شناسه خبر:48243
1400/8/20 09:12:38

سپهرغرب، گروه خبر: کشاورزان کرمانشاهی که این‌روزها با خشک‌سالی و کمبود منابع آبی روبه‌رو هستند، برای رهایی از مشکلات فعلی و تولید بی‌دغدغه چشم امید به تصمیمات و برنامه‌های حمایتی دولت سیزدهم بسته‌اند.

استان کرمانشاه با بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و 200 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی و باغی، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است؛ اما کشاورزی بیشتر به‌صورت سنتی انجام می‌شود و ازاین‌رو بهره‌وری بالایی برای بهره‌برداران ندارد و درآمد زیادی از این محل عاید این قشر نمی‌شود.

محور توسعه پایدار استان کرمانشاه به‌دلیل پتانسیل‌ها و قابلیت‌هایی ازجمله داشتن آب و خاک مناسب، هوای معتدل و چهار فصل بودن و نیروی انسانی ماهر و مجرب، بخش کشاورزی تعریف شده که درصورت حمایت‌های بیشتر از سوی دستگاه‌های مربوطه این بخش می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی و افزایش سطح درآمد کشاورزان نقش مؤثری داشته باشد.

همه زمینه‌های لازم برای توسعه بخش کشاورزی استان کرمانشاه فراهم شده و با توجه به رویکرد حمایتی و تسهیلگری دولت سیزدهم، این امید در میان کشاورزان استان برای رفع مشکلاتشان ایجاد شده است.

کشاورزان کرمانشاهی خواستار اختصاص کمک‌های بلاعوض، تسهیلات ارزان‌قیمت و تسهیلگری بر سر راه فعالیت‌های تولیدی هستند و معتقدند درصورت حمایت‌های دولت، این بخش می‌تواند بر بحران بیکاری در استان غلبه کند و فرصت‌های شغلی فراوانی برای افراد جویای کار فراهم شود.

خشک‌سالی، سنتی بودن شیوه‌های کشت، عدم مدیریت مصرف آب، نبود نیروی ماهر و با تجربه و ضعف بازاریابی، از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی استان است که انتظار می‌رود با استفاده از توان کارشناسی و علمی و همچنین تجارب کشاورزان هر کدام از این مشکلات به نحوی مرتفع شود.

در دو سال اخیر به‌دلیل خشک‌سالی و بی‌آبی میزان تولیدات این بخش به‌شدت کاهش یافته و ادامه روند فعلی تولید محصولات کشاورزی استان را تهدید می‌کند.

خشک‌سالی‌های پی‌درپی و محدودیت برداشت از منابع زیرزمینی آب، یکی دیگر از مهم‌ترین معضلات پیش روی کشاورزان کرمانشاهی برای توسعه کسب‌وکارشان است که به اعتقاد کارشناسان اصلاح الگوهای کشت و رفتن به سمت کشاورزی مدرن، می‌تواند تاحدودی کشاورزی را در مقابل این تهدید حفظ کند.

براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، خشک‌سالی همچنان ادامه دارد و بارش‌ها کمتر از حد نرمال سال‌های گذشته است و ازاین‌رو کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند و نهایت استفاده را از منابع آبی موجود ببرند.

   مدرن کردن کشاورزی راهکار مقابله با خشک‌سالی

رئیس پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در این ارتباط با اشاره به اینکه با توسعه کشاورزی می‌توان کشور را از درآمدهای نفتی بی‌نیاز کرد، گفت: تنها راه توسعه کشاورزی، مدرن کردن آن و اصلاح الگوهای کشت است.

«علی بهشتی‌آل‌آقا»، افزود: برای افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی نیازمند ورود فناوری و نوآوری به این حوزه هستیم و امیدواریم با حمایت از ایده‌های خلاقانه در این بخش و تجاری‌سازی آن‌ها، بتوانیم به این مهم دست یابیم و شاهد جهش در تولید محصولات کشاورزی کشور و استان باشیم.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه از قطب‌های کشاورزی در کشور است، اما اگر به شیوه‌های مدرن و علمی در این بخش غافل شویم، این امتیاز را از دست می‌دهیم و استان‌های هم‌جوار گوی سبقت را از ما می‌ربایند.

   حمایت‌های تسهیلاتی نیاز کشاورزان استان

منابع مالی کشاورزان برای تأمین تجهیزات و حرکت به سمت کشاورزی مدرن محدود و هزینه‌ها برای خرید فناوری‌های مدرن این‌روزها بسیار گران شده است؛ ازاین‌رو کشاورزان در این راه نیازمند کمک‌های مالی دولت هستند.

باغدار نمونه کرمانشاهی که با تحصیلات حوزه کشاورزی در شهرستان سرپل‌ ذهاب انگور یاقوتی پرورش می‌دهد، در این رابطه گفت: ما به‌خوبی می‌دانیم که با مدرن کردن تجهیزات کشاورزی میزان تولید و درآمد چندبرابر می‌شود، اما پول لازم برای خرید تجهیزات مورد نیاز را نداریم.

