شناسه خبر:47487
1400/8/5 09:10:47

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به فعالیت 180 معدن در همدان، گفت: بخش معدن دو هزار و 500 شغل در همدان محقق کرده است.

محمدهادی احمدی ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت همدان در بخش معادن رتبه 12 تا 16 کشور را دارد، اظهار کرد: درحال حاضر 298 معدن در استان دارای پروانه بهره‌برداری است، به‌طوری که از بین 68 نوع ماده معدنی شناسایی‌شده در کشور، 32 ماده در همدان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ازنظر زمین‌شناسان همدان بهشت زمین‌شناسی محسوب می‌شود، افزود: همدان دارای تنوع سنگ‌ها و مواد معدنی است، به‌نحوی که انواع سنگ‌های موجود در زمین در همدان یافت می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان خاطرنشان کرد: چرخه فولادی در استان با یک حلقه گمشده تکمیل می‌شود، از همین رو استان پیشرفت قابل توجهی در این راستا داشته؛ ضمن اینکه در حوزه کانی‌های صنعتی چون سیلیس با خلوص بسیار بالا، فلدسپات، آندالوزیت و دولومیت نیز حرف برای گفتن داریم.

وی در ادامه به سنگ‌های تزئینی اشاره کرد و گفت: سنگ مشکی تویسرکان به‌عنوان یک سنگ بی‌نظیر در دنیا است، بنابراین به دنبال ثبت این سنگ هستیم و اقداماتی در این راستا صورت گرفته است.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه باید با کمک بخش‌های مختلف ازجمله رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی و اهمیت معادن گام مؤثری برداریم چراکه در حوزه معارضان محلی و منابع طبیعی معدن‌کاران با مشکلات جدی مواجه هستند، تصریح کرد: اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش معادن بر هیچکس پوشیده نیست، بنابراین ورود در این حوزه به‌عنوان صنایع پایین‌دستی ضروری به‌شمار می‌رود.

وی بیان کرد: میزان حقوق دولتی گرفته‌شده در 6 ماه نخست سال جاری 36 میلیارد تومان است که این رقم در سال گذشته دو میلیارد تومان و در سال 98، هشت میلیارد جذب شده که این مقایسه نشان از رشد خوب معادن دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه امروز 180 معدن در همدان با اشتغال دو هزار و 500 نفر فعال است، یادآور شد: درحال حاضر 117 معدن با توجه به مشکلاتی اعم از معارضان محلی، نبود بازار و مسائل منابع طبیعی در تعطیلی به‌سر می‌برند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم احداث شهرک صنعتی سنگ‍‌بری در استان اشاره کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری در این حوزه از خروج سنگ از استان جلوگیری می‌شود، بنابراین همراهی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در این رابطه بسیار ضروری است.

احمدی افزود: 80 درصد مواد معدنی در استان فرآوری شده و اندک مواردی در بخش سنگ‌های تزئینی خام‌فروشی می‌شود؛ چراکه در این زمینه نیازمند سرمایه‌گذاری جدید و ایجاد فناوری به‌روز هستیم.

وی با تأکید بر اینکه 60 مورد از معادن تعطیل اخطار دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: اقداماتی در راستای بازگشت معادن تعطیل به چرخه تولید صورت گرفته که امیدواریم در اسرع وقت این 60 معدن با حل مشکلات احتمالی، به فضای تولید بازگردند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تصریح کرد: در 6 ماه نخست سال جاری 9 مورد پروانه اکتشاف معادن، دو فقره گواهی اکتشاف و پنج مورد پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

وی در پایان در حوزه نیروی انسانی در بخش معادن بیان کرد: متأسفانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته معادن اطلاعات عملی و کاربردی چندانی ندارند، بنابراین در این راستا نیازمند آموزش و کارآموزی دانشگاهیان هستیم.

شناسه خبر 47487