شناسه خبر:47169
1400/7/26 09:49:10

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام با تشریح سهم دستگاه‌های اجرایی ایلام از مصوبات سفر ریس جمهوری گفت: پیگیری تحقق تخصیص اعتبارات فرصتی مناسب برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و تلاش برای افزایش اشتغال زایی در استان است.

رحمت الله قیصوری روز یکشنبه اظهارکرد: برای حوزه‌های مهم و حیاتی استان از جمله نفت، گاز و انرژی، آب و خاک، بهداشت و درمان، راه و مسکن، آموزش و فرهنگ، امور اجتماعی و رفاهی، عمران شهری، اشتغال خرد و زود بازده و ارتباطات در این سفر تعداد 112 طرح مصوب شد.

وی افزود: از تعهدات وزارت آموزش و پرورش در سفر ریاست جمهوری به استان مبلغ 96 میلیارد تومان برای تکمیل 37 مدرسه در دست احداث، تکمیل 2 سالن ورزشی و 2 استخر و تبدیل مدارس کانکسی به ساختمان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام یادآور شد: تعهدات وزارت نیرو نیز 340 میلیارد تومان است که برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و ارتقاء ظرفیت تامین آب آشامیدنی شهر ایلام شهر ایلام، طرح آبرسانی به ملکشاهی و روستاه‌های مسیر، اجرای تامین آب شرب و سیستم فاضلاب پایانه مرزی مهران، برق رسانی به روستاهای فاقد شبکه برق و بهسازی شبکه برق موجود، تکمیل تصفیه خانه آب شرب شهرستان ایوان و تکمیل طرح گرمسیری در هزینه می‌شود.

قیصوری ادامه داد: در این سفر مقرر شد بانک مرکزی نیز 600 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌های جوان متقاضی دریافت را از طریق شبکه بانکی استان پرداخت کند.

وی در خصوص اعتبارات حوزه ورزش و جوانان به مجموع 56 میلیارد تومان هم توضیح داد: تکمیل استادیوم 15 هزار نفری شهر ایلام، نوسازی پنج زمین فوتبال چمن طبیعی، تکمیل هشت سالن ورزشی، احداث 10 زمین چمن مصنوعی روستایی در نقاط مختلف استان، تکمیل ورزشگاه شهدای چوار و استخر سرپوشیده موسیان از دیگر مصوبات سفر بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام گفت: در حوزه راه و مسکن مبلغ 590 میلیارد تومان برای تکمیل تونل کبیر کوه و راه‌های دسترسی آن، بهسازی قطعه اول راه اصلی صالح آباد - ایلام – حمیل، رفع نقاط حادثه خیز و تامین زمین مورد نیاز احداث هشت هزار واحد مسکن روستایی و شهری در سال‌های 1400 تا 1403 و 2 هزار واحد مسکونی از محل موافقتنامه سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن در سال جاری از دیگر تعهدات سفر دکتر رییسی به استان است.

قیصوری در مورد مصوبات سفر ریاست جمهوری مربوط به کمیته امداد استان ایلام هم اظهار داشت: مبلغ 345 میلیارد تومان تسهیلات و سه میلیارد تومان اعتبار برای انجام گاز کشی به منازل450 خانوار تحت پوشش، تأمین مالی اجرای 6 هزار طرح اشتغالزایی کوچک در استان با اشتغالزایی هفت هزار نفر، پرداخت وام قرض الحسنه به مددجویان، احداث دو هزار واحد مسکونی شهری، تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی و اهداء جهیزیه به تمام زوج در این سفر مصوب شد.

وی با بیان اینکه تعهدات سفر رئیس محترم جمهور به استان در بخش مبلغ 98 میلیارد تومان است، یادآور شد: تکمیل 9 ایستگاه پمپاژ آب، خرید 2 دستگاه تانکر آبرسانی و بهسازی راه‌های عشایری، ایجاد زیر ساخت گلخانه‌های امیر آباد و رضا آباد و توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در استان، تکمیل سامانه گرمسیری، استفاده از منابع آبی بالادست و پایین دست سدهای سیمره و کرخه با مجوز وزارت نیرو و استمهال وام‌های خشکسالی کشاورزان استان در سالجاری توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه طی مراحل قانونی از جمله تعهدات و مصوبه‌های سفر بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد تعهدات سفر ریاست محترم‌جمهور به استان ایلام مربوط به بنیاد مستضعفان افزود: در این بخش 15 میلیارد اعتبار عمرانی و 20 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که برای تکمیل 2 ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی شهرستان هلیلان، پرداخت وام قرض الحسنه به متقاضیان، کمک به تکمیل کامل درمانگاه مادر شهرستان ایوان، مشارکت در تکمیل بیمارستان نیمه تمام و پروژه آب‌رسانی به ملکشاهی و روستاهای مسیر هزینه می‌شود.

وی درخصوص تعهدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سفر ریاست محترم جمهور به استان، توضیح داد: مبلغ 33 میلیارد تومان اعتبار و 390 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید 2 دستگاه تانکر آبرسانی برای عشایر، اجرای سه هزار طرح اشتغالزایی خرد و خانگی اجتماع محور با ظرفیت ایجاد 9 هزار شغل، تأمین آب شرب و سیستم فاضلاب پایانه مهران، کمک در جایگزینی تمامی مدارس کانکسی به ساختمان، مشارکت در احداث بیمارستان بدره و مشارکت در تکمیل 10 مرکز درمانی استان تا سقف 50 درصد اعتبار از تعهدات این بخش است.

وی ادامه داد: از محل سفر ریاست جمهوری مبلغ 203 میلیارد تومان اعتبار و 300 میلیارد تومان تسهیلات برای تکمیل اجرای 117 پروژه در دست اجرا، احداث پارک پروپلین، لوله کشی گاز 450 منزل مسکونی مدد جویان تحت پوشش و هشت روستای استان، صدور مجوز و تامین خوراک پترو پالایش به ظرفیت 50 هزار بشکه، تسریع در توسعه طرح میدان نفتی چنگوله در سال جاری، تکمیل پترو پالایش دهلران (NGL3100) و اجرای عملیات ایستگاه تقویت فشار گاز آن، اجرای عملیات توسعه میادین مشترک آبان و پایدار غرب و تکمیل عملیات میدان نفتی دانان از دیگر تعهدات سفر در حوزه نفت و گاز می‌باشد.

قیصوری یادآور شد: تکمیل و تجهیز بیمارستان 376 تختخوابی ایلام، تکمیل و تجهیز دی کلینیک شهرستان ملکشاهی، تکمیل و راه اندازی دانشکده پزشکی ایلام، تکمیل 10 مرکز بهداشتی، درمانی و خانه بهداشت، تکمیل 24 واحد مسکن متخصصان و پایگاه اورژانس، مشارکت در احداث بیمارستان بدره و تکمیل بیمارستان ایوان توسط بنیاد مستضعفان از جمله مصوبه‌های سفر برای حوزه بهداشت و درمان با مجموع اعتباری 121 میلیارد تومان بود.

به گفته قیصوری تکمیل طرح‌های اجرایی زیرساخت‌های گردشگری استان به اعتبار 10 میلیارد تومان، شروع عملیات اجرایی ناحیه صنعتی تخصصی پایین دستی پتروشیمی دهلران به وسعت 43 هکتاردر بخش صنعت، اتصال 30 روستای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت از 53 روستای باقیمانده و اجرای 175 کیلومتر فیبر نوری در سطح روستاهای استان از دیگر مصوبه‌های سفر در حوزه ارتباطات و فناروی است.

شناسه خبر 47169