شناسه خبر:48266
1400/8/20 10:17:42

سپهرغرب، گروه شهر: شهروندان اراکی سال گذشته پاییز خشکی را سپری کرده‌اند این در حالی است که امسال بارش باران در شهر اراک از دو روز گذشته آغاز شده و در برخی از شهرهای استان مرکزی برف محورهای بین راهی و معابر شهری را سفیدپوش کرده است.

بارش باران و برف یکی از پدیده‌های زیبای عالم هستی با شروع فصل سرما در نقاط مختلف کشور آغاز شده است؛ اگر چه نزولات آسمانی از جمله بارش برف به عنوان نعمت خداوند موجب خیر و برکت می‌شود ولی یخ‌زدگی رویه راه‌ها و انباشت برف در معابر و خیابان‌ها مشکلاتی را در عبور و مرور شهری و بین شهری به وجود می‌آورد. بدین منظور شهرداری‌ها با توجه به وظایف خود در شهرها باید با پیش اندیشی و تدارک تجهیزات مناسب آمادگی لازم را برای مواجهه با آن داشته باشند.

شهر اراک استان مرکزی در قلب ایران واقع شده و یکی از کانون‌های ارتباطی مهم در شاهراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است و از این منظر با توجه به اقلیم سرد و زمستان‌های پربارش نیاز است که پیش آمادگی و هماهنگی لازم در ارائه خدمات زمستانی، وسایل، تجهیزات و تمهیدات لازم با حساسیت و به صورت برجسته در آن دیده شود. در این راستا جلسات ستاد زمستانه هر ساله در پاییز برگزار می‌شود و به موجب آن هماهنگی‌های درون سازمانی بین واحدهای مختلف شهرداری و همچنین دستگاه‌های خدمات رسان مانند اداره آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق، اداره گاز و پلیس راهور در جهت آمادگی برای بارش‌های زمستانی انجام خواهد شد.

 آماده‌باش نیروهای خدمات شهری همزمان با بارندگی‌ها

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک گفت: در قالب ستاد زمستانه با همکاران مختلف خود در شهرداری جلسات متعددی داشته‌ایم و نقطه نظرات همکاران خود در شهرداری را شنیده‌ایم و تا حدودی موارد و مشکلات موجود احصا شده است.

ناصر عسگری ادامه داد: در این راستا لایروبی جداول، کانال‌ها و رودخانه‌ها انجام شده است، هرچند طبق قانون لایروبی رودخانه‌ها وظیفه امور آب است و بر عهده شهرداری نیست، اما در این مورد شهرداری این وظیفه را هم بر عهده گرفته است، همچنین تاکنون اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز ماشین‌های برف‌روبی و یخ زدایی هزینه شده و مابقی ماشین آلات نیز در حال تعمیر است تا در صورت نیاز در بارندگی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این نزدیک به یک میلیارد تومان نیز در مدیریت بحران برای تجهیز امکانات برای مقابله با شرایط اضطراری و پیش‌بینی نشده در نظر گرفته شده که این تجهیزات شامل موتوربرق، پمپ‌های مختلف، اره موتوری و… است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک افزود: نمک و ماسه نیز به میزان هفت هزار تن از سال پیش در انبار باقی مانده و موجود است و حداقل برای یک سال پربارش کافی است. همچنین سال گذشته بیش از 850 نفر در ستاد زمستانه مشغول کار بوده‌اند که در سال جاری به 1000 نفر رسیده و بیش از 100 دستگاه مختلف نیز برای برف‌روبی تجهیز شده است.

وی با بیان اینکه در ستاد زمستانه وظایف کلیه معاونت‌های شهرداری مشخص و امکانات مورد نیاز نیز تأمین شده است و هر یک از این واحدها در زمان بارندگی به ایفای وظیفه خود خواهند پرداخت، گفت: یکی از اساسی‌ترین سازمان‌های شهرداری در زمستان که وظایف مهمی را بر عهده دارد، سازمان آتش نشانی است که به استثنای خدمت رسانی در بارندگی‌ها به آموزش‌های مجازی و تهیه بروشور در زمینه گازگرفتگی نیز پرداخته است. همچنین هرس شاخه‌های خشک و آمادگی برای برف تکانی نیز از جمله وظایف سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری است.

 جلب مشارکت شهروندان در رفع مشکلات شهری

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: مواجهه با بارندگی‌ها در فصول سرد، کار معمولی است که شهرداری هر ساله انجام می‌دهد، و نیروهای اجرایی شهرداری به طور معمول در خصوص این موارد توجیه هستند و با پیش بینی بارندگی‌ها و آبگرفتگی‌هایی که ممکن است در معابر شهری ایجاد شود به کار می‌پردازند، اما در اجرا ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که نیاز است با اندیشیدن تدابیری مانع از ایجاد آن شد.

وی افزود: برای نمونه می‌توان به میزان مشارکت مردم در وظایف مدیریت شهری در فصل زمستان اشاره کرد. متأسفانه شهرداری اراک از امکانات محدودی برخوردار است و در مواجهه با بارندگی تنها می‌تواند به بازگشایی خیابان‌های اصلی شهر بپردازد، در واقع اگر شهرداری تمرکز خود را روی معابر فرعی از جمله کوچه بگذارد و از برف‌روبی معابر اصلی غافل شود، شهر به کلی با چالش مواجه خواهد شد و مردم برای رفت و آمدهای خود با مشکل مواجه می‌شوند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: لازم است شهرداری ابتدا به برف‌روبی معابر اصلی و مقابل سازمان‌های خدمات رسان چون بیمارستان‌ها که از موارد ضروری هستند، بپردازد و لایروبی معابر فرعی و کوچه‌ها در اولویت‌های بعدی این سازمان قرار گیرد، در این زمینه مدیریت شهری برای ساماندهی شرایط در فصول سرد و بارندگی‌ها نیازمند مشارکت مردم در کار است.

وی اظهار کرد: فرهنگ مشارکت در امور شهری از گذشته در میان ما ایرانیان بوده و هر کسی نظافت فضای مقابل منزل خود و نگهداری از درختان این محوطه را انجام می‌داد؛ ما نباید از این فرهنگ فاصله بگیریم، مردم می‌توانند در امر برف تکانی درختان، بازگشایی معابر فرعی در زمستان مدیریت شهری را یاری دهند چرا که تمامی ما شهروندان یک شهر محسوب می‌شویم و هر چه همکاری و مشارکت مردمی در این امور بیشتر باشد، مشکلات شهر کاهش خواهد یافت که همین مسئله منجر به بهبود رفاه شهروندی خواهد شد.

عباسی توضیح داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، عدم همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان است، در صورتی که هماهنگی بین دستگاه‌های خدمت‌رسان و شهرداری کاهش هزینه‌های تحمیلی به شهرداری را در پی خواهد داشت، اما در غیر این صورت سرمایه‌های شهری هدر خواهد رفت، متأسفانه این مورد هم یکی دیگر از مشکلاتی است که مدیریت شهری در تمامی برنامه‌های خود به ویژه در فصول سرد با آن مواجه می‌شود.

شناسه خبر 48266