شناسه خبر:45599
1400/6/17 12:43:43

سپهرغرب، گروه اقتصادی: یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر مزیت‌ توسعه ابزار مشتقه و بازار اوراق، گفت: یکی از زمینه‌های مهم موفقیت این ابزار، عمق‌بخشی و مشارکت سرمایه‌گذاران است.

مهدی سوری ضمن تأکید بر مزیت‌های توسعه ابزار مشتقه و این بازار، یکی از دلایل مهم عدم عمق بخشی و مشارکت سرمایه‌گذاران در این بازار را مورد توجه و بررسی قرار داد.

وی با اشاره به اینکه ابزار مشتقه و توسعه این بازار می‌تواند به جذابیت‌های بازار سرمایه بیفزاید، گفت: البته برای آنکه این ابزار و معاملات آن در بین اهالی بازار سرمایه و معامله‌گران جایگاه خود را پیدا کند، باید عمق بیشتری داشته باشد.

وی معاملات ابزار مشتقه در بازار را مورد توجه قرار داد و گفت: بورس طی سال‌های گذشته در چند نماد معاملاتی، اختیار خرید و فروش منتشر کرد که برای بسیاری از فعالان حرفه‌ای بازار در روزها و ماه‌های اول جذاب بود و وارد این بازار شدند.

این مدرس بازارهای مالی با تأکید بر اینکه در همان دوران انتظار می‌رفت توسعه این بازار با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند، گفت: اما معاملات این ابزار به چند نماد و قرارداد محدود شد و همین موضوع از جذابیت حضور معامله‌گران حرفه‌ای در ابزار مشتقه کاست.

سوری درباره چگونگی عمق‌بخشی و توسعه این بازار گفت: مهم‌ترین راهکار برای تثبیت جایگاه این بازار، افزایش حجم معاملات و بزرگ شدن بازار است.

به گفته وی هر فعال بازار سرمایه که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار فعال است به طور قطع حداقل یک کتاب درباره ابزار مشتقه مطالعه کرده و نسبت به این بازار شناخت دارد، پس نمی‌توان عدم شناخت و آگاهی را دلیلی برای بی اقبالی به ابزار اختیار خرید و فروش در بازار دانست.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، اگر حجم معاملات این بازار افزایش یابد و به عدد قابل دفاعی برسد قطعا بسیاری از فعالان حرفه‌ای بازار و شرکت‌های تخصصی برای کسب بازدهی وارد این معاملات می‌شوند.

بر اساس گزارش فارس، فرابورس ایران از 18 مرداد ماه آغاز به انتشار اوراق اختیار خرید و فروش در نمادهای بزرگ و جذاب بازار کرده و تا امروز این روند با سرعت قابل قبولی در حال انجام است، از روز جاری نیز قرارداد اختیار خرید و فروش در نماد «فرابورس» هم اجرایی خواهد شد. همچنین طی هفته آینده از شنبه تا پایان هفته برای پنج شرکت بزرگ فرابورسی امکان معاملات قراردادهای اختیار خرید و فروش فراهم می‌شود که این فرآیند می‌تواند به عمق‌بخشی، توسعه و افزایش جذابیت این بازار کمک شایانی بکند.

شناسه خبر 45599