شناسه خبر:47764
1400/8/11 09:09:37

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان با اشاره به اینکه مرحوم آیت‌الله «سیدرضا فاضلیان» تعهدی خاص نسبت به شریعت داشت، گفت: ظاهر و باطن ایشان یکی بود و به همین دلیل دل‌ همگان را تسخیر کرده بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حبیب‌الله شعبانی‌موثقی» روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله فاضلیان که در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار شد، افزود: روایتی در نهج‌البلاغه بوده که بسیار نزدیک به شخصیت مرحوم آیت‌الله فاضلیان است، مبتنی بر این مضمون که انسان‌ها در جهان به دنبال علم و یا مال هستند و اگر کسی علم نافع داشته باشد، درگیر مسائل مالی نمی‌شود.

وی اظهار کرد: بنا بر این روایت اگر کسی خود را آلوده دنیا کند، علم ندارد و این دو باهم هم‌خوانی ندارند؛ آنچه در عالم حکومت می‌‎کند، علم است. اسلام با آنانی که خازن‌های مال هستند مخالفتی ندارد، بلکه با حریصان مال و ثروت مخالف است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه تا زمانی که انسان‌ها در دنیا نفس می‌کشند نام عالمان وارسته در جهان زنده است، افزود: آیت‌الله فاضلیان در بین ما نیست، اما یاد و خاطره این عالم بزرگ همواره در دل مردم زنده است.

آیت‌الله سیدرضا فاضلیان سال 1307 در محله شالبافان شهر همدان دیده به جهان گشود. جد پدری ایشان آقاسیدمحمود فاضل بود که سلسله جلیل‌القدر فاضلیان به این مرد منسوب است و جد مادری ایشان نیز آقاسیدعلی رضوی، از علمای زمان خود بود.

آیت‌الله فاضلیان قبل از ورود به حوزه مدت کوتاهی را جهت امرار معاش در بازار به کار پرداخت، اما به‌زودی از آن دست کشید و برای تحصیل به حوزه رفت و با جدیت و پشتکار فراوان مشغول تحصیل شد؛ ایشان «معالم» را نزد آقاشیخ محمدتقی نجفی خوانده، «شرح لمعه» را از محضر دو عالم جلیل‌القدر آقاشیخ محمدحسین بهاری و مرحوم حاج‌محمدعلی دامغانی استفاده کرد، «رسائل و قوانین» را نزد حاج‌میرزاآقا دامغانی و «کفایه» را محضر آیت‌الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی تلمذ کرد و در فلسفه نیز «شرح منظومه» را نزد حاج‌شیخ‌ابوالقاسم ربانی شاهنجرینی خواند.

آیت­‌الله فاضلیان در سال 1337 هجری شمسی به عتبات عالیات مشرف و در درس خارج کفایه حضرت آیت‌­الله سیدابوالقاسم خویی و آیت‌­الله حاج‌شیخ‌حسین حلی شرکت کرد. ایشان در سال 1361 با حکم امام خمینی (ره) به‌‌عنوان امام ‌جمعه ملایر منصوب‌ شد و پس از 34 سال که عهده‌دار این مسئولیت بود، شهریورماه سال 1395 از این سِمت کناره‌گیری کرد.

شناسه خبر 47764