شناسه خبر:45740
1400/6/21 09:37:36

سپهرغرب، گروه خبر: تکمیل پل جزمان در هلیلان که بر اثر سیل سال 98 تخریب شده بود در پیچ و خم وعده و وعیدها مانده و به دست فراموشی سپرده شده و کماکان به بهره‌برداری نرسیده است.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ارتباطی هلیلان، پل جزمان بوده که در جریان سیل اسفند ماه سال 98 خسارت‌های جدی به آن وارد شده؛ تا پیش از این تنها راه ارتباطی مردم بخش جزمان با بخش مرکزی و مرکز شهرستان هلیلان پل جزمان بوده اما به دلیل خسارات وارده ارتباط 30 روستا با مرکز شهرستان به نوعی قطع شده است.

پل جزمان بزرگترین پل بتونی استان ایلام با طول 100 متر است؛ احداث این پل از اهمیت به سزایی در هلیلان برخوردار است چراکه روزانه بیش از هزار نفر از روی این پل تردد می‌کنند.

بنا بوده این پول تا پایان سال 99 به بهره برداری برسد و دسترسی ارتباطی بیش از هفت هزار نفر از جمعیت بخش جزمان و روستاهای اطراف را به مرکز شهرستان آسان کند؛ اما حال با گذشته 6 ماه از سال 1400 و اتمام هفته دولت و همچنین با نزدیک شدن به فصل سرما کماکان به بهره برداری نرسیده است این در حالی است که مسیر جایگزینی که این مدت برای رفت و آمد در نظر گرفته شده، دیگر قابل استفاده در روزهای بارانی و سیل آسا نیست.

  هنوز اقدامی برای اتمام پروژه صورت نگرفته است

میرانی یکی از افرادی که روزانه از این مسیر عبور می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: طی سال‌های گذشته پلی به صورت محکم بر روی رودخانه احداث نشده و اگر مقدار بارندگی از حدی زیادتر شود این پل تخریب و یا خسارت زیادی را به همراه دارد.

وی افزود: هر ساله راه‌هایی جایگزین و مسیرهای موقت برای عبور در نظر گرفته می‌شود اما حال با پیگیری‌هایی که توسط فرماندار و بخشدار صورت گرفته قرار شد پلی همیشگی احداث شود که دیگر در بارندگی‌ها خسارت نداشته باشد؛ اما از سال 98 که کلنگ احداث این پل به زمین زده شده هنوز ساخت آن ادامه دارد و هرسال قرار است افتتاح شود اما هنوز اقدامی برای اتمام پروژه صورت نگرفته است.

  روزانه هزار نفر به مرکز شهرستان رفت و آمد دارند

قادری یکی از شهروندان بخش جزمان در گفت‌وگو با فارس گفت: این بخش و مناطقی که از پل استفاده می‌کنند دارای بیش از هزار نفر جمعیت است که روزانه به مرکز شهرستان رفت و آمد دارند؛ هرساله با شروع فصل زمستان این مسیر برایمان صعب‌العبور و مسدود می‌شود چرا که آب اجازه رفت و آمد را نمی‌دهد.

وی افزود: در این مسیر به دلیل از بین رفتن پل با باران‌ها و سیلابی شدن رودخانه، پل ارتباطی خسارت دیده و دیگر قابل استفاده نیست پس همین مشکل باعث شده که مثلا در حوادث گوناگون نیروهای امدادی مسیری برای کمک پیدا نکنند و باعث جان باختن مجروح شوند.

  کمبود اعتبار مانع تکمیل پل شده است

محمدرضا رضایی معاون راهداری استان ایلام گفت: پل جزمان با پیشرفت 90 درصدی همراه بوده است که علت کندی و تکمیل نشدن پروژه عدم تخصیص اعتبار ملی و استانی است و چنانچه اعتبار لازم به صورت کامل تخصیص داده شود این پل تا قبل از فصل سرما و شروع بارندگی‌ها تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این پروژه بزرگ در حال حاضر شامل 5 دهنه پل به طول هر کدام 20 متر و با عرض 9 متر است که اقداماتی از قبیل خاکریزی پشت دستک‌ها، نصب نرده جان‌پناه و آسفالت باقی مانده تا تکمیل شود.

معاون راهداری استان ایلام گفت: مبلغ قرارداد این پروژه 70 میلیارد ریال است که بر اساس تفاهم نامه‌های انجام شده بین بنیاد علوی، کمیته امداد شهرستان و اداره راهداری استان این مبلغ برای پروژه حاضر تایید و تامین شده است.

وی در ادامه افزود: بنیاد علوی مبلغ 20 میلیارد ریال و کمیته امداد مبلغ 10 میلیارد ریال و مابقی 40 میلیارد آن توسط اداره راهداری تامین شده است.

  عدم پاسخگویی معاون عمرانی استانداری ایلام

گفتنی است؛ معاون عمرانی استانداری ایلام و تعدادی از مسوولین مربوطه علیرغم تلاش‌های خبرنگار فارس جهت گفت‌وگو در خصوص این پروژه بزرگ حاضر به پاسخگویی نبودند.

ساخت یا بهسازی پل جزمان در میان وعده‌های مسئولان و امروز و فردا کردن به فراموشی سپرده‌ شده است و با توجه به اهمیت این پل برای اهالی این منطقه نیاز است که به آن توجه ویژه‌ کنند و ضمن توجه به استحکام آن هرچه سریعتر تکمیل شود.

روستاهای استان از ضعف زیرساخت‌های روستایی و عدم توجه جدی مسئولان برای اقدامات زیربنایی و مناسب رنج می‌برند؛ زیرساخت‌ها روستایی استان و البته شهری استان مثل راه‌ها و پل‌ها حتما باید به استحکام آن توجه ویژه کرد.

شناسه خبر 45740