شناسه خبر:46659
1400/7/12 09:19:54

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی تشکل‌های مردمی در توسعه گردشگری اورامانات تأکید کرد و گفت: سمن‌ها می‌توانند سردرگمی‌های موجود خصوصاً در حوزه زیست‌محیطی را برطرف کنند.

«جبار گوهری» روز یکشنبه از اختصاص تورهای گردشگری ارزان‌قیمت برای تشکل‌های زیست‌محیطی خبر داد و افزود: باید شرایطی را برای حضور تشکل‌های زیست‌محیطی در منطقه فراهم کنیم تا با آموزش‌های خود مردم و منطقه را با خود همراه کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی بر استفاده از تمام ظرفیت‌های ثبت جهانی اورامانات تأکید کرد و گفت: این جهانی شدن موضوعی منطقه‌ای نیست، بلکه یک موضوع ملی و جهانی است که باید از توان علمی اساتید و دانشگاه‌های بزرگ دنیا هم در این زمینه استفاده کنیم.

گوهری حضور یک مشاور بین‌الملل در پایگاه جهانی اورامانات را ضروری دانست و اظهار کرد: امروز اورامانات به یک برند جهانی تبدیل و با اقبال عمومی هم مواجه شده است و می‌طلبد برای ایجاد توسعه در منطقه یک مشاور بین‌المللی در منطقه حضور داشته باشد و از نظرات و دیدگاه‌های علمی او استفاده کنیم.

سرپرست اداره‌ کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه بر اختصاص بودجه ملی برای منطقه اورامانات تأکید کرد و افزود: در روزهای آینده و در جلسه‌ای که با آقای ضرغامی داریم، تصویب بودجه ملی و سالیانه برای منطقه اورامانات را مطرح خواهیم کرد.

«منظر فرهنگی هورامان» در چهل‌‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مردادماه 1400 برابر با 27 جولای 2021) در شهر فوجوی چین با تصویب اعضای کمیته به‌‌عنوان بیست‌وششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب‌وهوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربه‌فرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را دربرمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

شناسه خبر 46659