرداخت می‌شود و نکته قابل توجه این است که پرداخت این هزینه از محل اعتبارات عمرانی باعث کاهش توان قسمت عمرانی شده است و هزینه عمرانی صرف جمع‌آوری زباله می‌شود؛ اگر هزینه جمع‌آوری زباله کاهش یابد، کار عمرانی بیشتری صورت می‌گیرد.

شهردار بهار در ادامه به مشکل پساب‌های خانگی و مغازه‌های مرغ و ماهی‌فروشی سطح شهر نیز اشاره کرد که با وجود تذکر نیروهای شهرداری به مغازه‌ها و خانه‌ها، متأسفانه اقدامی در جهت برطرف کردن این مشکل انجام نمی‌دهند و با توجه به وجود شبکه فاضلاب در همه نقاط شهر، این مشکل با هدایت لوله‌ها به درون شبکه برطرف می‌شود.

مجیدی با بیان اینکه مشارکت مردمی در دو ماه اخیر نسبت به 6 ماهه قبل دو برابر شده است، گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری 592 فقره پرداخت نوسازی داشتیم و با اطلاع‌رسانی که به کمک رسانه داشتیم و تخفیفاتی که داده شده، این نرخ به یک‌هزار فقره رسیده است، با توجه به اینکه مدت تخفیف 30 درصدی عوارض در بیستم آبان‌ماه به پایان رسیده و پس از این با اجرای قانون کمیسیون ماده 77 وصول عوارض انجام خواهد شد، درتلاشیم تا سال آینده پرداخت الکترونیکی عوارض را راه‌اندازی کنیم و همشهریان می‌توانند عوارض خود را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قبلاً جریمه دیرکرد در محاسبه عوارض در سیستم اداری بود، تشریح کرد: جریمه دیرکرد عوارض از قبل در سیستم تعبیه شده بود، بنابراین این مشکل را برطرف کردیم و جریمه دیرکرد از سیستم محاسبه عوارض حذف شد و شهروندان می‌توانند بدون هیچ نگرانی از وجود جریمه دیرکرد، اقدام به پرداخت عوارض کنند و تا جایی که در چارچوب و ضوابط و مقرارت باشد، با شهروندان همکاری می‌کنیم.

در پایان این نشست اصحاب رسانه، با حضور مسئول خدمات شهری شهرداری از سایت نخاله‌های ساختمانی و سایت جمع‌آوری زباله بازدید به‌عمل آمد.

شناسه خبر 48396