شناسه خبر:45520
1400/6/16 09:46:27

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سقز گفت: دو نفر خاطی که اقدام به قطع درختان و حمل آن با هدف قاچاق درختان بومی در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق از گونه درخت بید کرده بودند با رصد و هوشیاری محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان، شناسایی و دستگیر شدند.

بهزاد شریفی در این‌باره اظهارکرد: با هوشیاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان، یک دستگاه وانت حامل چوب‌ قاچاق در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق توقیف شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز با وسعت 38 هزار و 568 هکتار در شمال شرق شهرستان سقز واقع شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سقز با بیان اینکه این زیستگاه که اغلب شکل تپه ماهوری دارد در سال 1386 برابر مصوبه شماره 290 شورای عالی حفاظت محیط زیست به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت، گفت: منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز دارای 180 گونه پرنده،17 گونه پستاندار و 350 گونه گیاهی است که گونه شاخص این منطقه قوچ و میش ارمنی بوده و دو اثر مهم باستانی و گردشگری استان شامل غار کرفتو و قلعه باستانی زیویه در خود جایی داده است.

وی اضافه کرد: دو نفر خاطی که اقدام به قطع درختان و حمل آن با هدف قاچاق درختان بومی در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق از گونه درخت بید کرده بودند با رصد و هوشیاری محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان، شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز با اشاره به اینکه خودرو حامل چوب توقیف شده است، اضافه کرد: متخلفان به همراه پرونده مربوطه برای طی مراحل قانونی دراختیار مقام قضایی و تعزیرات حکومتی قرار گرفتند.

وی افزود: قطع درختان اعم از بومی و جنگلی، به تاراج بردن منابع ملی محسوب می‌شود و از جهات مختلف، تبعات منفی جبران ناپذیر زیست محیطی زیادی در پی خواهد داشت و متاسفانه علیرغم آموزش‌های گسترده در حوزه جوامع محلی، لیکن افرادی ناشناس و سودجو اقدام به تخریب محیط زیست می‌کنند.

شریفی یادآور شد: از شهروندان درخواست می‌شود با مشاهده هرگونه فعالیت غیرقانونی قاچاقچیان چوب و محصولات و صنایع چوبی حاصل از آن، مراتب را با سامانه فوریت‌های تلفنی ارتباط مردمی 1540 یا اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند.

شناسه خبر 45520