شناسه خبر:44710
1400/5/31 09:26:51

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: درمجموع موتور صنعتی استان با توان زیر 50 درصد کار می‌کند، چون ظرفیت‌ها تکمیل نشده‌اند و یکی از کارهای ما در سال جاری تکمیل ظرفیت واحدهای صنعتی است.

وضعیت بیکاری و اشتغال در لرستان به‌گونه‌ای است که هرساله جزء استان‌های رتبه‌دار در این حیطه هستیم که این معضل نیازمند رسیدگی جمعی از مدیران و مسئولان است، علاوه‌بر این داشتن صنعتی فعال می‌تواند تأثیر بسزایی در حل این مشکل داشته باشد.

برای پیگیری وضعیت صنایع استان، عملکرد و تأثیرگذاری این موضوع بر بحث اشتغال با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان به گفت‌وگو نشستیم.

بختیار رازانی با بیان اینکه بیش از نیم قرن از تأسیس اولیه سازمان صنایع کوچک می‌گذرد، گفت: علت اینکه امروز به صنایع کوچک اهمیت می‌دهند این است که بار اصلی اشتغال به دوش این صنایع است.

   ایجاد اشتغال صنایع کوچک در مقایسه با صنایع بزرگ بیشتر است

وی افزود: به‌طور متوسط هر صنعت کوچک یا متوسط برای حدود 20 نفر اشتغال ایجاد می‌کند که در مقایسه با صنایع بزرگ و مادرتخصصی که حجم سرمایه‌گذاری بالایی دارند اما اشتغال به نسبت پایینی دارند، در حیطه اشتغال تأثیرگذارتر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان بیان کرد: پس صنایع کوچک برای دولت‌ها بسیار مهم است و هرچه تعداد این صنایع کوچک بیشتر شود، قائدتاً رفع بیکاری در جامعه اتفاق می‌افتد.

   اهمیت دادن به SME‌ها، اهمیت دادن به اشتغال است

وی عنوان کرد: صنایع کوچک و متوسط کاربر هستند و نه سرمایه‌بر، درحالی که صنایع بزرگ سرمایه‌بر هستند و به‌ازای هر چهار یا پنج میلیارد تومان، حدود پنج میلیارد تومان شغل ایجاد می‌کنند؛ درحالی که صنایع خُرد با مبالغی از 500 میلیون تومان به پایین شغل ایجاد می‌کنند، بنابرین بُعد اصلی اهمیت دادن به صنایع کوچک و متوسط SME‌ها، بحث اشتغال آن‌ها است.

این مقام مسئول افزود: اشکالاتی که به این صنایع وارد است و معمولاً بی‌میلی‌هایی را نیز نسبت به آن‌ها شاهد هستیم، این است که قائدتاً صنایع بزرگ از بازار سرمایه تأمین مالی می‌کنند و صنایع کوچک و متوسط از بانک‌ها و مؤسسات مالی تأمین مالی می‌شوند و چون مشکلاتی مانند تأمین وثیقه، پرداخت قسط و قدرت چانه‌زنی کمتری را دارند، بانک‌ها کمتر زیر بار تأمین مالی آن‌ها می‌روند و اکثر صنایع بزرگ از بانک‌ها تأمین مالی می‌شوند و نقیصه بزرگی است که در صنایع کوچک وجود دارد و باید رسیدگی شود.

   صدور 1200 پروانه بهره‌برداری صنعتی در لرستان

وی عنوان کرد: در لرستان یک‌هزار و 200 پروانه بهره‌برداری صنعتی صادر شده است که حدود 97 درصد آن صنایع کوچک و متوسط هستند، درحالی که میانگین کشوری 92 درصد است. از یک دید در این زمینه لرستان پیشرو بوده و ضعفی را نشان می‌دهد که تعداد صنایع بزرگ در لرستان کمتر بوده و یا غیر فعال است.

رازانی گفت: علت این ضعف آن است که دهه اول انقلاب که اقتصاد ما دولتی بود، دولت سرمایه‌گذاری صنعتی مانند پتروشیمی و ذوب‌آهن و فولاد آنچنان در استان نداشته و پس از آن نیز در سال 84 که بخش خصوصی ورود پیدا کرده، لرستان بخش خصوصی قوی نداشته که سرمایه‌گذاری کند و همین سبب شده صنایع کوچک و متوسط فعال‌تر هستند.

   موتور صنعتی لرستان با توان زیر 50 درصد کار می‌کند

وی بیان کرد: درحال حاضر حدود 70 درصد صنایع کوچک در استان فعال هستند که عموماً تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: درمجموع موتور صنعتی استان با توان زیر 50 درصد کار می‌کند، چون ظرفیت‌ها تکمیل نشده‌اند و یکی از کارهای ما در سال جاری تکمیل ظرفیت واحدهای صنعتی است.

وی خاطرنشان کرد: گره صنایع کوچک و متوسط این است که باید تأمین مالی شوند، یعنی برای مواد اولیه و خرید تجهیزات مورد نیاز، به‌روزرسانی خطوط تولید و تأمین هزینه‌های جاری خود تنخواه داشته باشند و تأمین مالی شوند که بانک‌ها معمولاً همکاری نمی‌کنند و یا در موعد مقرر پرداخت‌ها توسط بانک‌ها انجام نمی‌شود، البته در لرستان بانک‌ها پای کار هستند.

رازانی بیان کرد: مهم‌ترین مشکل صنایع کوچک و متوسط همین تأمین مالی است، دومین مشکل تأمین بازار بوده که باید بازار مناسبی داشته باشند و برای همین باید کیفیت مواد بالا باشد که در تأمین مواد اولیه نیز مشکلاتی دارند و نمی‌توانند تولید کنند و سایر مشکلات مسائل حقوقی و غیره نیز دارند.

وی افزود: یک تولیدکننده باید طرح کسب‌وکاری خوب داشته باشد و اشکال صنایع کوچک و متوسط این است که با یک پس‌انداز خانگی به دنبال تولید هستند که کار پسندیده‌ای است، اما باید از فرد متخصص در سِمت‌های مختلف استفاده کنند و یا با دانش روز تولید کرده و تجهیزات را باز‌سازی کنند.

رازانی گفت: قبلاً توسط وزارت صنعت تسهیلاتی با نام باز‌سازی و نوسازی خطوط تولید داده می‌شد که درحال حاضر این طرح انجام نمی‌شود و فقط برای ایجاد و سرمایه در گردش تسهیلات ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: براساس پتانسیل و مزیت نسبی اقتصادی، لرستان استان معدن‌خیزی است و غالب صنایع ما صنایع کانی غیر‌ فلزی هستند و پودرهای میکرونیزه نیز در لرستان به‌ویژه در شهرستان‌های الیگودرز و ازنا، معادن غنی دارد؛ صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و صنایع فلزی ازنظر فراوانی غالب در صنعت استان هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر دولت‌مردان و سیاست‌مردان می‌خواهند موضوع بیکاری را حل کنند، راهی جز پرداختن به صنایع کوچک و متوسط ندارند.

شناسه خبر 44710