شناسه خبر:45991
1400/6/27 09:50:26

سپهرغرب، گروه خبر: در شرکت تعاون روستایی استان کرمانشاه هفت شرکت تعاون روستایی زنان فعال است و فعالیت‌های متنوعی در آن‌ها انجام می‌شود؛ مانند گیوه‌بافی، پرورش قارچ، کشت زعفران، بادام زمینی، رستوران بانوان و کشت و بسته‌بندی گیاهان دارویی و غیره.

در سال‌های اخیر سهم قابل توجهی از اراضی کشاورزی استان به دست زنان کرمانشاهی بارور شده و به آبادانی و ثمردهی رسیده که کشت زعفران یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اشتغال‌زایی بانوان در روستاهای استان است.

«چنور محمدی»، از شهرستان روانسر ساکن روستای جورآباد دارای مدرک کارشناسی در رشته کشاورزی بوده و 12 سال است که در زمینه کشاورزی فعالیت دارد.

وی که سال‌ها است در مناسبت‌های متعدد از وی گزارش‌های خبری تهیه شده و به‌عنوان کارآفرین و جوان نمونه استان و شهرستان معرفی شده است، هنوز خود را کارآفرین نمی‌داند و معتقد بوده که در حضور کارآفرینان شاگردی می‌کند.

«چنور» که در شرکت دیار زاگرس روانسر مشغول به فعالیت است، گفت: با وامی که در سال 96 از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) گرفتیم، به همراه یکی از اساتید دانشگاه رازی به‌نام استاد کریمی، در زمینه کشت زعفران شروع به‌کار کردیم؛ ناگفته نماند در سال 91 به این عرصه وارد شدم، اما تجربه کافی نداشتم و از سال 96 با انجام کار حرفه‌ای تجربیات متعدد کسب کرده و توانستیم در سطح وسیع به کشت زعفران بپردازیم، به‌گونه‌ای که سطح کشت از نیم هکتار به سه هکتار توسعه یافت.

   در راه کارآفرینی بسیار زمین خورده‌ام

محمدی یادآور شد: خواهران و مادرم نیز در این اشتغال‌زایی فعال هستند و موفق شده‌ایم به‌ازای هر هکتار برای 100 نفر به‌صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی کنیم؛ پاک‌سازی و جمع‌آوری زعفران به نیروهای انسانی متعددی نیاز دارد و این اشتغال‌زایی برای بسیاری از بانون بدسرپرست و یا بی‌سرپرست است.

وی با بیان اینکه بی‌شک شرکت تعاونی روستایی در این کار تأثیرگذار است، گفت: از سوی دیگر کار اصلی ما از اتحاد موجود در خانواده رونق گرفت و مهم‌تر از همه لطف خدا که شامل حال ما شد؛ برای کار خود هدف داریم و حاضریم برای تحقق آن سختی‌ها را به جان بخریم، در طول این سال‌ها بسیار زمین خورده‌ایم، اما به‌خاطر هدف جنگیدیم و تحمل کردیم.

   ورود کشاورزان غیر بومی اجاره زمین را بالا برده است

این کارآفرین کرمانشاهی یادآور شد: هنوز هم در اول راه هستیم و به حمایت نیاز داریم، اکنون شرایط سخت‌تر شده و اجاره زمین با ورود کشاورزان غیر بومی در منطقه ما بسیار بالا رفته است و افرادی همانند ما که زمین کشاورزی ندارند، از کار دست می‌کشند و یا مجبور می‌شوند به شهرستان و یا استان‌های دیگر مهاجرت کنند.

محمدی گفت: شغل اصلی ما کشاورزی است و درآمدمان از این طریق تأمین می‌شود، نمی‌توانیم به‌راحتی به حرفه دیگر فکر کرده و یا از روستا به شهر مهاجرت کنیم، چراکه سختی‌های متعدد دارد.

وی اضافه کرد: برخی مراکز دولتی دارای زمین و اراضی هستند، اما نمی دانم چرا آن‌ها را در اختیار من و افرادی مشابه من قرار نمی‌دهند تا بتوانیم به دیگران آموزش دهیم.

   تفاوت امکانات هنوز هم فاحش است

این کارآفرین تأکید کرد: بانوان روستایی در همه عرصه‌ها با وجود کمبود و یا حتی نبود امکانات ثابت کرده‌اند که توانمند هستند و با وجود اینکه امکانات نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است، اما بازهم تفاوت بسیاری با شهر وجود دارد.

محمدی ابراز کرد: کمبود امکانات موجب نشده تا بانوان روستایی از عرصه کار و تلاش دست بکشند و هرچه شرایط سخت‌تر باشد، افراد مقاوم بهتر کنار می‌آیند و برای تغییر شرایط پای کار هستند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده و به‌ویژه پدر مرحومم برای رسیدن به این موفقیت همواره پشت و پناهم بوده است، ادامه داد: خواستن توانستن است، هیچ فرقی بین زن و مرد وجود دارد و رسیدن به هدف با تلاش ممکن می‌شود.

این کارآفرین اظهار کرد: از مسئولان خواهان حمایت از تولید هستیم، بسیاری از ارگان‌ها همچون صداوسیما، پارک علم و فناوری، جهاد کشاورزی استان و شهرستان، فرمانداری و استانداری یاری‌رسان ما هستند، اما خواهان استمرار در این کمک هستیم.

