شناسه خبر:47170
1400/7/26 09:51:40

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اعلام اینکه در سال زراعی جاری 582 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص پیدا می‌کند، گفت: انتظار می‌رود کشاورزان در راستای افزایش عملکرد، از بذور گواهی شده و پرورشی استفاده کنند.

محمدفرید سپری روز یکشنبه در جلسه ستاد کمیته فنی بذر استان کردستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم آبی و 550 هزار هکتار هم به کشت گندم دیم اختصاص پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کردستان بالاترین میزان سطح زیرکشت گندم دیم و رتبه نخست تولید این محصول را در کشور دارد، اضافه کرد: تاکنون از مجموع 582 هزار هکتار،350 هزار هکتار آن کشت شده و مابقی هم در حال کشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان بذر گندم مورد نیاز در استان را به طور متوسط 90 هزار تن اعلام کرد و افزود: بعد از آماده‌سازی زمین مهمترین عامل بذر است چراکه 30 درصد عملکرد محصول مربوط به استفاده از بذر مناسب است.

سپری یادآور شد: هر کشاورزی که از بذور گواهی شده و پرورشی استفاده کند به ازای هر هکتار زمین زراعی او علاوه بر سهمیه، 2 کیسه کود اوره اضافی دریافت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: در سال‌های خشکسالی قدرت بذور گواهی شده نسبت به بذور خود مصرفی قابل مقایسه نیست لذا کشاورزان در راستای حفظ و افزایش عملکرد از بهترین بذور باید استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: براساس پیش بینی هواشناسی تا اواخر آبان ماه سال جاری بارندگی موثر در استان اتفاق نمی‌افتد لذا می‌طلبد کشاورزان نسبت به استفاده از بذور گواهی شده و پرورشی اقدام کنند.

سپری با اشاره به اجرای دومین سال طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، یادآور شد: 480 هزار هکتار از اراضی دیم کردستان به زیر پوشش این طرح رفته که این میزان معادل 18 درصد اراضی 15 استان محل اجرای این طرح است.

وی با اشاره به اینکه برنامه بذر استان توزیع 36 هزار و 93 تن است، گفت: از این میزان 22 هزار و 490 تن آن خریداری شده و 13 هزار و 783 تن بذر فرآوری شده هم در استان موجود است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: حدود 50 تن بذر مال (افزودن موادی به بذر برای تقویت و حفاظت آن) وارد استان شده است که این بذور آغشته به روی و فسفر هستند و در صورت استفاده از آن شاهد افزایش عملکرد محصول خواهیم بود.

شناسه خبر 47170