شناسه خبر:46649
1400/7/12 08:48:27
پیشنهاد رئیس کمیسیون نظارت شورا:

سند توسعه برای هر محله شهر همدان تدوین شود

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه یکی از شعارهای اصلی شورای ششم هویت‌بخشی به محلات است که با همراهی همیاران محلات انجام می‌پذیرد، پیشنهاد داد: تدوین سند توسعه برای هر محله امری ضروری است که باید در این طرح توسعه‌ای برنامه چهارساله هر محله دیده شود.

مرتضی کرباسیان در جلسه کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورا با محوریت هم‌اندیشی با مسئولان نواحی 12 گانه شهرداری و همیاران محلات گفت: برخی از مسئولان نواحی شهرداری و همیاران محلات شهر همدان گلایه‌مند هستند که هیچ‌گونه اختیاری ندارند، درصورتی که بیشتر فعالیت‌ها با پیشنهاد این افراد انجام می‌شود؛ ازاین‌رو به‌دلیل نبود اختیارات لازم در بین این قشر، ایراد اساسی به حوزه مدیریت‎ شهری وارد است که باید اختیارات نواحی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در شورای سوم برای هماهنگی بهتر بین اهالی محلات و مدیران شهرداری، ایده تشکیل شورایاری مطرح شد که خدمات خوبی نیز ارائه دادند؛ اما متأسفانه برخی دخالت‌های بی‌مورد تعدادی از فعالان این عرصه در امور اجرایی شهرداری و نیز اعمال برخی امور ناصحیح، موجب شد شورای چهارم نسبت به انحلال شورایاری‌ها رأی داد.

کرباسیان افزود: شورای چهارم شهر نیز به‌منظور بهره‌گیری از نظرات مردمی و همچنین توان و ظرفیت اهالی محله‌ برای افزایش مشارکت و نیز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بهتر از ایده معتمدین محلات نام بردند که در این حوزه، برخی امور به‌ویژه در حیطه امور عمرانی به خوبی پیش رفت و در برخی امور فرهنگی و اجتماعی هم مشکلاتی ایجاد شد.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: اواخر دوره چهارم و اوایل دوره پنجم ضمن رفع مشکلات ایده معتمدین محلات، ایده شورای اجتماعی محلات از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و مدیریت‌ شهری همدان پیگیری و اجرایی شد.

کرباسیان معتقد است: با راه‌اندازی شورای اجتماعی محلات در چهار محله در سال نخست و 12 محله دیگر در سال دوم، راه‌اندازی و تقویت مدیریت فرهنگی و اجتماعی در مناطق فعالیت شورای اجتماعی محلات شتاب بیشتری گرفت.

وی افزود: با توجه به اعلام اعتراضات به نام «شورای اجتماعی محلات» در اواخر دوره پنجم، این مهم استنباط می‌شد که شورای اجتماعی محلات، بازوی اجرایی شورای اسلامی شهر همدان است، درحالی که شورای اجتماعی محله، بازوی اجرایی و مشورتی مدیریت‌ شهری در مناطق و‌ محلات آن‌هم به‌صورت کاملاً افتخاری و داوطلبانه است.

کرباسیان با اشاره به اینکه با مشورت دادستان همدان و با توجه به اساسنامه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان «شورای اجتماعی محلات» همدان به «همیاران محلات» تغییر نام پیدا کرد، گفت: درحال حاضر با همت اعضای شورای ششم شهر همدان، تقویت همیاران محلات و نیز مدیریت نواحی مختلف شهرداری همدان در نواحی 12 گانه در دستور کار قرار دارد؛ زیرا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت نواحی مختلف شهرداری و نیز همیاران محلات، هویت‌بخشی به محلات است.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان معتقد است: افزایش سرمایه اجتماعی و روحیه کارگروهی و نیز مشارکت شهروندان و اهالی محلات درصورت برنامه‌ریزی و توسعه محلات شهر همدان محقق خواهد شد.

شناسه خبر 46649