وی گفت: بیشتر خواهان کمک در زمینه در اختیار گذاشتن اراضی کشاورزی هستیم تا بتوانیم کارگاه فرآوری و بسته‌بندی زعفران را راه‌اندازی کنیم که در این صورت برای پنج نفر دیگر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود، کیفیت زعفران استان ثابت کرده که سطحی بالاتر از استان‌هایی همچون خراسان دارد.

محمدی تأکید کرد: از اتاق بازرگانی خواهان حمایت در بحث صادرات هستیم، علاوه‌بر این نیاز داریم هر اداره‌ای در حد توان یاری‌رسان باشد تا بتوانیم به این حرفه ادامه دهیم، استانداری و فرمانداری در دوران پساکرونا نیز با برگزاری نمایشگاه استانی، کشوری و بین‌المللی می‌تواند از ما حمایت کند تا بتوانیم محصولات را بیشتر معرفی کنیم و بهتر دیده شویم.

   کرونا در کسب‌وکار ما تأثیر منفی گذاشته است

«خدیجه محمدی»، ساکن روستای شاهینی در بخش مرکزی کرمانشاه، یکی دیگر از کارآفرینان نمونه استانی است که در سال 89 در دوره‌های کارآفرینی که از سوی اداره کل جهاد کشاورزی برگزار شد، شرکت کرد.

در این دوره‌ها با راهنمایی استاد «نورمحمدی» متوجه شد که خاستگاه اصلی زعفران در کرمانشاه بوده است که این موضوع برای او جالب بود و باعث شد پیگیر این قضیه شود.

وی که مدیرعامل شرکت کامبادن است، اظهار کرد: در سال 90 پیاز زعفران را از مشهد به کرمانشاه آوردم، در ابتدا در یک‌هزار متر به‌صورت آزمایشی به کشت زعفران پرداختم و پس از کسب نتیجه خوب به توسعه و آموزش پرداختم و به تشکیل صندوق خُرد زنان در روستای شاهینی اقدام کردم که منجر به ایجاد تعاونی شد.

محمدی اظهار کرد: آنالیز و قدرت رنگ محصول ما به 285 می‌رسید و در مدت این 10سال، مزرعه ما به یک کارگاه آموزشی برای زنان روستایی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه با کارآفرینان برتر کشور همواره در ارتباط هستم و در به‌روز کردن آموزش‌ها تلاش می‌کنم، افزود: کرونا در زندگی و کسب‌وکار ما تأثیر داشته است، نمایشگاه‌ها را به تعطیلی کشانده، اما بازهم به آموزش می‌پردازیم.

   نباید زحمات کارآفرینان نادیده گرفته شود

مدیرعامل شرکت کامبادن که برند «گراناز» را ثبت و سیب سلامت را نیز کسب کرده است، ادامه داد: دو سال است که از تقدیر و یا قبول لوح قدردانی خودداری می‌کنم، چون حمایتی نیست؛ من برای آموزش به دورترین روستاها می‌روم و راه‌های سخت‌گذر را طی می‌کنم، اما زحمات این کار به دیگر ارگان‌ها ربط داده می‌شود و کار من را نادیده می‌گیرند که به این رفتار حمایت از کارآفرین نمی‌توان گفت.

این کارآفرین نمونه کشوری گفت: ما به لوح تقدیر نیاز نداریم، بلکه در بخش صادرات و توسعه کاری حمایت می‌خواهیم، کارآفرینانی که بدون چشم‌داشت خود را به آب‌وآتش می‌زنند، بسیار هستند.

وی با تأکید بر اینکه درب خانه من روی همه باز است، تأکید کرد: باید مسیر را برای فعالیت یک کارآفرین هموار کرد، فعالیت‌های تعاون روستایی خوب است، اما باید حمایت باشد تا نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی برگزار شود و صادرات را برای ما رقم زند.

   برداشت 30 کیلوگرمی زعفران

در پایان مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته دو شرکت تعاونی زنان روستایی استان کرمانشاه موفق به برداشت 30 کیلوگرم زعفران از مزارع خود شده‌اند.

«ایرج صفایی» افزود: دو شرکت تعاونی زنان روستایی شامل کامبادن کرمانشاه و دیار غرب روانسر به‌صورت تخصصی در حوزه کاشت و بسته‌بندی زعفران فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: این دو شرکت زعفران تولیدی از مزارع خود را پس از برداشت با برند خود، بسته‌بندی و وارد بازار مصرف می‌کنند.

صفایی خاطرنشان کرد: هدفمند شدن فعالیت‌ تشکل‌های تعاونی زنان روستایی به‌منظور افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر با حمایت سازمان تعاون روستایی همراه خواهد بود و در این زمینه به این تشکل‌ها که نیازمند نقدینگی باشند، تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود.

   حمایت تعاون روستایی از فعالیت‌های تولیدی

وی اضافه کرد: شرکت‌های تعاونی روستایی زنان می‌توانند در بخش‌های دیگری مانند نگهداری طیور بومی و دام با چارچوب کاری مشخص فعالیت گسترده‌ای داشته باشند.

صفایی با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های تعاونی زنان روستایی تنها منحصر به فعالیت‌ در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع‌ دستی نمی‌شود، گفت: زنان روستایی در قالب شرکت تعاونی می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی متنوعی ارائه کنند و ما هم از این فعالیت‌های تولیدی حمایت می‌کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد: در جهت روان‌سازی مبادلات بین شبکه‌ای تعاون روستایی و هچنین کمک به شرکت‌های تعاونی زنان روستایی، اتحادیه تعاونی‌های زنان در سال گذشته تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرده است.

شناسه خبر 45991