شناسه خبر:45644
1400/6/18 10:16:06

سپهرغرب، گروه سلامت: گاما یا آلفا؟ بتا یا دلتا؟ یا اصلا لامبدا؟ کدام یک را بیشتر جدی بگیریم؟ فعلا که سازمان جهانی بهداشت دلتا را مسری‌ترین و غالب‌ترین ویروس توصیف کرده اما از بقیه اصلا نباید غافل شویم.

خوب می‌دانیم که باید نگران دلتا باشیم. حالا هم که خطرات بیشتری از سوی لامبدا عنوان می‌شود. اما تعداد واریانت‌هایی از کرونا که باید نگران آنها باشیم بیشتر از این موارد است. ما باید نگران کدام باشیم؟

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، انواع ویروس کرونا مورد انتظار بوده است. در وب سایت CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر آمریکا) آمده است: «ویروس‌ها دائماً از طریق جهش تغییر می‌کنند و انتظار می‌رود که انواع جدیدی از ویروس رخ دهد.»

گاهی اوقات انواع جدید جهش‌های کرونا ظاهر و ناپدید می‌شوند. در مواقع دیگر انواع جدید باقی می‌مانند. هنوز ردیابی برای یافتن جهش‌های جدیدی از این ویروس موذی در حال انجام است.

به نظر می‌رسد برخی از انواع ویروس به راحتی و سریع تر از دیگر واریانت‌ها گسترش می‌یابد و خوب می‌دانیم دلتای غالب یکی از آنهاست. به هر حال باید تمام واریانت‌های کرونا را بشناسیم.

 آلفا

این واریانت به عنوان B.1.1.7 شناخته می‌شود و برای اولین بار در انگلستان شناسایی شد و به سرعت به رایج ترین نوع قبل از شروع نوع دلتا گسترش یافت. آلفا در ابتدای ظهور مسری و خطرناک قلمداد می‌شود.

 بتا

نوع بتا که B.1.315 نیز نامیده می‌شود، اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد. بر اساس CDC، نوع بتا ممکن است سریعتر از انواع دیگر گسترش یابد اما داده‌های فعلی هیچ نشانه‌ای نشان نمی‌دهد که این نوع باعث "بیماری شدیدتر یا مرگ نسبت به سایر انواع" می‌شود.

 گاما

نوع گاما که P.1 نیز نامیده می‌شود، اولین بار در ژاپن و برزیل شناسایی شد.

بر اساس CDC، در حالی که به نظر می‌رسد این نوع سریعتر از سایر موارد گسترش می‌یابد، داده‌های فعلی هیچ نشانه‌ای نشان نمی‌دهد که این نوع باعث "بیماری شدیدتر یا مرگ بیشتر از سایر انواع" می‌‌شود.

 دلتا

نوع دلتا که با نام B.1.617.2 نیز شناخته می‌شود، ابتدا در هند شناسایی شد و در حال حاضر ویروس غالب در جهان قلمداد می‌شود. با توجه به گزارش‌های CDC، نوع دلتا بسیار سریع‌تر از انواع دیگر گسترش می‌یابد و ممکن است موارد شدیدتری را نسبت به انواع دیگر ایجاد کند.

دکتر مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که سرعت و قابلیت انتقال بالا دلتا باعث می‌شود که بتواند آسیب‌پذیرتر از انواع قبلی را انتخاب کند.

جف زینتس، هماهنگ کننده مقابله با کرونا در کاخ سفید، ماه گذشته در یک نشست خبری ماه گذشته گفت: نوع دلتا برای جوانان ما تهدید خاصی است.

واکسن‌ها در برابر این نوع چگونه عمل می‌کنند؟ CDC می‌گوید: شواهد اولیه نشان می‌دهد افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند و به نوع دلتا آلوده می‌شوند می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

وقتی نوبت به درمان مواردی از این نوع می‌رسد، برخی از درمان‌های آنتی بادی مونوکلونال موثر نیستند. همچنین بحث‌هایی در مورد نوع موسوم به "دلتا پلاس" انجام شده است.

نوع "دلتا پلاس" یک نوع فرعی از نوع دلتا است که به‌طور رسمی به عنوان AY.1 شناخته می‌شود. تا کنون سه نوع فرعی برچسب AY.1 داشته اند که برخی آنها را غیر رسمی "دلتا پلاس" و همچنین AY.2 و AY.3 نامیده‌اند.

 اتا

ابتدا در انگلستان و نیجریه شناسایی شد و می‌تواند اثر بخشی درمان‌های آنتی‌بادی مونوکلونال را کاهش دهد.

 لوتا

برای اولین بار در نیویورک شناسایی شد و برخی از داروهای آنتی‌بادی بر روی آن بی‌اثر به نظر می‌رسند.

 لامبدا

لامبدا خطرناک قلمداد می‌شود. تاکنون به 29 کشور رسیده و ممکن است از نسخه‌های ملایم‌تر ویروس کرونا باشد هر چند برخی اظهارنظری بر خلاف این دارند.

این ویروس به عنوان C.37 شناخته می‌شود و به سرعت در آمریکای جنوبی، به ویژه در پرو، در حال گسترش است.

 مو

با نام B.1.621 نیز شناخته می‌شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این نوع از ویروس کرونا حاوی جهش‌های ژنتیکی است که نشا‌ن‌دهنده ایمنی طبیعی است. 

واکسن‌های فعلی یا درمان‌های آنتی بادی مونوکلونال به همان اندازه که در برابر ویروس قدیمی اولیه عمل می‌کنند، در برابر آن موثر نخواهد بود. 

سویه مو نیاز به مطالعه بیشتری دارد تا ثابت شود که آیا خطرات بیشتری دارد یا خیر.

 انواع دیگر

سایر انواع که توسط CDC شناسایی شده‌اند عبارتند از: B.1.617.3، اولین بار در هند و B.1.429 و B.1.427، هر دو در خارج از کالیفرنیا شناسایی شده‌اند.

شناسه خبر 45644