«ساسان عزیزی» از دولت سیزدهم خواست که روند پرداخت تسهیلات به کشاورزان را تسریع کند و اعتبارات در این زمینه را افزایش دهد تا کشاورزان کرمانشاه به سمت صنعتی شدن پیش روند.

عزیزی با گلایه از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، گفت: سختگیری‌های بیش از حد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات از مهم‌ترین موانع پیش روی کشاورزان برای بهره‌مندی از حمایت‌های دولت است، ازاین‌رو انتظار داریم که با تغییر دولت این رویه اصلاح شود.

   اصلاح الگوی کشت نیاز ضروری بخش کشاورزی

دیگر کشاورز کرمانشاهی که به کشت ذرت در مرکز استان مشغول است، علاوه‌بر حمایت‌های تسهیلاتی، خواهان حمایت دولت برای اجرای کشت‌های جایگزین است.

«آروین پورحسین» در این رابطه گفت: با توجه به خشک‌سالی در سال‌های اخیر، کشت محصولات پُرآب‌بر با مشکلات بسیاری روبه‌رو است؛ ازاین‌رو از دولت تقاضا داریم که برنامه‌ریزی‌های لازم برای معرفی محصولات جایگزین را انجام دهد و با تضمین بازار فروش محصولات کشاورزان، دغدغه‌های مالی آنان را برطرف کند.

   دولت از دامپروران حمایت کند

علاوه‌بر کشاورزان، فعالان حوزه دامپروری نیز خواهان حمایت دولت برای مکانیزه کردن فعالیت خود و پرداخت یارانه‌های مختلف در زمینه تأمین نهاده‌ها هستند.

«بهنام مهدویان» که در زمینه پرواربندی گوسفند فعالیت می‌کند، در رابطه با انتظارات خود از دولت سیزدهم گفت: تأمین نهاده‌های دامی با قیمت خوب و در زمان مناسب، مهم‌ترین خواسته ما از دولت است.

وی دریافت تسهیلات برای صنعتی شدن را نیز از دیگر خواسته‌های خود از دولت عنوان کرد و افزود: دامداران کرمانشاهی درصورت صنعتی شدن و افزایش تولید می‌توانند علاوه‌بر تأمین نیاز داخل، در زمینه صادرات محصولات دامی نیز پُررنگ ظاهر شوند.

«محسن عیوبی‌نیا»، دیگر دامدار کرمانشاهی که در شهرستان اسلام‌آباد غرب به پرورش گاو مشغول است، آموزش روستاییان را راهکار توسعه دامداری در روستاها دانست و در این رابطه گفت: روستاییان و عشایر که بخش اعظمی از تولید دام کشور را برعهده دارند، با علم روز آشنا نیستند؛ ازاین‌رو دولت با آموزش آنان می‌تواند گام مؤثری در پیشرفت دامداری کشور بردارد.

   حمایت دولت از کشاورزان با پرداخت تسهیلات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز بر نقش مؤثر دولت در توسعه کشاورزی مدرن تأکید کرد و گفت: دولت باید حمایت ویژه از کشاورزان در قالب طرح‌های بیمه‌ای و پرداخت مشوق‌ها را در دستور کار قرار دهد.

«نوربخش حاتمی» توضیح داد: رسیدن به کشاورزی مدرن نیازمند مقدماتی است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمک‌های تسهیلاتی دولت و خرید و عرضه محصولات با قیمت مناسب اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه برای توسعه کشاورزی باید کشاورزان را حمایت کرد، گفت: امروز کشاورزان خواهان دخیل شدن در تصمیم گیری‌ها از طریق پُررنگ شدن نقش اتحادیه‌ها و اصناف هستند.

با وجود ظرفیت‌های بسیار، کرمانشاه با معضل بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و کارشناسان اقتصادی، توسعه کشاورزی را شاه‌کلید باز کردن قفل بیکاری در این استان می‌دانند.

ازاین‌رو دولت می‌تواند با توجه ویژه به کشاورزی کرمانشاه، علاوه‌بر افزایش میزان تولید و بهره‌وری کشور، مهم‌ترین گام را برای توسعه و اشتغال‌زایی در این استان محروم بردارد.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال 99 از سوی مرکز آمار ایران، 14.9 درصد اعلام شد.

در این استان دو میلیون نفری حدود 125 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند که علاوه‌بر محصولات کشاورزی و باغی، سالانه بیش از 451 هزار تُن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تُن شیر خام، 36 هزار و 300 تُن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تُن گوشت طیور، 11 هزار و 100 تُن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تُن عسل تولید می‌کنند.

در کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک‌هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخم‌گذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه‌کشی، دو واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شتر مرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

شناسه خبر 48243